Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har et LG 50PK550N plasma-tv.

Jeg sidder tit og spiller FIFA 11 på mit plasma TV, og der er ikke de store problemer.
Der er dog ét problem, et EA-logo, der konstant sidder der, ikke som burn-in, men som retention.

Hvad er så problemet? Det forsvinder jo igen, ja, i princippet. Problemet er, at det bliver der i et stykke tid.
Imens jeg så Chelsea - Liverpool i går, lagde jeg mærke til det gennem hele 2. halvleg.
Efter 2. halvleg kunne jeg se, at det var blevet bedre, men man kunne stadig skimte det, når man tændte fjernsynet (når der er lys i skærmen, men intet reelt billede).
Det mærkelige er dog, at jeg kun kunne se det, når baggrunden var grøn (græsset) og kameraet samtidig bevægede sig, så det blev tydeligere.

Det er som om, at dette logo har lettere ved at blive til retention, end f.eks. et TV3+ logo.

Kunne det tænkes, at fosforen, hvor dette logo plejer at være, er blevet mere følsomt?
Jeg kunne jo også tage fejl, og det kunne bare være sådan det er.

Men over 60 minutter for at det forsvinder, er det normalt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo oftere du har det problematiske logo på skærmen, des nemmere vil det give problemer.
Af NuclearCore
yakken skrev:Jo oftere du har det problematiske logo på skærmen, des nemmere vil det give problemer.
Tak skal du have for svaret :)

Endnu et spørgsmål:
Kan det i det lange løb resultere i permanent retantion (burn-in), hvis dette logo konstant vises på skærmen?

Og hvor lang tid kan retention vare?
Af MKT
Når jeg har set/spillet noget der skaber retention kører jeg en whitewash nogle minutter og så er det væk.

Så vidt jeg har forstået kan fosforen blive "doven" i de mest udsatte områder, men det skulle aftage efter noget tids brug. En god ide kunne også være at køre break in dvd'en der ligger et sted på recordere.dk.

Ja burn-in skabes hvis der vises et statisk billede i lang tid og det går fra retention til burn-in når "skyggen" ikke forsvinder.
Af Thuekr
Som PK550 ejer kan jeg anbefale Orbiter funktionen, der lige flytter billedet 5 pixels en gang i mellem.
Af MKT
Thuekr skrev:Som PK550 ejer kan jeg anbefale Orbiter funktionen, der lige flytter billedet 5 pixels en gang i mellem.
Som PK950 ejer kan jeg ikke se forskel på mængden af retention om jeg bruger orbiter eller ej. Jeg så Pranormal activity 2 og det ur der kører sad tilbage selvom jeg kørte med orbiter gennem hele filmen. En hvidvask fjernede det på kort tid.
Af NuclearCore
Hej allesammen.

Ja, jeg ved skam godt at burn-in skabes ved et statisk billede. Det jeg mener, er, at hvis dette logo kommer som retention igen og igen, vil det så til sidst komme som burn-in?

Det er ikke lang tid dette logo er på. Højest et par minutter, måske endda sekunder. Alligevel skabes der retention, der bliver der i rimelig lang tid, selv efter flere minutters white wash.
Af en eller anden grund sætter dette logo sig ekstra igennem, i forhold til logoer fra TV-programmer o. lign.

Det kan jo også være, at det er normalt, og jeg kun opdager det, fordi jeg er blevet opmærksom på det.
Hvis jeg også kiggede efter et TV2-logo f.eks. kunne det være jeg også ville bemærke det.

Jeg bruger skam også orbiter :)

Med hensyn til denne DVD. Er det ikke kun, når plasmaen er ny?
Jeg har kørt dette i over 200 timer.

Hilsen NuclearCore :)