Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har til nå hatt en Panasonic 42" plasma tv som jeg nå har byttet ut ned en Panasonic 50VT20. Jeg kobler kabelen til Canal dekoderen, og tv'en til dekoderen via HDMI og vanlig antenne-kabel, som jeg mener å ha gjort tidligere. Men nå får jeg ikke lagt inn kanaler på tv'en, (men kan se på kanalene via AV på tv'en som får bilde fra HDMI fra dekoderen). Når jeg prøver å innstallere de på tv'en, får jeg bare melding om at kanalen er kryptert, og at ingen kanaler ble lagt inn. Hva kan dette komme av? Jeg kan ikke skjønne at jeg har koblet eller gjort noen feil, samtidig som det jo egentlig ikke er noen annen logisk forklaring. Kan ikke helt tro at det er noen feil med tv'en. Men hva kan jeg gjøre...?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvad snakker vi om? DVB-C, DVB-T eller DVB-S.
Af Perkris
Jeg har kabel-tv og hd-dekoder fra Canal Digital, så det blir vel DVB-C eller? Men uansett om tv’en søker DVB-C, DVB-T eller DVB-S, så finner den ingen kanaler. Jeg har en mistanke om at det må være noe med de innstillingene som du nevner, men skjønner ikke hva. Jeg har også lest noe om IDTV og kort til å sette rett i tv’en, som er helt nytt for meg, (tidligere hadde jeg Panasonic 42PV600). IDTV sa ikke selgeren noe om... Jeg har også 2 hdd-opptakere fra før, og hvis jeg må ha et kort rett i tv’en betyr det da at jeg ikke også kan bruke dekoderen? betyr det da at jeg kanskje ikke kan bruke disse?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis der sidder et programkort i din dekoder, der dekrypterer tv signalerne, skal du også bruge et kort i dit tv.
Du skal formentlig have et CA Modul samt kort, fra din tv udbyder. Dette placeres i venstre side af tv'et, en aflang rille i kabinettet på 0,8cmx6 cm ( ca. mål ).
Når du søger dit tv signal, skal du selvfølgelig også være sikker på, at det er din DVB-C tuner der bruges.
Af Perkris
Takker så mye. Da skal jeg ta en tur til forhandleren og kjøpe det som trengs. :)
Af M. Berg
Tager jeg fejl hvis jeg mener at man som minimum skulle kunne finde de gratis dvb-c kanaler?? Det jeg mener er, at selv uden kort skulle de jo dukke op. og gør de ikke kan det vel ikke kun være kortet den er gal med, eller??

Min egen 50vt20 skule stilles til finland før nogle kanaler kunne findes via dvb-c....

Mvh
Michael
Brugeravatar
Af MigSelv
M. Berg skrev:Tager jeg fejl hvis jeg mener at man som minimum skulle kunne finde de gratis dvb-c kanaler?? Det jeg mener er, at selv uden kort skulle de jo dukke op. og gør de ikke kan det vel ikke kun være kortet den er gal med, eller??

Min egen 50vt20 skule stilles til finland før nogle kanaler kunne findes via dvb-c....

Mvh
Michael
Der behøver ikke at være ukrypteret kanaler, hvis personen bor i Norge. Vi har ukrypteret kanaler i DK, så hvis Perkris opholder sig her, så skal tv finde ukrypteret kanaler.
Af M. Berg
MigSelv skrev: Der behøver ikke at være ukrypteret kanaler, hvis personen bor i Norge. Vi har ukrypteret kanaler i DK, så hvis Perkris opholder sig her, så skal tv finde ukrypteret kanaler.
Den norske pendent til DR (NRK1) sendes også til alle i norge og kræver ikke dekoder kort. Så vidt jeg er orienteret hvertfald :-)

Sys også det er hvad jeg kan forstå ud fra http://www.nrk.no/informasjon/hjelp/1.2559611
Det kommer lidt nede under dekoder...

Mvh
Michael
Brugeravatar
Af MigSelv
Som jeg læser det, er det ganske rigtigt, at visse kanaler leveres gratis. Men bemærk, at der skal bruges et kort, gratis/ukrypteret eller ej.
For de som bor utenfor dekningsområdet for det digitale bakkenettet har NRK inngått avtale med satellittselskapene Viasat og Canal digital om gratis NRK-kort som gir tilgang til NRKs tilbud (kunder må tilfredsstille de krav som Viasat og Canal digital har for godkjent mottakerutstyr).
Af M. Berg
og lidt længere nede på siden står:
Dekoder for å se bakkenett-sendinger
De fleste nye fjernsynsapparater har nå innebygd mottaker for det digitale bakkenettet. Da trenger du kun å koble til antenneledningen. For å se NRKs kanaler trenger du heller ikke programkort.

Har du et eldre tv-apparat trenger du en en egen mottaker boks/dekoder som kobles til tv-apparatet og til antennen. Også her trenger du ikke noe kort så lenge du vil se bare NRKs kanaler.

Dekoderen mottar tv-signalet gjennom en UHF-antenne. I Norge må mottakere støtte mpeg-4 for at de skal fungere. For å være sikker, se etter RiksTV godkjente mottakere eller fjernsynsapparater når du kjøper. Både bokser og fjernsynsapparater med innebygde dekodere har en Riks-TV-logo.
Men pyt, hvad der er vigtigst er bare problemet bliver løst. Ville bare være synd at købe noget nyt før man lige havde prøvet den gratis fejlfinding med landet :)
Af Perkris
Hei. Ja det stemmer, det var jeg som hadde oversett at man kan velge mellom analoge og DVB-C, T eller S, så søket mitt gikk ikke på analoge kanaler. Så når jeg søkte der, fikk jeg inn kanalene. Men jeg lurer da på, hvis jeg bestiller en CAM-modul fra Canal Digital til å sette bak i tv’en, vil jeg da få digitale kanaler på tv’en, uten å måtte velge en AV-kanal? Og også samtidig ha tilgang på digitale kanaler fra HD-dekoderen og AV?
Af Perkris
Hei igjen. Jeg har nå fått tilsendt en cam-modul fra Canal Digital, og søkt opp kanaler på DVB-C. Søket går fint, kanalene blir funnet osv, men jeg får ikke noe bilde. Jeg får bare melding på skjermen om at kanalen er kryptert. Jeg har nå 2 kort, ett i hd-dekoderen, og ett som jeg fikk tilsendt sammen med cam-modulen. Begge kortene virker i hd-dekoderen via hdmi, men kortene virker altså ikke når jeg setter de inn i inngangen bak på på tv’en. Noen forklaring/ideer om hva det kan skyldes…?
Brugeravatar
Af MigSelv
Kan du i tv'ets menu se, om der er registreret et modul?
Se side 55 i manualen.
Er dit kort blevet parret til modulet?
Af bleze
Med satkort skal CA-modul pares med kortet. Canal Digital skal derfor have numrene der står på CA-modul