Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

For ca. 4 år siden købte vi et JVC LT-37R71BU lcd tv.
Vi har indtil nu været rigtigt godt tilfreds med dette 37" HD-ready tv, det har ingen digitaltuner, dlna, usb eller andet moderne lir, kun 1 hdmi stik, men tilgengæld har det et knaldgodt billede...
Dvs. indtil for få dage siden, hvor jeg opdagede at der er en underlig defekt i billedet, nærmest som om der sidder et tykt fedtlag på et område af skærmen som især viser sig tydeligt ved gråtoner i billedet.
Jeg har tjekket vores skærm for fedtpletter, og der er ingen på skærmen, så jeg går udfra at det må være selve billedet den er gal med.
Jeg har taget 2 billeder af fjernsynets billede, et ved lysegråt og et ved gråt.
Det er især området indenfor den røde markering der er meget synlig under visse lysforhold i scener på film og stillbilleder.
Det irriterer mig grænseløst, nu hvor jeg har opdaget det, og selvom det (endnu)ikke er synligt under film, så ser der også ud til at være problemer midt i skærmen.

Er der nogen som har et bud på, hvad det mon kan skyldes?
I så fald, findes der en kur, som ikke indebærer en høj regning fra et værksted?

[img]http://i55.tinypic.com/2hehrip.jpg[/img]
Eksempel med lysgrå stillbillede.
(Kameraet som er blevet brugt kompenserer for manglende lys, således at skærmens farve ikke fremstår korrekt)

[img]http://i55.tinypic.com/e5p54l.jpg[/img]
Eksempel med gråt stillbillede.
(Kameraet som er blevet brugt kompenserer for manglende lys, således at skærmens farve ikke fremstår korrekt)
Af PhDream
Umiddelbart ville jeg sige, at det ligner ujævn baggrundsbelysning, eller en form af "dirty screen effect" netop pga. ujævn belysning.

Er det noget, der lige er dukket op, eller har det måske været der længe, men du har først lagt mærke til det?
Af Frillen
Jeg tror det er et ret nyt fænomen, for jeg er ikke den eneste der pludselig har lagt mærke til det, selv de gæster vi har siger at skærmen er beskidt lige der, men det er den desværre ikke.
Er det noget man skal blive bekymret for at det kan udvikle sig til det værre?
Af PhDream
Når et tv er så gammelt (i disse dage er 4 år lang tid for et apparat), kan det desværre kun blive værre.

Jeg har ikke hørt/læst om fejl på JVC tv - måske fordi der kun er få mennesker, der ejer dem, men andre tv har udvist lignende opførsel. Efter 4-5 år bliver panelet og krystallerne simpelthen slidt, og div. artefakter i form af farvefejl, misfarvning osv. begynder at vise sig på skærmen.
Af donoester
Et panel i sig selv bør og skal holde længere end 4 år.

Fejlen ligner det der vises billeder af her - men på et tidligere stadie:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1582758

Løsningen er et ny panel - i 37" størrelsen er det nok billigere med et nyt TV - det er muligvis også svært at finde reservepaneler i 37" og 1366x768 i lignende kvalitet :)
Af Frillen
Ok som jeg kan læse ud fra det forumlink, så mener de der er tale om burn in, jeg troede ikke at det var noget lcd skærme kunne komme til at lide af.
Vores ser dog ikke ud som det billede den omtalte har på det forum... Endnu!
Jeg synes også at 4 år dæleme er en kort levetid for så dyrt et fjernsyn.

Jeg må nok se det i øjnene at vi skal til at spare hurtigt op til et nyt tv, for jeg tror ikke på nogen måde jeg ville kunne leve med et billede så grumt, som der var i eksemplet - Jeg irriterer mig rigeligt over den smule jeg kan se af og til nu.

1000 tak for hjælpen til jer begge :)