Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, Flatpanel.

Jeg har lige anskaffet mig en Dell 2209WA. Umiddelbart er jeg glad for skærmen. Jeg har fulgt de oplysninger, jeg kan finde her på siden omkring opsætning, og hvordan jeg får det optimale billede i forhold til lys, kontrast og RGB-niveauerne.

Der er dog et problem, og jeg aner ikke helt, hvordan jeg skal forklare det, men jeg må gøre mit bedste.

I nederste højre hjørne samt nederste venstre hjørne, er det som om, at skærmen reflekterer sig selv eller generelt har et lysere niveau, end det burde være. Dette kan især ses, hvis jeg har en mørk website åben. I disse hjørner er der en nærmest skinnende effekt til de mørke farver. Effekten fjerner sig hvis jeg flytter hovedet, så jeg har øjnene direkte foran pågældende punkt på skærmen. Jeg kan tilføje, at det ikke er rammen, der gør noget, da jeg har prøvet at dække den til. Samtidig er det heller ikke belysningen i rummet, da jeg har haft slukket det hele. Jeg tjekkede tidligere skærmen igennem for pixelfejl med http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php, hvor jeg også tjekkede for backlight bleeding/clouding, hvor der ikke var noget at finde.

Kort sagt er jeg ved at løbe tør for muligheder for, hvad det kan være, og det leder mig til at overveje, om det kan være et kalibreringsproblem. Jeg sidder selv og roder med de forskellige værdier, men det kunne være rart med noget input. Så hvis nogen af jer har en idé eller generel erfaring med denne skærm og paneltype, håber jeg at høre fra jer.

Mvh
Theis