Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af smb
Jeg skal bruge en ny skærm i min stue. Det er en ret lys stue med store vinduer. Da der er en del genskin på plasmaskærme, er denne mulighed udelukket.
Jeg sidder ca. 3,5 m fra skærmen og skal primært bruge den til at se "almindeligt" kabel-tv på (en del fodbold). I ny og næ vil der også blive set både dvd og blu-ray.
Jeg har listet disse tre modeller op, da jeg synes designet på disse er pænt, hvilket betyder en del i mit tilfælde, og har samtidig et indtryk af, at Sony er et pålideligt mærke med lav fejlrate.
46hx800 - ca. 9.999 kr.
46ex710 - ca. 7.999 kr.
46ex500 - ca. 6.999 kr.
- ex710'eren tiltaler mig, da den har et pænt slankt design, grundet Edge LED. Men er denne skærms fordeling af lys meget ujævn p.g.a. netop Edge LED?
- ex 500'eren er ikke helt så slim grundet CCFL. Giver CCFL-belysningen i dette tilfælde en betydeligt bedre belysning af skærmen end Edge LED?
- hx800'eren har motionflow 200hz PRO, dynamic Edge LED og 3D (3D er ikke noget, jeg vil betale mere for). Denne skærm burde være/er bedre end ex'erne. Men vil den være de 2.000 kr. mere værd, mit behov taget i betragtning?
Det korte af det lange er derfor, ud fra mine oplysninger og mit behov; hvilken af disse skærme jeg skal investere i, hvis jeg vil have mest for pengene?
Ps. Ved der "snart" kommer nye modeller, men de vil til at begynde med være uden for mit budget, og man kan vel snart ikke forvente, at 2010-modellerne kommer meget længere ned i pris, eller hvad?
Af lennon
Tror roligt du kan tage plasmaskærmene med i betragtning, hvis reflektioner er eneste parameter . Mig bekendt er flere af Sonys modeller lige så reflekterende som mange plasma .
Af smb
Det er vel primært Sonys modeller med Monolithic Design?
Af THM
ja det er det, de er til gengæld ligeså reflektive som de fleste plasmaer og mere reflektive end panasonic G20 og opefter og samsung ps50c7705...
Af smb
Det er netop derfor, jeg ikke har taget skærme med Monolithic Design med i mine overvejelser, men istedet lader valget stå mellem de tre ovennævnte.
Af THM
ja det kan jeg se :)
HX800 er selvfølgelig den der performeer bedst, der er en anmeldelse her på siden.
personligt mener jeg dog den er lidt for dyr ift. billedkvalitet, men ingen tvivl om det er en god skærm og designet er også pænt.
EX500 og 700 er stort set samme skærm 710'eren er bare med edge led belysning, hvilket giver mindre strømforbrug og tyndere skærm, til gengæld måske lidt større chance for backlight bleed. begge er udmærkede og vil nok kunne tilfredsstille de fleste
Af PhDream
Sonys EX700 er i hvert fald ikke så reflekterende som plasma. Jo, der er genskin, men ikke på plasma-niveau.

I en norsk test vinder den endda over storebroderen NX, bl.a. pga. mindre genskin og bedre billede til lavere pris.

Det fede ved EX700 er, at de bruger Sharps paneler, hvilket giver et utroligt godt sortniveau ift. andre edge-LED, og det endda uden dynamisk forbedring, som f.ex. Samsung bruger. Ja, selv Panasonics bedste plasma lider af disse "floating blacks".

Problemet for dig er, at EX710 ikke bruger Sharps paneler, så vidt jeg ved. Her er Sony gået tilbage til Samsungs paneler. Men mht. genskin burde de være ens.

Kig på hdtvtest.co.uk. Her har de testet både EX700 og EX710, som i UK hedder hhv. 703/713.
Af Mysen
PhDream skrev: Problemet for dig er, at EX710 ikke bruger Sharps paneler, så vidt jeg ved. Her er Sony gået tilbage til Samsungs paneler.
Hvis det er samsung paneler, som Samsung selv bruger i deres LCD modeller i år, så er sortniveau altså ganske glimrende. Både på de billigere og de dyrere. Så er det næppe et problem. Jeg mener da også EX703 var på 0,04 eller 0,05 cd/m2 i testen på hdtvtest.com?
Af PhDream
Mysen skrev:
PhDream skrev: Problemet for dig er, at EX710 ikke bruger Sharps paneler, så vidt jeg ved. Her er Sony gået tilbage til Samsungs paneler.
Hvis det er samsung paneler, som Samsung selv bruger i deres LCD modeller i år, så er sortniveau altså ganske glimrende. Både på de billigere og de dyrere. Så er det næppe et problem. Jeg mener da også EX703 var på 0,04 eller 0,05 cd/m2 i testen på hdtvtest.com?
Jo, EX700/703 var på 0,04 cd/m2. Sidst i anmeldelsen skriver de faktisk, at Sony med EX703 har slået Samsung i spillet om de tynde LED-modeller, på alle punkter, hvilket siger en del: "On the whole, the Sony KDL40EX703 is superior to any slim LCD that Samsung has produced – it has generally better screen uniformity, marginally superior black level, and essentially no annoying auto-dimming during dark scenes."

Problemet er ikke Samsungs paneler som sådan. Og Samsungs LED-modeller kan faktisk heller ikke komme ned på ovenstående sortniveau, uden at bruge div. dimming kredsløb. Med "gammeldags" LCD (uden LED-belysning), har Samsung ingen problemer med at komme ned på de 0,04 og endda 0,03 cd/m2.

Og så har hdtvtest lavet en test af EX710/713, for nylig faktisk, og der er sortniveauet ikke nær så godt som på EX700/703. Formentlig fordi de er gået tilbage til Samsungs paneler - hvilket jo var grunden til, at EX700/703 serien udgik - fordi Sharp ikke kunne levere nok paneler. Lidt synd, faktisk.

Hvis EX700/703 havde haft et lidt pænere design, tror jeg tv'et ville have været en stor-sællert. Det er det eneste sted, hvor Samsung "vinder".
Af smb
Jeg tror hx800'eren bliver lidt for dyr, hvis man kun får et lidt bedre billede. Har læst mig frem til at denne også skulle have en ret "glossy" skærm.
Har læst mig til, at 46ex710 anvender MVA panel, hvilket skulle være betydeligt ringere end PVA panelet som anvendes i de andre størrelser i samme serie (på nær 32" og som sagt 46"). http://www.digitalversus.com/sony-bravi ... 34_16.html
Nogen som kan bekræfte den store forskel i disse paneltyper eller har erfaring med dette?
Af TheGreatGazoo
Har selv undersøgt KDL-46EX500, og den fik bla. ros for den matte skærm. Og jeg ville nok foretrække CCFL i den prisklasse.

Var ret fristet, men endte med at vælge plasma.

EDIT: Fravalgte også Sony pga. evt. reklamation. Jeg indrømmer at jeg ikke har erfaring på den front, men ejer en Vaio og har den seneste tid overvejet at sende den ind til en cleaning. I den forbindelse er det mit indtryk at deres system er lidt tungt at danse med. Det er måske bare mig?
Af TheGreatGazoo
Ja, efter jeg havde skrevet ovenstående indlæg, valgte jeg at få gjort noget ved min laptop og kontaktede Sony. Der er nu gået en uge og har stadig ikke fået svar på min henvendelse.

De var ellers hurtige da jeg havde spørgsmål INDEN jeg havde købt noget...

Men ok, servicen ved LG er da heller ikke to potter pis værd, så måske er KDLen inde i varmen igen når/hvis mit LG ryger retur.