Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg har kæmpet med dette i et stykke tid og det er ved at drive mig til vanvid. Så hjælp søges!

Mit setup:

Thinkpad forbundet med HDMI til Panasonic X10.

Jeg har sat computeren til at sende signalet i 1080p med en skærmopdatering på 24Hz. Og alligevel er der synlig judder når jeg afspiller 23.976 gennem XBMC. Mit fjernsyn skulle understøtte 1080p/24p så jeg kan ikke se hvad der mangler i det, jeg gør.

Nogen tips til at opnå 24p? På forhånd mange tak!
Af SiMONDRENGEN
har du prøvet at spille filmen i en anden player end XBMC og set om det skulle hjælpe?
Af molix
Nej, men prøver lige.

Kan se at du kører PC og Pana plasma. Er det lykkedes for dig at få ordentlig 24p playback? Og hvis ja, hvordan?
Af SiMONDRENGEN
jeg benytter Boxee. Der fungere det fint hvis filmen er 23,976 fps.
Af eliassorensen
Dit X10 understøtter ikke 24p afspilning, da det kun er 720p, og ikke 1080p.
Af eliassorensen
Den kan sagtens tage det som input, men det vil blive nedkonverteret til 720p/50 eller 720p/60 :)

Derved vil du ikke få noget ud af det, andet end de artefakter du påpeger.
Af molix
Er du sikker?

Når jeg sætter computeren til, kan jeg sagtens vælge 1080p som output og så selv vælge opdateringshastigheden. Jeg kan vælge 60 Hz og jeg kan vælge 24 Hz. Man kan sagtens se forskel på de to, men jeg kan ikke eksplicit få fjernsynet til at fortælle mig at det er 1080p/24. (det kan den godt ved VGA; der fortæller den hvor mange Hz der er i signalet).

Tak for hjælpen!
Af eliassorensen
Som sagt: Fjernsynet kan tage det som input, men nedskalerer det til det, det kan vise.

1080p/24p er - som navnet antyder en standard der kun findes under 1080p opløsningen.

Da X10 "kun" kører 720p opløsning, vil du ALDRIG kunne få 24p playback på det TV. Så skal du op i G10/G20 som understøtter det nativt.

Når du ser almindeligt TV er det også kun 576i - det opskalerer TV'et, så det kan vises på den pixelflade, som TV'et har (720p).
Af molix
Well, så er det jo derfor at det ikke virker.

Mange tak for hjælpen - og tak for afklaringen. Nu skal jeg ikke længere sidde og bruge tid på at opklare det!
Af red_martians
Det er noget vrøvl, faktisk arbejder en X10 internt med meget høj opløsning, så vidt jeg husker kører den internt med 4k opløsning. når den så til sidst nedskalere billedet går det ikke ud over frameraten. Du kan jo evt. se i information(info-knappen på fjernbetjeningen) om fjernsynet modtager 24p signal. Lidt judder vil der altid være med et 24p signal. 24p er jo en ret lav framerate, og netop af samme grund at der findes motion-teknikker.

Jeg har selv en Pana 42PX80. den kører perfekt 24p-signal.

Desuden er en X10 768x1024. Så det har teoretisk set ingenting at gøre med en 720-opløsning. alt internt arbejde er i 24P 1080;-)
Af molix
Har prøvet at trykke på "i" knappen, og den viser kun "HDMI 2 / 1080p / Bred".

Ikke noget om Hz, som det ellers gør hvis jeg sætter et VGA kabel til.

Er der en anden måde at tjekke om den kører 24 p eller ej?
Af red_martians
Har du husket at sætte grafikkortet til at køre 24p. det skal manuelt indstilles og ikke kun i afspilleren. hvis den bare skriver 1080p så tror jeg den modtager det i 60. mener kun at den skriver 24 specifikt når den modtager 24. Ellers ved jeg ikke lige hvordan du tjekker det. Jeg kan også gøre det i min surround-reciever. Du har ikke mulighed for at slutte noget blu-ray eller ps3 til, for at se hvordan den reagere.?
Af molix
Yep det er højreklik i windows og så valg af 24 hz opdateringshastighed på skærmen.

Det irriterer mig bare, at mit fjernsyn ikke fortæller mig om det er 24 eller 60 hz.

Men jeg kan altså se mærkbar forskel på 24 hz og 60 hz, det er som om at 24 hz "flimrer" lidt mere når man kigger ud af øjenkrogen.