Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cwitt
Hej,

Jeg har haft dette TV i et par uger og det er ved at drive mig til vanvid. Der er en slags hyletone, der kører konstant, der er måske ikke så høj men frekvensen går lige i tromminden og gør den svær at ignorere...faktisk oplever jeg en slags "tinitus" flere timer efter TV'et er slukket og jeg befinder mig et andetsted (jeg har ikke høre skade andetsteds fra ;) )

Jeg har ikke monteret ferritkernerne der fulgte med til strømkablet fordi brugermanualen er meget uklar om hvordan de skal sættes på (der 2 2 forskellige kerner...hvad skal sidde hvor og skal de begge sidde på samme kabel?).

Håber der er nogen der kan komme med input og evt. samme erfaringer med reducering af støj fra TV.
Af mundt
Hey..

Prøv engang at søge på ordet BUZZ herinde eller på google :-)
Af Mysen
Det der lyder ikke som buzz. Buzz er af ordet en summe- eller gnitrelyd. En hyletone lyder mere, som det mange CRT skærme siger, hvis der kommer støv på spolen.
Jeg har dog ikke nogen anelse om, hvad din hyletone kan skyldes. Har du mulighed for at optage den?
Af miko
Tinitus-hyletone kender jeg ikke fra min skærm. Hvis jeg lægger øret helt ind til skærmen kan jeg høre noget der minder om et gammelt relæ, eller en tændt guitarforstærker der er skruet godt op. Dog i langt mindre DB.
Men hørelse er noget mærli' noget, nogen hører noget 99 andre ikke hører, så kan flere høre det?
Af cwitt
Mysen skrev:Det der lyder ikke som buzz. Buzz er af ordet en summe- eller gnitrelyd. En hyletone lyder mere, som det mange CRT skærme siger, hvis der kommer støv på spolen.
Jeg har dog ikke nogen anelse om, hvad din hyletone kan skyldes. Har du mulighed for at optage den?
Tak for input, ud fra din beskrivelse er det definitivt ikke buzz mit TV lider af.

Jeg skal prøve at optage, men jeg tror ikke det er muligt at høre den ift. "alm. støj i en optagelse"....det er jo en meget fin, næsten ubemærket tone, som man først lægger mærker til, når.....man har lagt mærke til den :s
Af cwitt
...var der nogen af jer, der kunne byde ind på spørgsmålet ang. ferrit kernerne, tak ?
Af Topolino
Hej, angående ferritkernerne, dem jeg fik med mit tv hang sammen i en plastikfolder,så de kunne lukkes som en "bog" som jeg har forstået det, skal man dreje kablet rundt om kernerne, en halv omgang, og lukke "bogen" det er det der ser mest rigtigt ud.
mvh TC
Af PhDream
cwitt skrev:
Mysen skrev:Det der lyder ikke som buzz. Buzz er af ordet en summe- eller gnitrelyd. En hyletone lyder mere, som det mange CRT skærme siger, hvis der kommer støv på spolen.
Tak for input, ud fra din beskrivelse er det definitivt ikke buzz mit TV lider af.

Jeg skal prøve at optage, men jeg tror ikke det er muligt at høre den ift. "alm. støj i en optagelse"....det er jo en meget fin, næsten ubemærket tone, som man først lægger mærker til, når.....man har lagt mærke til den :s
Det er meget svært at beskrive en lyd med ord, når man ikke har et fælles referencepunkt.

Mange brugere af dit tv har klaget over summen/brummen. Mon ikke det er det samme for dig?

Har selv oplevet plasma, som både summer og brummer og hyler på én gang; en konstant brummen - en summen, som skifter ifb. m. indhold på skærm - en hylen, når tv'et blev tændt og skulle "varme" op.
Af cwitt
PhDream skrev:
cwitt skrev:

Det er meget svært at beskrive en lyd med ord, når man ikke har et fælles referencepunkt.

Mange brugere af dit tv har klaget over summen/brummen. Mon ikke det er det samme for dig?

Har selv oplevet plasma, som både summer og brummer og hyler på én gang; en konstant brummen - en summen, som skifter ifb. m. indhold på skærm - en hylen, når tv'et blev tændt og skulle "varme" op.
Det er ikke en summen/brummen jeg hører fra min sofa, det er samme lyd som man har i øret dagen efter man har været til en lidt for høj koncert....tinitus tonen! (og jeg har ikke været til koncert og har heller været udsat for højt lydtryk for nyligt).

Sum/brum kan jeg kun høre hvis jeg lægger øret helt op til Tv'et, men det generer mig ikke (befindet mig sjældent så tæt på TV'et :p )
Af Colt
Det eneste hardware jeg har oplevet der har sagt sådan i min lejlighed er mine Power Supplys eller stik m. strøm kasse på..

Så kunne måske være fra høje spændinger i røven af den ?? "psu / motherboard"

Jeg ville ringe til kundeservice og høre hvad de siger og evt. få noget Samsung Prestige Service ud og se på det.
Af Mysen
J, ring til Samsung. Du kan jo forklare det som en tinitus, og gøre opmærksom på at plasmastøjen, der ikke generer, jo også er der, og at det derfor ikke er den, der driller.

Mit Plasma i soveværelset summer som en bikube. Det er irriterende, men man kan vænne sig til det. Med nød.

Mit gamle CRT havde hyletonen, og jeg så næsten aldrig tv, for jeg kunne simpelthen ikke holde det ud. Jeg ved godt, hvordan det føles.
Af cwitt
Mysen skrev:...Mit gamle CRT havde hyletonen, og jeg så næsten aldrig tv, for jeg kunne simpelthen ikke holde det ud. Jeg ved godt, hvordan det føles.
...det er lige præcist hvad det lyder som: et gammelt CRT med hyletone (havde lykkeligt fortrængt CRT pinslerne).

Tak for input til alle, jeg ringer til Sammy Support og poster løsning tilbage her senere.