Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Irriteres du ind i mellem over retention på dit PS50C7705?

Af ThorkildT
Hej

Meget gerne reaktioner fra folk der rent faktisk ejer PS50C7705.

Jeg synes virkelig plasmadyret er et lækkert TV, og jeg havde købt det allerede, hvis jeg ikke var usikker på, hvor meget retention rent faktisk betyder.

Er det kun geeks og afficionados, der generes og er der der masser af glade brugere her i forummet, som aldrig generes af det?

Spørgsmålet er nok også, har din kone nogensinde sagt: Er fjernsynet i stykkker? Gav vi ikke +10000 for et fjernsyn?? :-D

Jeg er med på, at den retention der kan være forsvinder igen, og det er jo alfa romeo og opel omega, synes jeg. ;-)

I testen her på siden vises retention på et slukket TV, så vidt jeg kan se. Er det nemmest at se der, eller kan det være så tydeligt, at det fx kan ses, når du ser film efter at have spillet konsol-spil eller haft et logo stående i lang tid fra dit mediacenter?

PS. Køber jeg det, så regner jeg med at lave noget indkøring en del timer, som er beskrevet flere steder her i forummet.
Af Insignia
Jeg kjøpte min PS50C7705 i November....dem måtte inn til service etter 2 uker...full av retentioner...De byttet hele panelet...så nå er den mye bedre.
Man for etterbilder hele tiden...men nå så er det ikke så ille som før..så dette panelet er mye bedre...og de blir bort igjen...

Ellers så er det en superbra Tv...
Så på Avatar forrige helg..og fikk frysninger over hvor bra bilder Tvn kan gi...SUPER....
Af JesperAndersen
Jeg har haft dette TV i knap 1 måned, og må sige at der ER retention at spore, primært efter evt. kanal-logoer som er (meget) hvide.
Umidelbart lægger man ikke mærke til det når/om man skifter om til anden kanal hvis der ikke er "sort" lige der hvor kanal-logo var - men er der det, kan man godt ane lidt retention.
Det forsvinder dog relativt hurtigt, og det er faktisk ikke noget som man generes af. Men et irritationsmoment, det er det da.

Som skrevet, så er TV'et relativt nyt hos mig, og oplever at billedet, især sortniveauet, forbedres løbende ( i den første uge, synes jeg faktisk at billedet var frygtelig grynet/uklart), ligesom jeg oplever at retentionen er aftagende. Det skal dog siges at der i TV'et er en "ruller", som "vasker skærmen" og derved fjerner al retention efter blot et par minutter OM man ønsker/finder behov for dette.

Sådan lidt OT, så må jeg sige at jeg er ret imponerede over billedet, det står virkelig godt. Jeg kommer fra Pio 428, og var især bekymret overfor om sortniveauet var tilnærmelsesvis ligeså godt på Samsung PS 50C7705 - det er det næsten; Pio'en har dybere sort, men det virker som om at Samsung har flere nuancer af sort, og generalt er billedet på Samsung mere "klart" og "nuanceret" i billedet over-all.

MVH
Jesper Andersen
Af plasmaoskar
Kommer fra en PS50C685 og må sige at problemet er betydeligt mindre på 7705 men man kan godt se det.
Af ThorkildT
Super, tak for input. Jeg håber, der er flere, der vil melde ind! Det er virkelig værdsat.

Retention lyder til at være ganske normalt på TV´et men jeg var ikke klar over, at der også var stor forskel i, om man lige var heldig. Måske er det lidt som med CPUér og kvaliteten af den wafer, hvor din kommer fra. Man kan være heldig og uheldig.

Stem endelig og sig også gerne lidt om, hvorfor du stemmer, som du gør. Jeg er sikker på, at der er andre, som kan bruge den info I deler ud af.

Er der fx nogen, som har kørt fjernsynet ind efter alle kunstens regler med +100 timers "test"-film, som nu kan se en forskel på niveauet af retention?
Af Tetris
Hvis du som mig ynder at se 4:3 materiale i 4:3 og ikke trukket ud i 16:9 så vil jeg overveje et andet tv.
Efter en time med en 4:3 udsendelse kunne jeg se at resten af billedet var tydeligt mørkere i 16:9. Og jeg kunne ikke få det til at gå væk igen, hvilket også resulterede i at jeg valgte et andet tv.
Af Mysen
Det er pisseirriterende for at sige det rent ud.

Halvvejs inde i en film kan jeg se lyse streger, hvor underteksterne er. Det gør selvfølgelig ikke noget, når der er undertekster, men i mørke scener uden tale, er det træls at se på. Det er hurtig væk igen efter lidt tv uden undertekster eller efter rulleren er kørt.
Det er til gengæld det eneste sted, jeg er generet af retention. Hvis der er en mikromal ansporing af logo, så skal man kigge efter det, og er derfor egentlig ikke generende.

Til gengæld er billedet så flot og detaljeret, og jeg genså for nyligt den meget mørke "Harry Potter og halvblodsprinsen" - film. I forhold til det gamle tv, der overhovedet ikke døjede med retention, var dette en ren fornøjelse at få alle detaljerne med i de mange mørke scener. Derfor kan man heller ikke sige at retention ødelægger oplevelsen. Det gør den bare mindre perfekt.

Et acceptabelt biprodukt til et godt produkt. Jeg stopper jo heller ikke med at kaste Carlsberg ind i ansigtet, selv om jeg nogle dage fortryder inderligt, at jeg valgte at tømme så mange flasker på en gang....

Jeg har faktisk set den samme film i HD på både min fars Samsung LED og mit eget Plasma.(Ironman) Der er en Verden til forskel efter min mening.
Af trykkertor
Jeg ved ikke om det er kommet med tiden eller om det har været der hele tiden.
Var jo ellers meget grundig med at køre tv til 350timer.
Først 100 timer med afdæmpet indstilling. Så 250 i dynamisk modus. Med film, ruller og det hele. Intet tekst, ingen logo, ingen spil med statiske elementer.

Men nu i vinter har jeg bemærket at efter kun et par timer Black Ops, eller Hot Pursuit. Ja så får jeg så kraftig retention at rullerne skal på i 1.5x den tiden jeg har spillet.

Om jeg spiller Black Ops i 2 timer. Ja så bruger rullerne mindst 3 timer på at kommme af med ammunition og gamescore.
Og så behøver jeg ruller på i dynamisk modus.
For hvis jeg ikke benytter ruller, og kun ser almindelig tv. Ja så kan den dure og gå i 10 timer, og jeg har stadig ammo og gamescore tilstede.

Det kan kun ses på helt hvid skærm. Men stadig pisse irriterende. Og så pas at jeg nu vægrer mig fra at spille noget særlig over de 1-2 timer om aftenen, for så at lade tv stå på med ruller i 3 timers tid udover natten. (Sleep funktion).

Sådan var det aldrig med min gamle Panasonic PV60. Den kunne jeg game hardcore på time ud og time ind. Aldrig så jeg noget som helst noget til så kraftig retention.
(Det var én gang retention på den da den var helt ny, og jeg havde spillet samme spil i 5 timer. Fik små-panik, kørte wash, og fik aldrig siden set noget som helst retention igen).

Men nu med min C7705, der nok har gået totalt omkring et sted mellem 900-1200 timer. Ja så er det faktisk tale om så slemt at jeg nok ikke vurderer Samsung sit plasma næste gang.
(Forhåbentlig bliver det OLED, og ellers håber jeg LCD har kommet op og forbi Plasma, når jeg køber nyt om 3-4 år.)

Jeg har en vis mistanke om at PSC7705 er særlig slem med SpilModus slået til.
(Jeg ved ikke om det er placebo eller højst reelt. Men jeg spiller altså meget bedre Black Ops og Hot Pursiot med SpilModus slået til).

Jeg har uanset en mistanke om at når SpilModus er slået til, så benytter ikke tv Pixel-shift funktionen. For jeg har at den skal rykke 4 pixler horisontalt og vertikalt for hvert minut. Men gamerscore/ammo/speedometer står med en så skarp retentino at det ligner et stempel.
Med succesfuld Pixelshift burde den være mere smøret udover og ikke så skarp i kanterne.
Af Mysen
Jeg tror ligeledes at 60hz af en eller anden grund er hårdere ved den. Der er retention på ingen tid, når den står og eksempelvis opdaterer firmware på ps3. Retention er der bare med det samme.