Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wiesel
Min lilesøster er flyttet og skal derfor have et nyt tv. Hun har max 6000 kr., at gøre godt med og kravene er at det skal være min. 40" og LCD.

Har set at elgiganten har et Sony KDL-40EX710AEP på tilbud til 5999 kr. Kan man få bedre end det?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis det er billedkvalitet der sigtes efter, vil et plasma i de fleste tilfælde performe bedre.
Af Jacob23
Tag og køb Panasonic's G20 model (plasma), det er et af dit bedste tv du kan få. Hvorfor i al verden skriver du at det skal være lcd??? Gældende for alle tv mærker, så giver plasma et bedre billede.
Af wiesel
Ja det ved jeg godt, men nu er det heller ikke til mig. Vil bare vide om hun skal købe et andet et eller et billigere som er lige så godt?
Af Steen Bay
wiesel skrev:Ja det ved jeg godt, men nu er det heller ikke til mig. Vil bare vide om hun skal købe et andet et eller et billigere som er lige så godt?
Hvis et lidt tykkere 'almindeligt' LCD-TV er acceptabelt, så vil et Sony EX500 til 4,5-5k have stort set samme billedkvalitet, eller måske endda lidt bedre da baggrundsbelysningen nok vil være mere jævn/ensarted. Og om et plasma TV så evt. ville være bedre, det er nok mest en smagssag. Tror faktisk at de fleste 'almindelige' mennesker vil være bedst tjent med et LCD-TV til all-round brug, da plasma har diverse 'særheder' som man nok helst skal være 'entusiast' for at finde sig i (og som det fremgår befinder jeg mig selv i den sidste kategori 8)).
Af lrev 1-2
wiesel skrev:Min lilesøster er flyttet og skal derfor have et nyt tv. Hun har max 6000 kr., at gøre godt med og kravene er at det skal være min. 40" og LCD.

Har set at elgiganten har et Sony KDL-40EX710AEP på tilbud til 5999 kr. Kan man få bedre end det?
Hej.
Sharp 820 til 5999,00 i øjeblikket hos Geco,ren foræring efter min mening.

http://www.geco.dk/product.asp?product=1466

lrev
Brugeravatar
Af MigSelv
For ikke at nævne lcd'ens særheder, ringe betragtningsvinkler, clouding, glorier, efterslæb og sikkert flere hvis man er kritisk.
Ingen af teknologierne er fejlfri, men billedkvaliteten på plasma er bedre.
Af Steen Bay
MigSelv skrev:For ikke at nævne lcd'ens særheder, ringe betragtningsvinkler, clouding, glorier, efterslæb og sikkert flere hvis man er kritisk.
Jo, jo, LCD har da bestemt også sine 'udfordringer', og jeg kunne aldrig finde på at påstå at LCD var bedst, men på den anden side, så har jeg det også lidt svært med den ofte hørte påstand at plasma bare har bedst billedkvalitet, punktum, end of story. Hvad er det præcist som gør billedet på plasma bedre? Er det sortniveauet (i svagt oplyste rum..)? Eller præcisionen i gengivelsen af farver? Næppe det sidste da plasma er nødt til at skabe farverne vha. forskellige former for dithering. Men hvad er det så som gør billedet på plasma mere 'korrekt'? Eller er det bare det at anmeldere og 'entusiaster' ofte har en forkærlighed for den lidt 'blødere' (eller måske 'naturlige' eller 'analoge') måde som et plasma TV 'fortolker' kildematerialet på?
Af lrev 1-2
MigSelv skrev:For ikke at nævne lcd'ens særheder, ringe betragtningsvinkler, clouding, glorier, efterslæb og sikkert flere hvis man er kritisk.
Sikke en gang mundlort....

lrev
Brugeravatar
Af MigSelv
lrev 1-2 skrev:
Sikke en gang mundlort....

lrev
Trist når argumenterne løber ud i vedderstyggeligheder. Kan du da bevise det modsatte, omkring svaghederne ved lcd teknologien? Eller at utallige tests kårer plasma teknoligien som det bedste billede.
Af Steen Bay
MigSelv skrev:Trist når argumenterne løber ud i vedderstyggeligheder.
Bestemt. Små uenigheder som her burde kunne diskuteres i god ro og orden.
Af PeterD
Det kommer vel an på hvad man går efter...lidt ligesom ved smukke damer :)

Er det film og sport og god sort-niveau er plasma det bedste valg....

Skal skærmen bruges som PC skærm og spillestation...er LCD det bedste valg..

Desværre er der ofte så mange smukke damer at det er svært at vælge....lyshåret, blå øjene, brunette, brune øjne, asiat etc...hjælp! :)

Vil dog indskyde at man sjældent går forkert ved de store japanske mærker Sony og Panasonic og ellers se de tv som vi anbefaler her på siden.

Vil mene at du kan få et ganske fornuftigt tv for omkring 4500-5500 kr.
Brugeravatar
Af MigSelv
PeterD skrev:Det kommer vel an på hvad man går efter...lidt ligesom ved smukke damer :)

Er det film og sport og god sort-niveau er plasma det bedste valg....

Skal skærmen bruges som PC skærm og spillestation...er LCD det bedste valg..

Desværre er der ofte så mange smukke damer at det er svært at vælge....lyshåret, blå øjene, brunette, brune øjne, asiat etc...hjælp! :)

Vil dog indskyde at man sjældent går forkert ved de store japanske mærker Sony og Panasonic og ellers se de tv som vi anbefaler her på siden.

Vil mene at du kan få et ganske fornuftigt tv for omkring 4500-5500 kr.
Når der bliver spurgt til bedste tv, så nævnes den bedste teknologi til det formål. Det samme sker, når pc monitor efterspørges.
Plasma blev lavet til crt tv afløser, lcd blev lavet til pc monitor.