Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hekn1973
Hej

Jeg er temmelig grøn i den her verden. Har brugt temlig meget tid på at læse rundt herinde og andre steder, fordi vi skal ud og have vores første fladskærm :o)

Men jeg er nu stadig temlig usikker..

Skærmen skal hænge i stuen, vi ser meget sport ( så den skal kunne gengive hurtige bevægelser ) og tv hentes ind via bredbånd (TDC Home Trio)

Vi har set på 42” Panasonic TX-P42G20

Har nogen noget godt el dårligt at sige om den model ???

På forhånd tak f0r hjælpen
Af FG
Se tråden Panasonic G20 til 6000 kr
Af FG
Det er det absolut bedste 42" til prisen og op til 8000 kr. Især til sport er plasma godt, da spillere og bold ikke trækker "spor". Men tjek også LG PK550N, LG PK760N og LGPK950N, da disse er meget bedre designet og billedet ikke ligger langt fra G20. Samtidig er det 5 cm tyndere, hvilket er rart hvis det skal hænge på en væg. PK550 fås til 6500 kr hos av-shoppen i sverige og 6000 kr hos fladskærmsshoppen - men de har lidt blandede bruger-tilfredshed, PK760 til 7500 kr hos proshop.dk og topmodellen uden så mange reflekser i glasset et lidt bedre sortniveau til 8000 kr. hos Føniks. Men man skulle være godt kørende med PK550N. Samtidig skal man ikke gå ned på str.. Hvis I kan have et 50" hængende vil I ikke fortryde det:-)
Men der er ikke langt fra 550 til 950 - så derfor kan det godt betale sig at gå efter den "dyre" model et G20 50" koster fra 8800 kr og de 2 skærme ligger tæt på hinanden - men LGPK950N er meget flottere, tyndere og larmer ikke helt så meget som G20.
Hvis I ser på LG så vær opmærksomme på at det skal have et N efter nummeret fx 550N. Det betyder det er nordisk. LG kommer og henter det hvis det skal serviceres - fx. hvis der er pixelfejl på det.
Håber I kan bruge denne sammenfatning af tråden Panasonic til 6000 kr.
Senest rettet af FG 10 jan 2011, 12:03, rettet i alt 2 gange.
Af hekn1973
TAK !!

50" er noget stort til os, stuen er ikke særlig stor og der er vel max 4 - 5 m fra sofa til skærm.

Hvor er det med betragtningsvinklen på dem, du taler om, vides det ??? For os er det vigtig at man kan sidde, ligge og stå og alligevel se godt billede
Brugeravatar
Af MigSelv
hekn1973 skrev:TAK !!

50" er noget stort til os, stuen er ikke særlig stor og der er vel max 4 - 5 m fra sofa til skærm.

Hvor er det med betragtningsvinklen på dem, du taler om, vides det ??? For os er det vigtig at man kan sidde, ligge og stå og alligevel se godt billede
Med den afstand til skærmen, er 42" i underkanten. Du vil blive mere tilfreds med 50".
En plasmaskærm kan ses lige godt i alle betragtningsvinkler.
Af hekn1973
Tjah...nu er det jo osse lidt et spg om pris og budget ;)

FG : Når du siger at LG'en "larmer mindre".....hvor meget "larm" taler vi om ???

Og det med at LG henter hvis det skal reperares....gælder det uanset hvor man køber ?
Af FG
Kan se på mange indlæg omkring G20 at den udesende en del Buzz - noget alle plasma skærme gør, men på nogle g"0 er det mere hørbart.

Hvis der er et N efter produkttal - så er der nordisk service og det er ligegyldigt hvor du køber
Af hekn1973
OK...tak for info....Vi må vist ud og "prøve- se"/høre
Af hekn1973
PS

Manden kan ikke helt overbevises om at Plasma er et godt valg....Kan nogen forsyne mig med et godt argument ( Det virker ikke at sige at det er den fornemmelse jeg har efter at ha læst rundt herinde...)
Brugeravatar
Af David Munch
hekn1973 skrev:PS

Manden kan ikke helt overbevises om at Plasma er et godt valg....Kan nogen forsyne mig med et godt argument ( Det virker ikke at sige at det er den fornemmelse jeg har efter at ha læst rundt herinde...)
klikkelik
Af hekn1973
Kan du genfortælle det på dansk O_O
Brugeravatar
Af David Munch
hekn1973 skrev:Kan du genfortælle det på dansk O_O
Er du for doven til at læse det? :p

Kort sagt så fortæller det dig bare at der ikke er én af dem som er bedre end den anden. Om end vil der være en del teknofile som vil sværge til plasma, men om det er sandt eller ej, det skal jeg ikke kunne udtale mig om.. Jeg sidder stadig med et CRT TV.
Af Thor-thor
Generelt har Plasma bedre billedkvalitet, bedre betragtningsvinkler etc. Til gengæld klarer LCD sig bedre ved direkte solskin, bruger mindre strøm etc.
Hvis mest mulig billedkvalitet for pengene er en prioritet ville jeg gå efter Pana G20/evt. LG, men sørg for at handle med returret på G20, da nogle skriver at der kan være ret meget summen(buzz) fra den.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Udklip:
Sidste ord
Som det fremgår så er hverken LCD eller plasma teknologien perfekte. Der er fordele og ulemper inden for begge lejre og af samme grund er det oftest ikke helt fair at opstille det som en krig imellem de to teknologier. Man skal, som køber, gøre sig klart hvilke af ulemperne man lettest kan leve med eller måske gå lidt på kompromis.

Ser man på markedet, som det ser ud i skrivende stund, så skal man dog vende sig imod plasma markedet for at finde skærmene med den bedste billedkvalitet, hvilket til dels skal tilskrives deres evne til at producere dybe sortniveauer og samtidigt have en fornuftig dynamik i møkere nuancer. Dette må ikke forveksles med at alle plasma skærme har bedre billedkvalitet, men blot at toppen af poppen pt. kan findes i denne kategori.