Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad bør jeg købe?

Hej folkens.

Dette er mit første indlæg her på flatpanels hjemmesiden, så hvis der kommer nogle "Okay, ved han ik det?!"-situationer, så er det helt iorden og I skal endelig sige til. Det gælder jo om at lære noget og da jeg ikke har den helt store forstand på de forskellige specs, så er der jo rig mulighed for det her.

I min nuværende situation er jeg igang med at undersøge hvorvidt jeg bør holde fast i at købe en Sony 40" ex500 til stuen til 4489,- i Bilka ELLER jeg skal smide de ca. 1500,- oveni og købe et Panasonic 42" G20 til 6000,-

Jeg er studerende så at få TV til en billig penge lyder ikke dårligt, men spørgsmålet er om det er pengene værd at udnytte kassekreditten i banken til at investere i ovenstående Panasonic istedet for Soni'en.

Om det er 40" el. 42" gør ikke det helt store for mig. Mht. Lysindfald i stuen er der ikke det helt store (hvis det vel at mærke skulle gøre en forskel her). Jeg sidder cirka 3-4 Meter fra fjernsynet, men er ret sikker på 40" til 42" er smertegrænsen for mit vedkommende. Jeg skal umiddelbart "kun" bruge TV'et til at se blueray/DVD film og alm. fjernsyn (stofa) på da jeg ikke ejer nogen spilkonsol. Desuden er den fysiske størrelse på tv'ene og design heller et issue i dette tilfælde. (Har set dem begge og synes de er sådan rimelig Ok. Jeg går mest op i at få det bedste fjernsyn til pengene)

Så mit spørgsmål til jer:
Bør jeg købe Sony'en og spare penge eller købe Panasonic'en og få et (muligvis meget) bedre tv?
Brugeravatar
Af MigSelv
Kort og godt, jeg ville ikke spare de penge, på bekostning af billedkvalitetstab.
Af Marle P
Okay. Billederkvaliteten er altså uomgængeligt meget bedre på G20'eren end på ex500'eren kan jeg forstå. Det var bare det jeg skulle høre.

Det skal siges at jeg har set begge tv, men der var flere ting jeg ikke havde mulighed for at undersøge da jeg var i butikken. Eks. kvaliteten ved bluerayfilm, fodbold vist med alm digitalt signal og sidst men ikke mindst forskellen på begge tv ved markant panorering. Bilka og El-giganten havde (begge gange jeg var hver sted) ikke tid.

Du skal have tak for dit svar. Jeg tror der er mange ligesom jeg, som prøver at finde rundt i Januarudsalgets TV-urskov.
Af kbo
Hvis man studerende har lidt knap økonomi bør det tages med i betragtning at strømforbruget er ca dobbelt så stort på G20. Det kan godt løbe op i ekstra 500 til 1000 kr pr år!
Af Marle P
Okay :(( Ja, det er da værd at tage med i overvejelserne.
Af josas
Hej Marle,

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål udenfor debatten: Hedder du tilfældigvis Martin til fornavn? Og bor I Ålborg, men er oprindeligt fra Aarhus? :)
Brugeravatar
Af MigSelv
kbo skrev:Hvis man studerende har lidt knap økonomi bør det tages med i betragtning at strømforbruget er ca dobbelt så stort på G20. Det kan godt løbe op i ekstra 500 til 1000 kr pr år!
Det passer ikke.
Panasonic forbruger 129 watt i snit pr. time ( gennemsnitsforbrug over 4 timer, som er den korrekte målemetode for plasma ).
Sony 106 watt
Et merforbrug på 23 watt pr. time, er ikke i nærheden af dobbelt forbrug. Plasmaen skal køre i 50 timer, førend det har brugt 2 kr. mere i strøm.
Af kbo
Jeg forholder mig udelukkende til flatpanels test af 42g20 og engelske hdtvtests test af 40ex500. Her måles g20 til 164W og ex500 til 79W. Før kalibrering er der endnu større forskel. Hvis det ikke er dobbelt så stort forbrug, så skal jeg have skolepengene retur;-)
Af Steen Bay
kbo skrev:Jeg forholder mig udelukkende til flatpanels test af 42g20 og engelske hdtvtests test af 40ex500. Her måles g20 til 164W og ex500 til 79W. Før kalibrering er der endnu større forskel. Hvis det ikke er dobbelt så stort forbrug, så skal jeg have skolepengene retur;-)
Og hdtvtest målte det kalibrerede strømforbrug på 42G20 til 172 watt, hvilket er stort set det samme som Rasmus nåede frem til, og måske også værd at bemærke et den kalibrerede lysstyrke på G20 endda er ret lav.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg forholder mig til Panasonics og Sony's hjemmeside.
Det er ganske simpelt, at måle forbrug på en lcd skærm, dette er altid konstant.
Måling af forbrug på et plasmapanel, foretages over 4 timer, med et blandet indhold ( nyheder, film, osv. ) Der foreligger en vedtaget standard, både for længden og vist indhold, der skal bruges til testen ( IEC 62087 Ed.2 ).
I kalibreret tilstand, vil begge tv falde yderligere i forbrug.
Af Marle P
Hej Jonas hehe :D

(Hvis der er nogen der læser nedenstående må de meget gerne komme med coments ang. overvejelserne omkring valget af TV)

Har du det godt, og bor du stadig i Århus ?:D

Jeg kan se du ejer det samme TV jeg overvejer at købe. Jeg tillod mig lige at se hvad du havde kommenteret på herinde og jeg kan se at ligesom mange andre er du mindre tilfreds med støjniveau'et på G20'eren.

Der er folk herinde på sitet som har døbt den "bikuben". Fandt du nogen sinde ud af om det var en fejl med så meget "Buzz"?

Ved ikke rigtig hvilket TV jeg skal købe. Sony 40ex500 er super billig men har et langt ringere billed end G20'eren. Panasonic G20'eren har et fantastisk billed, men skulle eftersigende larme som et ondt år og have et temlig slidt design (selvom det for mit vedkommende ikke gør det store).

Det kan være jeg bør rette blikket op efter andre modeller end lige de to jeg først have udset mig. Synes bare det er relativt gode TV til prisen lige i øjeblikket
Af josas
Hejsa,

jeg tænkte nok det var dig :) Lad os evt. tales ved på msn? Så vi ikke ødelægger tråden her. Jeg smutter online nu.
Af kbo
Personligt har jeg fravalgt G20 pga det høje elforbrug og designet. Ingen tvivl om at billedet er godt, men design og forbrug vægter tungt hos mig.
Af Marle P
Ja, I hear ya. I valget mellem de to er Panasonic nok det bedste valg, men jeg tror jeg ender med et købe et helt tredje TV. Nu skal jeg bare finde ud af hvad der er godt til prisen, og det er jo temlig subjektivt :-)