Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter konens ønske, købte jeg d. 23/12 min første fladskærm nogensinde. Efter at havde læst anmeldelsen herinde og på andre sites, valgte jeg at købe Panasonic's VT20.

Billedet er virkelig flot og skarpt, og farverne er bare fantastiske. Jeg har i mange år kun ejet projektorer, og selv om jeg ikke synes jeg får et lige så naturtro billede på tv'et, kan jeg sagtens se fordelene ved det.

Men jeg har et problem. Jeg kan simpelthen ikke leve med niveauet af Floating Black på mit tv. Uanset hvad jeg ser, hopper lysstyrken op og ned. I en lækker lang kameratur, kan brightness niveauet pludselig springe et par notch op, for kort tid efter at falde ned igen, alt efter hvor meget lys der er i billedet. I en dialog hvor der krydsklippes mellem to skuespillere som er lyssat forskelligt, skifter brightness også konstant.

Jeg synes problemet er så slemt, at jeg slet ikke kan holde ud at se film på det. Stor var min ærgrelse, da jeg fandt ud af, at det ikke er noget man kan slå fra, og at Panasonic betragter det som en feature i tv'et, som skal være der.

Hifi klubben, hvor jeg har købt tv'et vil ikke tage det tilbage. Så nu er min sidste chance, før jeg er nød til at sælge apparatet, at håbe på at der nogen som kan hjælpe mig med at finde frem til en setting som minimere problemet til et niveau, hvor jeg kan leve med det. Jeg har selv rodet en del med knapperne, men har ikke fundet en passende indstilling.

Jeg må ærligt sige, at jeg slet ikke kan forstå at apparatet, har fået så gode anmeldelser? Fladskærme må virkelig havde en masse problemer generelt, siden at folk finder sig i Floating Black, det er jo ikke til at holde ud at se på.
Af jesperr
er der mulighed for at du evt. kan filme det så vi kan se det.jeg har ikke læst eller hørt om det før nu. :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Er ECO mode slået til?
Hvis, så vælg det fra.
Af dr_gonzo
ECO-mode er slået fra.

Jeg tror ikke jeg kan filme det, da de kamera jeg pt. har adgang til, automatiske kompenserer for udsving i belysningen. Men jeg kan måske fremskaffe et Canon 5D MK II, i løbet af næste uge, det burde nemt kunne filme problemet.
dr_gonzo skrev: Uanset hvad jeg ser, hopper lysstyrken op og ned. I en lækker lang kameratur, kan brightness niveauet pludselig springe et par notch op, for kort tid efter at falde ned igen, alt efter hvor meget lys der er i billedet. I en dialog hvor der krydsklippes mellem to skuespillere som er lyssat forskelligt, skifter brightness også konstant.
Dét du beskriver dér er ikke floating blacks. Floating blacks relaterer - som navnet antyder - til gengivelsen af sort. Ikke til lysstyrken i billedet i almindelighed. Floating blacks vil kunne ses i form af ændring af hvordan den sorte farve gengives på skærmen.

Dét du beskriver lyder mere som den generelle begrænsning plasma har ved at holde samme lysstyrke når dele af skærmen er lys kontra hele skærmbilledet. Du kan ikke forvente at lyset fra én lille firkat med hvid er den samme, som hvis du viser hele skærmfladen i hvid. Dét vil give ændringer i lysstyrken - også på andre modeller end VT20. Mit eget LX5090 har skam også disse ændringer i lysstyrken, som funktion af det generelle niveau af lyse farver på skærmen. Dette uafhængigt af dynamiske kredsløb og des lige.
Af Steen Bay
Som Yakken skrev, så er det du ser en generel reduktion af lysstyrken ved lyse scener, og der er nok desværre ikke meget at gøre ved det da alle plasma-TV er konstrueret på den måde. Det kaldes 'APL-funktionen' og er en slags dynamisk kontrast, eller en slags omvendt auto-dimming hvor det er i de lyse scener et lysstyrken dæmpes. Du kan læse mere om det i tråden her :

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17262
Af bantam
Jeg vil gerne se billeder/videooptagelser af fænomenet - for det lyder på en del af jesperrs ordvalg, som om der kan være tale om floating blacks, når han nævner at "brightness niveauet pludselig springe et par notch op, for kort tid efter at falde ned igen, alt efter hvor meget lys der er i billedet".

Ser du (jesperr) de sorte bjælker ændre sortniveau i film? Kan du uddybe din oplevelse? Stiger sortniveauet, hvis der ellers er meget lys i billedet og vice verse? Eller er det omvendt?
Af jesperr
nej desværre jeg kan ikke uddybe da jeg ikke har nævnte fjernsyn men jeg er på jagt efter et.jeg har derimod et samsung ps50b855 som er perfekt.ingen fejl af nogen som helst art.måske trådstarter er frisk på en byttehandel med en extra skilling til ham he he :)
Af bantam
Hehe - undskyld at jeg fik forvekslet navnene - jeg mener naturligvis "dr_gonzo".
Af dr_gonzo
yakken skrev:
dr_gonzo skrev: Uanset hvad jeg ser, hopper lysstyrken op og ned. I en lækker lang kameratur, kan brightness niveauet pludselig springe et par notch op, for kort tid efter at falde ned igen, alt efter hvor meget lys der er i billedet. I en dialog hvor der krydsklippes mellem to skuespillere som er lyssat forskelligt, skifter brightness også konstant.
Dét du beskriver dér er ikke floating blacks. Floating blacks relaterer - som navnet antyder - til gengivelsen af sort. Ikke til lysstyrken i billedet i almindelighed. Floating blacks vil kunne ses i form af ændring af hvordan den sorte farve gengives på skærmen.
Det er 100% sikkert Floating Black, har sammenlignet det med andre videoer på nettet, og fejlen er magenb til det der på AVSforum bliver skrevet stolpe op og stolpe ned af, som Floating Black.

Fejlen opstår kun i mørkere billeder, hvis lys mængden af indholdet ændre sig. Brightness hoppet kommer en smule forsinket, i forhold til indholdet, hvilket er meget tydeligt ved klip, og det er næsten forsinkelsen der gør det værst, da det virkelig får det til at springe i øjne. Og ved film i 2.35 er det meget tydeligt at se hoppene op og ned i de sorte bjælker over og under billedet. Hvis bare det skete samtidig med klippene i filmene, vil man helt sikkert ikke se det så tydeligt.

Jeg filmer en video straks jeg har mulighed for det. Frem til da kan I jo se lidt på den her, som jeg har fundet på nettet, det er godt nok et G20, men det er ca. sådan jeg oplever det på mit VT20. http://www.youtube.com/watch?v=Xrq95gvFaP4

...

Bantam det burde også besvare dit spørgsmål.
Af hdmi
Jeg har en 50"v20, og har samme samme problem.
Jeg har også haft en g20, samme problem.

Så jeg er en utilfreds panasonic ejer !:(
Af Stefanjesp
Har samme problem på mit G20.