Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Jeg har lige købt et nyt LG 42PJ550N til min nye lejlighed i Præstø.

Men i søndags da jeg sætter det til, kan jeg ikke finde nogen kanaler overhovedet.

Jeg ringede så til min udlejer som sagde at han ikke rigtig troede der var noget deroppe. Men altså der sidder et antenne stik i væggen, som ser forholdsvis nyt ud?

Men hvad fanden skal jeg gøre for at finde nogle kanaler? Jeg tænker bare at man da ihvertfald burde kunne finde de alm. kanaler.
Eller skal jeg ud og ha fat i sådan noget som canal digital f.eks?

Jeg har virkelig ikke meget forstand på den her slags. Så håber at i lige gider hjælpe mig!

Hilsen Laslo
Brugeravatar
Af Princesslea
du skal vide hvilket selskab du får tv fra, hvis det feks er yousee (som jeg) skal du ind på deres hjemme side og slå op hvad dit netværksid og andre info er, og det skal du så taste ind på dit tv under kanalsøgning på digitale kanaler...
Af Colt
Præcis som Princesslea skriver..

Du bør vide hvem der udbyder din tv pakke eftersom du sikkert betaler for den :)

Og så er det ellers at få plugget dit netværks id ind på kanal søgningen..

F.eks mit dansk bredbånd ser sådan ud:

http://danskbredbaand.dk/1786.aspx

Med den info jeg skal smide på det for at få signal igennem.

Tillykke med dit nye tv!
Af Laslo
Tak for jeres svar.

Men jeg tror slet ikke der er nogen udbyder deroppe? Det var ihvertfald sådan som jeg forstod det på min udlejer. :/

Men vi er enige om at det alt sammen bare kører igennem antennestikket i væggen ikk?
Senest rettet af Laslo 04 jan 2011, 16:08, rettet i alt 1 gang.
Af dkscan
Der vil kun være signal i stikdåsen, hvis den enten er forbundet til et lokalt antenneanlæg eller den er forbundet i forbindelse med abonnement på kabel-tv.
Hvis huslejen ikke inkluderer abonnement på kabel-tv, så kan det sidste vist udelukkes.
Brugeravatar
Af Princesslea
så skal du enten tegne abonnement hos et af de selskaber som kan levere hos dig eller også skal du (hvis du ikke ser så meget tv/tvkanaler) købe dig en digital stueantenne, da du gerne der igennem skulle kunne tage dr1, tv2 og dr2...
Af Makaus
husk at stille den på sverige som land!
Af Laslo
Kan det være rigtigt at jeg skal købe en stueantenne for bare at kunne tage dr1 og tv2? Troede bare at det kom automatisk igennem stikket? :/

Makaus: Hvorfor skal jeg stille den på sverige som land?
Af dkscan
Laslo skrev:Kan det være rigtigt at jeg skal købe en stueantenne for bare at kunne tage dr1 og tv2? Troede bare at det kom automatisk igennem stikket? :/
Hvem forestiller du dig skulle levere gratis tv-signal til dit stik?
Brugeravatar
Af MigSelv
Udlejer har kun pligt til, at sørge for "must carry" i dit antennesignal.
"Fordeling af tv-programmer efter slukningen af de analoge tv-signaler.
Efter slukningen af de analoge tv-signaler den 1. november 2009 vil ”must carry”-programmerne fra DR, TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-virksomheder alene blive udsendt digitalt. Ejere af fællesantenneanlæg vil herefter alene være forpligtet til at fordele det digitale tv-signal til de tilsluttede husstande."
De digitale signaler, der udsendes i MUX 1, er omfattet af must carry. Der er ikke must carry regler for de nye DR kanaler (Mux 2), og must carry reglerne betyder ikke, at signalerne også skal udsendes analogt.
http://www.bibliotekogmedier.dk/medieom ... nneanlaeg/
Af Makaus
Laslo skrev:Kan det være rigtigt at jeg skal købe en stueantenne for bare at kunne tage dr1 og tv2? Troede bare at det kom automatisk igennem stikket? :/

Makaus: Hvorfor skal jeg stille den på sverige som land?
Så finder tv'et kanaler. Standard fejl på LG.
Af dkscan
MigSelv skrev:Udlejer har kun pligt til, at sørge for "must carry" i dit antennesignal.
Men kun hvis der rent faktisk er etableret et fællesantenneanlæg. Hvis stikket bare sidder der for at være forberedt til abonnement på kabel-tv, så har udlejeren ingen forpligtelser.
Af Laslo
Dkscan - ingen grund til ikke at snakke ordenligt. Jeg aner intet om det her område, derfor jeg spørger jer til råds.

Makau - Cool det må jeg lige prøve når jeg får muligheden for det!

Men det vil altså sige at der sagtens kan sidde et antennestik uden at der "kommer noget ud af det".
Så jeg skal altså have fat i en udbyder af kabel-tv, såfremt det ikke virker at skifte til "sverige". Eller købe en stueantenne.

Tak for alt jeres hjælp :)