Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.
Jeg var for en måneds tid siden ude i at skulle købe nyt tv, og spurgte også forummet til råds, men fik det aldrig købt. Tror jeg tøver for meget. Men jeg plejer også at ryge ud i nogle store overvejelser og undersøge en masse når jeg skal ud og investere i nyt gear, så det kan jo både være godt og skidt :)
Men hvorom alting er, så står jeg i en noget bedre økonomisk situation og har råd til lidt mere.
Desuden er der ved at være januartilbud over linjen, så tror det er ved at være nu man skal slå til.

Jeg har nogle enkle, specifikke krav omkring hvad tv'et skal kunne:

-Jeg har en ret lys stue, så der skal helst ikke være for meget genskin i skærmen. Lige nu har jeg dog et gammelt CRT fra Panasonic, med glasskærm, og der kan man slet ikke se noget når solen skinner, så hvis man kunne forbedre det i første omgang, ville det da være en forbedring :) Men hvis det kan elimineres helt ville det da være dejligt.

-Da det primært skal bruges til at se almindeligt SD-tv på skal tv-billedet være i orden. Jeg synes jeg har set rigtig mange fladskærms-tv hvor tv-billedet bare ikke er i orden. Ved godt at man nok ikke kommer over i CRT-kvalitet, men derhenad må det meget gerne komme.

-Jeg vil bruge bluray afspilleren i min computer til at afspille bluray-film med, så der skal selvfølgelig også være noget ordentligt HDMI-værk indbygget. Desuden har jeg også tænkt mig at prøve at smide computerspil over på tv'et og se hvordan det ser ud i forhold til min 22" på skrivebordet.

-Jeg er nået til den konklusion at jeg vil forsøge mig med en ekstra, ekstern tv-tuner, a la Clint DC-1, for at kunne optage tv på USB harddisk. Med omtalte model kan man optage fra én kanal samtidig med at man kigger på en anden. Jeg ved ikke hvor god eller dårlig den er, så hvis der er nogen der kan oplyse mig herom ville jeg også blive glad.

-Da jeg er så heldig at være udstyret med en kone der absolut afskyr både teknologi og højtalere, må lyden i selve tv'et også gerne være på den gode side. Jeg har tænkt mig at smide lyden over på vores stueanlæg hvis vi skal se en god film, men de skal altså være mere end blot gode nok til når man lige skal se lidt aften-tv eller et par afsnit af "How I met your mother".

-Alt det der lir omkring 3D og en milliard Hz betyder ikke så meget for mig. Hvis der findes tv derude hvor der er sparet på disse funktioner, og pengene til gengæld er brugt på bedre lyd, bedre billedkvalitet og lavere strømforbrug, så er vi godt på vej.

-42" er max, men 40" er nok nærmere hvor vi skal befinde os. Stuen er ikke så stor og konen er ikke så vild med ideen om et kæmpetv på væggen, så jeg leder generelt efter 40".

-Jeg kunne godt finde på at købe en PS3, derfor har jeg mest haft Sony i søgelyset, da jeg kan forstå at det har bedre integrering med PS3. Men ellers kunne jeg -måske- godt nøjes med et tv med indbygget blueray afspiller.

Jeg har kig på Sony's HX800 som er på tilbud til 7.499,-, men har trukket følehornene til mig igen fordi jeg synes der er for mange minusser. Det alvorligste minus er refleksionerne i skærmen, men iflg testen herinde, http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1281011554 viser det heller ikke et særlig godt tv-billede. Det er acceptabelt, men også kun dét, og det tror jeg ikke jeg ville kunne vænne mig til.
Desuden er der lige præcis pakket en masse lir i det tv som jeg ikke synes jeg har brug for.
Desuden startede jeg ud med at kigge på Sony KDL-40EX40B, men kan slet ikke forlige mig med designet, så det er heller ikke aktuelt længere.

Men de 7.500-8.000,- er mit budget i denne omgang, så hvis I sidder med et bud på et tv der kan opfylde mine strenge krav, så sig endelig til!
Af vest
HX800 - Drop den mht. sollys.
Flot skærm, men den glasskærm ødelægger meget i lys stue. Især hvis du også har lyse gulve... :)

http://www.expert.dk/products/details/8 ... 40381.aspx
LG42", får du faktisk rigtig meget skærm for pengene... Dog er lyden knap så god, dette er dog gældende for langt de fleste skærme på markedet.

Tjek evt. Philips topmodel (9000) serien, her får du fornuftig lyd i forhold til mange andre, dog er den over dit budget.
Af Mysen
En fladskærm med god lyd findes ikke til fornuftige penge. Så er du oppe på B&O eller lign. Køb i stedet en universalfjernbetjening eller væn dig til den ringere lyd ved nyhederne og andet, hvor kvaliteten ikke er så vigtig.

Du kan få et Sharp 40le810 for under 6000. Den har mat front. Du kan læse testen herinde af le820, som er stort set samme tv med en glasfront.

Ellers kan et LG LD750n ligeledes med mat front garanteret tilfredsstille dig.

Hvis du skal have rigtig god billedkvalitet er lys et problem. Panasonics 42G20e eller GT20e performer udmærket i belyst stue, men dog ikke lige så godt som nævnte LCD'ere- Til gengæld er der bedre lyd og billede på. Du skal dog regne med en forbedring ifht. CRT. Det passer ikke at CRT leverer bedre billede end en fladskærm anno 2010. Det er nok mest fordi, du går helt tæt på et 42" tv i butikken, når du skal prøve at vælge. Så ser du mange flere fejl, end du gør derhjemme.

Reduktion af reflektiner var der heller ikke nogen af på CRT bortset fra få meget dyre undtagelser. Her vil du også se en forbedring, men undgå alligevel LED med glasfront, hvis det er en ting, der generer dig.
Af Trashmouth
Tak for svarene.
Nu blev jeg alligevel grebet af januarsudsalgsstemningen, og rendte i el-giganten og købte et HX800.
Jeg tog ud og kiggede på det først, og må sige at det er ikke meget genskær der er i skærmen.
Nu har jeg fået tv'et hjem, og synes sgu det er et lækkert tv.
Panelet er ikke med glasfront, men blot en blank overflade, og genskinnet er helt sikkert til at overse. Har ikke set det i fuldt solskin endnu, men jeg har gardiner i stuen hvis det bliver alt for slemt.
Lyden synes jeg også er rigtig god, af et fladskærmstv. Det er lige før jeg synes den er bedre end i mit gamle Panasonic CRT som også har rigtig god lyd. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg er tilfreds.
Om ikke andet fik jeg et TV der ligger på 10.000, til 7.500, med alt hvad det bringer med sig af ekstra billedkvalitet og ekstra features, så hvis jeg en dag finder ud af at jeg skal bruge nogle af de ekstra features, så er de der. Og så er der jo 14 dages fuld returret hos el-giganten, så jeg vil lige lade den løbe ud inden jeg beslutter mig endeligt.

Men jeg er støt på et helt andet problem i forbindelse med mit nye tv. Det signal jeg har på antennestikket er noget værre bras. Vi har en eller anden halvringe foreningsaftale med Viasat, og den har jeg aldrig været særlig glad for. Det er dyrt for en pakke der er skruet dårligt sammen og der har altid været lidt bøvl med signalet.
Nu er jeg så ude i noget fejlsøgning.
For det første er det vist et analogt signal jeg modtager fra Viasat. Tv'et siger at det er analogt, og jeg har ikke adgang til tv-guide eller smart programoversigt eller noget som helst. Hvilket jo også er en del af fornøjelsen ved et digitalt tv.
Det er nogle gamle antennekabler der går fra væggen og over til tv'et og der sidder en fordeler halvvejs, så nu har jeg bestilt en ny ledning. Den vil jeg prøve at føre uden fordeler og se hvad der kommer ud af det.
For det andet har jeg så bestilt mellempakken fra Yousee. Den har ligget i luften et stykke tid, at vi ville tage den løsning, for det er også noget elendigt og dyrt internet vi har i foreningen, så det vil jeg også gerne have opgraderet.
Så vil jeg se hvordan det endelige resultat kommer til at se ud. Og hvis alt går efter planen skulle jeg gerne have nået det inden returretten er udløbet for tv'et.
Hvis der ikke er nogen væsentlig forskel så er det sgu ærgeligt. Så leverer jeg tv'et tilbage, afbestiller Yousee (der også har 14 dages returret) og går tilbage til det gamle CRT med dårlig tv-pakke. Og beholder det dårlige internet.
(Laver sgu lige en ny tråd og fortæller om mine oplevelser.)