Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en Denon surround reciever af ældre dato som ikke har HDMI indgang. Den har optisk og coaxial.

Jeg har tidligere haft mit tv billede fra mine enheder (xbox360+tvix) til tv'et og så haft lyden direkte fra afspilleren til denen recieveren. Men nu har jeg 2 enheder der skal kobles til og begge bruger optisk udgang til lyden.
Jeg vil derfor gerne kører lyden ud af tv'et. Den kommer jo alligevel ind via HDMI og så kan jeg få al min lyd til recieveren. Men da jeg ikke har HDMI indgang på min denon reciever, kan jeg så få surround lyden fra tv til reciever ?
Af kirneh
Ikke nogen der ved om der er en løsning for mig uden at jeg skal ud og købe en ny surround reciever ?
Af Kratz
Hej Kirneh

Det er ikke helt klart for mig hvad det er du vil opnå, eller hvilke enheder du benytter (hvad er din Twix f.eks.?)

Du har en ældre Denon receiver. Hvilken model er det? Min gamle Denon receiver fra 2000 havde 3 optiske indgange. Har din kun én optisk indgang?

Det er aldrig nogen god idé at sende lyd gennem TV'et. Det er simpelthen ikke bygget til det, og de fleste TV vil kun sende et stereo signal videre selvom de modtager et 5.1 signal.
Af kirneh
Ok mange tak for svaret.

Mit problem er netop at der kun er 1 optisk og en coxial indgang på min reciever.

Jeg vil egentlig bare have lyden digitalt både fra min mediaplayer (optisk kabel) og xbox (også optisk)...
Men måske jeg skal have skiftet min reciever ud. Øv.
Af Kratz
Ja, du skal forbinde enhederne til din receiver, og så behøver du kun en ledning op til skærmen.

Vil anbefale du kigger efter Denon 1611 eller 1911. Det giver et langt bedre resultat!
Af kirneh
Mange tak for svaret