Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mik
Jeg har netop købt Dell's oktober tilbud en 2007FP, og afprøvede ret hurtigt monitortesten her på flatpanels. På 'Main screen' ses der ingen forskel på 0% og 3% gråtonerne. Begge er helt sorte! Samme problem bemærker jeg ved visning af fotos - de mørke toner kan ikke skelnes. Kan dette kalibreres?

Jeg kan se at Lacie kalibratoren benyttes i diverse tests. Kan dette software, eller noget tilsvarende, hentes et sted fra? Jeg håber en icc farveprofil kan rette op på problemet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har brugen af Lacies udstyr efterhånden været oppe de første 10 gange og vi har endda en detaljeret gennemgang af hvordan den virker i vores testsektion (kig længere nede på listen) men jeg skal da gerne ridse det op igen:
Der skal naturligvis et fysisk stykke hardware til før man kan kalibrere noget som helst. Du har ingen mulighed for at fortælle computeren hvilke farver der rent faktisk vises uden at der er en sensor der måler det. Derfor kan man ikke kalibrere en skærm uden den fysiske kalibrator.

Dell 2007FP har et S-PVA panel og den svaghed som denne type lider under er at man ikke får den højeste kontrast når man betragter skærmen lige på. Du skal faktisk flytte hovedet en lille smule til siden. Dette hænger sammen med opbygningen af de individuelle krystaller og det er ikke noget du kan kalibrere væk.
Af mik
Tak yaggen, jeg skulle have søgt lidt mere i trådene. I øvrigt en glimrende test af Lacies Blue Eye.

Ærgeligt, dog, at der skulle et køb til at konstatere at 2007FP dårligt gengiver mørke farver. I testen af 2007FP omtales dette problem i hvert fald ikke. Til foto og fotoredigering er skærmen jo helt umulig!

Jeg har forsøgt at justere mit ATI korts farveindstillinger, ved at sætte mere gamma (lys) på så de mørke nuancer kan ses. Desværre giver det hele desktoppen et blegt udseende, og derfor ikke nogen god løsning.

Sættes brightness op på selve skærmen, så de mørke nuancer træder frem, bliver lysintensiteten nærmest utålelig til arbejdsbrug.

Hvad gør andre ejere af et S-PVA panel? findes der ingen work-around, tricks, eller andre udveje end at købe en bedre skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg bør måske tilføje dette aspekt i testen, men det er nu beskrevet i vores panelsektion her på siden. Jeg finder ikke dette aspekt problematisk til dagligt - de fleste større skærme har efterhånden S-PVA paneler med mindre du betaler betydeligt mere for skærmen.

S-IPS paneler har ikke denne tendens, men der er sort gengivelsen til gengæld ikke så god.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I testen af 2007FP omtales dette problem i hvert fald ikke
Jeg retter lige mig selv. Aspektet med off-axis kontrasten er nu altså beskrevet i testen og har været med lige fra starten af - så undlad at give mig skylden for at du ikke har været opmærksom på det.

Herunder er et direkte udklip fra hvad jeg skrev i testen under "betragtningsvinkler":
...Som det også er nævnt i vore andre anmeldelser af S-PVA panler, så har orienteringen af de flydende krystaller i panelet den side-effekt at kontrasten ikke er bedst i 90 graders begragtningsvinkel, men derimod 1-2 grader fra centeraksen. Dette er også tilfældet med 2007FP...