Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vitho
hej
Vi mangler et mediecenter eller lignende, til at slutte til vores fladskærm (LG50PS8000)
Den skal bruges til at vise online indhold fra f.eks Sputnik, film fra Lovefilm, voddler og lignende tjenester, vise indhold (billeder/filmklip) fra vores NAS, samt internettet generelt.
Den skal ikke fylde alverden, være lydløs, pålidelig, nem at få i gang og billig O_O
Det er selvfølgelig vigtigt at streamede film fra online-film-tjenester ikke hakker.
Af SiMONDRENGEN
jeg benytter mig af en asrock 330ht HTPC til en pris af 2200,- (fåes mange steder)

den er sat til min fladskærm via hdmi. Den kører full HD film uden problemer.

Det er en almindelig pc, hvorpå jeg har Win7 installeret. (det giver dig mulighed for mange tjenester som Boxee osv.) Den er meget støjsvag og bruger ikke meget strøm. desuden er den meget lille - perfekt til stuen. fåes i sort og hvid.

Dertil skal du have en måde at styre den på, og der kan du evt. benytte dig af logitecs dinovo tastatur. Jeg bruger Dinovo Mini. Der er andre muligheder. måske bare en alm. trødlås mus og tast?

- men for omkring 2200,- for du meget for pengene..
Af Shutdown
Hvis du kan bygge selv er det oplagt med et lille strømsparende system, evt med tv kort hvis du også vil optage, og så en eller to store hd. Store diske koster ikke meget. Men kan du bygge selv og har du brug for at optage.?
Af Vitho
Tak for dit svar.
Jeg prøver at kigge nærmere på sådan en.

Efter at have kigget i diverse tråde, er jeg egentlig kommet frem til at det kunne være rart med tuner-kort (DVB-T & -S) for at kunne optage div. udsendelser. Er der plads til indstikskort i 330HT eller vil det være som eksterne bokse ?
Eller burde jeg samle en maskine med udvalgte komponenter ?
(og i så fald hvilke + hvilken software ?)
Har kabinet, PSU, DVD drev + div. fra en gammel 900mHz Athlon, stående i kælderen.
Efter inspiration fra div. indlæg, tror jeg også at maskinen ikke nødvendigvis skal være støjsvag idet den uden problemer kan placeres i vores kælder.
Vores NAS har en enkelt 500Gb disk (her ville jeg gemme optagelserne)
Af SiMONDRENGEN
hvis du sætter en gammel computer op nede i kælderen, hvordan vil du så styre den? kan tastatur og mus nå helt derned? Den vil uden tvivl komme til at bruge meget mere strøm end en 330HT. Tror ikke den vil komme til at spille 1080p film - det tror jeg den er for langsom til. Hvis du begynder at opgradere den gamle maskine tror jeg ikke du kommer til at spare særlig meget.

Tror ikke der er plads til at komme mere i den lille 330HT.

Glæder mig til se hører om dit resultat
Af Vitho
Hej Simon
Den omtalte Athlon er kun til at slagte.
Jeg tænkte at kunne bruge kabinet, PSU og drev.
Resten skulle købes.
Men du har sikkert ret, det bliver nok ikke billigere end en 330HT.
Kan se at der er mange som er glade for den, men hvor købes den billigt ?
Selv-byg-ideen kom af at det ville være rart med tuner-kort (DVB-T & -S)
som jeg så kunne optage fra. Vores gamle Sat er til udskiftning.
Mht betjening ville det nok blive en "blå-tands-ting" a'la Dinovo mini.
Er der nogen foreslag til komponenter til en hjemmebygget ?
Er der nogen der erfaring med evt. at optage direkte fra fjernsynet ?
Brugeravatar
Af ralarsen
Hej

Jeg låner lige tråden da mine overvejelser går i retning af det der allerede er diskuteret her.

Min nuværende konfiguration er et Sony EX700 40", en gammel dvd-afspiller og min computer med dertilhørende eksterne harddiske med indhold.

Jeg savner
  • backup af mine data (videoer/billeder/film/musik)
  • mulighed for afspilning af BluRay
  • digital lagring af dvd'er, så børnene ikke ridser skiverne
  • mulighed for optagelse af tvprogrammer
Jeg har så kigget lidt på mediestreamere som Boxee og WD Tv Live Hub, men så mangler jeg ved siden af en NAS og evt. drev til afspilning af dvd'er.

Er det bedste bud for mine ønsker en nettop? Som fx Asrock's?

Jeg er ny i feltet, så jeg vil meget gerne have jeres kommentarer på mine overvejelser. Teach me :)