Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jay
Jeg har netop købt min første fladskærm - et Samsung LE26C455 som jeg så anbefalet her på flatpanels.dk.

Efter at have leget med det et par timer må jeg sige, at jeg generelt er rigtig tilfreds. TV'et er pænt, og jeg synes det leverer et rigtigt godt billede på DVB-T signallet fra DR-kanalerne og TV2.

Der er dog en ting jeg har problemer med. Jeg kan ikke få tv'et til automatisk at vise 4:3 udsendelser korrekt. Trykker jeg f.eks. på INFO knappen under en ældre udsendelse, som jeg ved er i 4:3 format, så skriver tv'et også ganske korrekt at der er tale om et 576i signal i 4:3. Men den eneste måde jeg kan få tv'et til at vise dette korrekt (altså med sort i venstre og højre side) er ved selv manuelt at vælge 4:3.

Kan det virkelig passe, at tv'et ikke automatisk kan vælge det rigtige format til de forskellige signaller?

De indstillinger jeg kan vælge i menuen er :

Størrelse :
Auto-Bred
16:9
Zoom (bred)
Zoom
4:3

Skærmtilstand :
16:9
Zoom (bred)
Zoom
4:3
Jay skrev:Kan det virkelig passe, at tv'et ikke automatisk kan vælge det rigtige format til de forskellige signaller?
Det er mit indtryk at det normalt bliver styret ret godt på digitale signaler, selvom jeg ingen erfaring har med DVB-T. Jeg ville stille tv'et på 16:9 i begge menuer. Du har ikke en "screen fit" funktion aktiveret et-eller-andet sted?
Af Jay
Peter Schrøder skrev:
Jay skrev:Kan det virkelig passe, at tv'et ikke automatisk kan vælge det rigtige format til de forskellige signaller?
Det er mit indtryk at det normalt bliver styret ret godt på digitale signaler, selvom jeg ingen erfaring har med DVB-T. Jeg ville stille tv'et på 16:9 i begge menuer. Du har ikke en "screen fit" funktion aktiveret et-eller-andet sted?
Mange tak for hjælpen, men det virker desværre ikke.

Hvis jeg sætter begge til 16:9, så bliver 4:3 billederne strukket ud, så folk bliver tykke osv.

Jeg kan heller ikke finde en "screen fit" eller lignende indstilling.
Jay skrev: Hvis jeg sætter begge til 16:9, så bliver 4:3 billederne strukket ud, så folk bliver tykke osv.

Jeg kan heller ikke finde en "screen fit" eller lignende indstilling.
Hmm. Og når du sætter tv'et til 4:3 bliver 16:9 billed presset sammen?
Du er sikker på at det er digitale signaler du har fundet? Jeg har det samme mas med analoge signaler fra Yousee, men det er jo DVB-C og det har du antagelig ikke lige adgang til...
Af Jay
Peter Schrøder skrev:Hmm. Og når du sætter tv'et til 4:3 bliver 16:9 billed presset sammen?
Ja, desværre.
Peter Schrøder skrev:Du er sikker på at det er digitale signaler du har fundet? Jeg har det samme mas med analoge signaler fra Yousee, men det er jo DVB-C og det har du antagelig ikke lige adgang til...
Jeps, jeg har kun stueantenne, så det er kun DVB-T jeg kan modtage.

Det underlige er, som sagt, også, at TV'et godt kan se at det er et 4:3 signal det modtager. Trykker man på info knappen mens Ramashang eksempelvis sender gamle tegnefilm, så står der ganske tydeligt "4:3" i info-boksen. Så tv-stationerne må sende de rigtige informationer ud.
Af Peterhansen3520
Hej

Under billedindstillinger skal du sætte skærmtilstand til 4:3 og størrelsen skal stå i Auto-bred.

Så skifter dit tv automatisk.

Denne indstilling virker perfekt på begge mine tv ( Samsung 32b658 og 32c652)

Med venlig hilsen

Peter
Af Jay
Peterhansen3520 skrev:Hej

Under billedindstillinger skal du sætte skærmtilstand til 4:3 og størrelsen skal stå i Auto-bred.

Så skifter dit tv automatisk.

Denne indstilling virker perfekt på begge mine tv ( Samsung 32b658 og 32c652)

Med venlig hilsen

Peter
Mange tak for hjælpen, det virkede helt efter planen :-)

Rimelig ulogisk måde de har lavet det på synes jeg. Sæt skærmtilstand til 4:3, og der vil blive skiftet imellem 16:9 og 4:3 automatisk. Øhh, ja ok.