Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Winkel
Hej alle.

Jeg overvejer kraftigt at udskifte mit gamle Philips LCD-tv med et større i det nye år. Jeg har fastlagt mig på plasma pga., at skærmen skal være på min. 46", idet afstanden til tv'et er på ca. 3 meter. På den modsatte side af væggen, hvor tv'et skal placeres, er der to store vinduer. Hvordan vil det fungere ifht. refleksioner? Der er mulighed for at lukke af for lyset, og tv'et vil primært blive benyttet i aftentimerne.

Umiddelbart har jeg overvejet LG 50PK760N, 50PK950N eller Panasonic G20 50". Budgettet er på max. 8500,-.
Skærmen skal anvendes til alm. tv, film (DVD/Blu-Ray) og PS3-spil (primært FPS). Det er ikke et krav, men hvis det nye tv har HDMI 1.4 (altså Audio Return Channel), vil det være dejligt. Jeg har en reciever, der kan modtage dette signal, og dermed vil lyden blive bedre. Så er jeg fri for at pine mine ører med den forfærdelige lyd fra fladskærme :p

Jeg lader mig ikke skræmme af rygterne om plasmaskærmene. Har I andre modeller end de nævnte, må I meget gerne foreslå dem :)

På forhånd tak!

- Winkel
Af Shutdown
Nu er billedkvalitet jo subjektivt, men når jeg sammenligner min kammerats G20 med min egen Pk760N syntes jeg faktisk bedst om billedet på min egen LG (jeg er ellers Pana fan og har også en 42" pana, købte faktisk kun min LG fordi jeg fik et supertilbud). Når det er sagt så er design på LG langt bedre end på panasonics og så vinder den også på pris. Det eneste jeg har gjort mht billedet er at benytte THX profilen cinema. Hvis du mangler en "fremvisning" skal du være velkommen. ;)
Af TripleD
Hey Shutdown, har du nogen erfaring med at afspille f.eks. .avi filer med tilhørende subs undertekstfiler på PK760'eren?
Af THM
mht. reflektioner er panaen bedst da glaslagene er samlet og den har antireflektiv coating, men er G20 50" ikke over dit budget på 8500kr?
der er som sagt forskel i oplevelsen af billedkvaliteten. jeg syntes det var en synlig forbedring at komme hjem til mit G20 efter at have fået lov at lege med indstillingerne på min kammerats pk950n. det skal så siges den var helt ny og ikke kørt til.
Af Winkel
@ Shutdown: Det vil ikke være helt ved siden af med en fremvisning :)

@THM: Jo, G20 sprænger budgettet, men hvis jeg bestemmer mig for G20 på baggrund af Jeres erfaringer, så vil jeg vente til den kommer ned i pris.

Mht. billedkvalitet så er det nemlig subjektivt. Jeg har endnu til gode at se en af de nævnte LG-skærme afspille en blu-ray-film. Det så ret fantastisk ud på en 42" G20 i Hifi-Klubben (selvom den nok ikke var kalibreret).

Men er der noget ved at give de ekstra penge for 950n i stedet for at købe 760n? Så vidt jeg har forstået, er det mere eller mindre TrueBlack-filtret, der er ekstra på 950n.
Af Newman
Har selv et G20'er, og er rigtig glad for det, har kune haft små problemer med at afspille film via usb porten. men det viste sig at være nogle codecs problmer - køre nu det hele over netværket gennem en ps3'er og det fungere bare !

lækker billed kvalitet, og har ikke set skyggen af hverken slør / rentention eller burn in... på trods af ps3 - pc kørsel :)

det eneste minus, som så mange andre er nok lyden - som kan virke en smule "hul" den skal skrues en del op for at få acceptabel lyd ud ...
Af THM
sytes stadig pk950 har nogle reflektioner, men jeg ku sagtens leve med dem. ifølge anmeldelsen har den også flere reflektioner end pana X20, så tror ikke det trueblack filter har så meget at sige. så hvis ikke du skal bruge den wifi dongle der følger med til pk950, ville jeg helt klart vælge 760'eren, eller er lige ved at tro jeg ville hoppe ned i pk550n, det er value for the money så det basker :)
Af Winkel
Ja, det indsnævrer valget af model, for jeg har på ingen måde brug for wifi-dongle. Valget må være enten 760n eller 550n.

Nogen der har yderligere erfaringer med de to skærme? Eller helt andre eventuelt? :)
Af Mogensen
Har selv G20 42" og er ovenud tilfreds med billedet (også til PS3)... købte den da jeg havde læst mig frem til at der næppe kunne fås bedre billede til samme penge!
Med det sagt har jeg aldrig stået særligt længe på LG skærmene så jeg vil ikke kunne sige om billedet virkeligt ER bedre for mig personligt.

Der er mange der brokker sig over Pana's design, men er det i bund og grund ikke et spørgsmål om man absolut vil have et helt tyndt LED agtigt TV eller egentlig er Pana fan? Selvom rammen på Pana G20 egentlig virker mere voldsom end de nævnte LG, så virker den samtidig mere harmonisk (behagelig for øjet). Tja LG ejere vil vel sige det er volapyk haha.
Af Thuekr
En overglad PK550 ejer her - eneste minus er den lille smule imputlag der er, i forbindelse med PS3/xbox
Af Shutdown
Jeg melder mig også under LG fanerne, Jeg er ovenud tilfreds med min nye PK760N . Og ved direkte sammenligning syntes jeg faktisk bedre om min LG´s billede end Pana´s G20 som min ven har. Og jeg er ellers inkarneret Panasonic fan. ;)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Newman skrev:Har selv et G20'er, og er rigtig glad for det, har kune haft små problemer med at afspille film via usb porten. men det viste sig at være nogle codecs problmer - køre nu det hele over netværket gennem en ps3'er og det fungere bare !
Undskyld til trådstarter for OT, men hvordan sætter du din PS3 op til netværket? Kan jeg evt. koble min PC til PS3 via det trådløse netværk, som også PC'en er tilsluttet og dermed afspille filer direkte derfra til TV'et (PX81)?
Af Winkel
Helt i orden :)

Jeg har tændt begge maskiner, og på min bærbar har jeg installeret PS3 Media Server (http://ps3mediaserver.blogspot.com/).
I menuen under Video på PS3'en kommer der et ikon frem øverst, der hedder PS3 Media Server (ikonet er en grøn firkant). Det kommer først frem, når du har startet programmet på din pc, og det fortæller dig, at der er oprettet forbindelse til PS3. I programmet under fanen Navigation/Share Settings kan du dele den/de mapper, der indeholder det materiale, du vil se. Husk at for at se billeder skal du være under Billedmenuen på PS3, video ses under Video osv.

Mht. inputlag kommer det an på kildematerialets kvalitet ( BÅDE lyd og billede). Jo bedre kvalitet, jo større en forbindelse kræves der. Jeg kan med min 15/1 Mbit-forbindelse ikke se mkv.-filer, da de hakker for meget. Derfor er en løsning, hvad .mkv angår, at bruge det hurtige og lille program "mkv2vob", og lægge filmen over på en usb-disk. Bare du husk under at fortælle programmet at dele filmen efter FAT32 (PS3 kan udelukkende håndtere 4GB filer, fordi dens filsystem er FAT32).

Skriv endelig igen, hvis du har brug for yderligere info/hjælp ;)
Af PeterD
Det bedste er vel at se begge skærme LG og Panasonic live og så træffe en beslutning.

Folk som har et LG vil ofte anbefale dig et LG tv og omvendt med Panasonic..

Det største problem er nok retentionen på PK950.

Conclusion fra AVforum.com

LG's flagship 2010 Plasma model carries over the usual comprehensive calibration controls from previous ranges, and also brings a much needed improvement to black level, which makes on-screen images, especially in dark scenes, more satisfying than previous models.

Unfortunately, image retention is still an irritating issue, and intrusive video processing, while not entirely devastating, is completely unnecessary, especially on what is supposed to be a flagship model. Beyond these quirks, there's enough to like: colour accuracy is excellent, and the 20-point Greyscale calibration control brings Reference quality performance in this area. The THX mode also allows users who don't want to pay for calibration to see video quality that's nearly as good.

The biggest problem for LG, though, is that little of these strengths are unique to them any more. In the past, LG's calibration controls set them apart, especially from one other major Plasma manufacturer, but the competition has now caught up and has even outdone LG in the colour accuracy stakes. (LG's 20-point Greyscale calibration control is still a unique feature, though).

Panasonic's mid-range TX-P50G20, WITCH IS A BETTER
DISPLAY IN JUST ABOUT EVERT REGARD. Were LG's display to be cheaper, it would qualify for a recommendation based on its favourable attributes, but the truth is that there's at least one better display out there that can be had for less money - and thanks to LG's insistence on tampering with video signals, which does them absolutely no favours at all, there's likely to be more still to come.

LG har lavet et fremragende tv til prisen, men Panasonic leverer åbenbart lige det lille ekstra.......

[/b]