Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter min bror brændte vores gamle JVC 28" tv af (bor gennem ledning = toast) har vi lånt svigerfars aflagte 28" CRT fra "Arena". Det er lige så godt som det lyder... Tager et kvarter fra opstart før det kan vise de kodede kanaler på kabeltv (Discovery osv). Billedkvaliteten er ikke-eksisterende, og jeg har hørt bedre lyd fra konservesdåser.

Vores 3½ år gamle JVC surround/DVD kombo er mildest talt slidt op. Junior fandt eject-knappen og powerknappen, så de får gerne lige 40-50 tryk i hurtig rækkefølge. Nu skal den tændes og slukkes 4-6 gange inden den kan afspille en dvd. Lyden springer pludselig op på fuld styrke i 2 sekunder af gangen, ca. en gang i timen. Glem alt om at spole i filmen. Remote-modtagelsen er også shot to shit, efter Junior begyndte at tygge i den.

Men nu skal det være slut... fætter friværdi giver en omgang!

Dette er lige blevet leveret af fragtmanden:
Billede

JVC LT-37M60 - Det var JVCs topmodel i LCD i februar, og kostede 23 klik dengang. Nu er der en ny model på vej, så forhandlerne tømmer lagrene. Vi købte det for 13K inkl. forsigtig levering pr. fragtmand.

Igår hentede vi denne her hos Hifi-klubben i Århus, da det var det eneste sted de havde en sort tilbage:
Billede

Denon DVD-1930. DVD-afspiller med HDMI-udgang, og upscaling til HD (helt op til 1080P). Pure Direct funktion der kan frakoble alle unødvendige kredsløb for bedre lyd ved afspilning af CDer. Og så æder den ca. alt, inkl. SACD!

Den skal selvfølgelig ikke bare stå og kede sig, så som makker får den denne her (men i sort, selvfølgelig!):
Billede

Denon AVR-1907 surround-reciever. 7 x 85 watt, og et orgie af tilslutningsmuligheder.

Den vil blive sat op til 5.1 sammen med dem her:

Billede

Gale 40-serien. Ikke de mest prangende højttalere, men fine nok at starte på. Især når man opgraderer fra et sæt i plast der fulgte med en dvd-reciever til 3K. Med lidt held bliver de opgraderet til Dali Elegance på et tidspunkt.

Forstærker, højttalere og alle kablerne henter vi i Hifi-klubben i Silkeborg på lørdag... NØJ hvor er der lang tid til, synes jeg! Glæder mig så voldsomt til at se den første DVD efter det hele er sat op!

Regner med at smide Saving Private Ryan i som noget af det første, andre forslag?
Senest rettet af Spook 31 okt 2006, 07:56, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tillykke med købet! Det ser fedt ud og jeg kan lige forestille mig hvor langsomt minutterne snegler sig afsted.

Saving Private Ryan var egentlig også et af mine bedste forslag til at få knaldet nogle gode effekter af. Desværre er farverne i den film lidt grå og triste i de heftige scener. Alternativt kunne Starwars Episode I være et godt bud, hvor pod-race scenen også kunne være en oplevelse - der er også lidt flere farver på :)

Vi hører naturligvis meget gerne om oplevelser med TVet og resten af setup'et.
Af Spook
yakken skrev:Tillykke med købet! Det ser fedt ud og jeg kan lige forestille mig hvor langsomt minutterne snegler sig afsted.

Saving Private Ryan var egentlig også et af mine bedste forslag til at få knaldet nogle gode effekter af. Desværre er farverne i den film lidt grå og triste i de heftige scener. Alternativt kunne Starwars Episode I være et godt bud, hvor pod-race scenen også kunne være en oplevelse - der er også lidt flere farver på :)
Like hell den film får lov at komme ind i mit hjem! men Episode IV - VI skal nok løbe igennem engang eller to! SPR var mest for at teste surround-delen (landgangen på D-dag) Test af farver og hastighed kunne godt blive en omgang Taxi 1 eller lidt Femte Element måske...

yakken skrev:Vi hører naturligvis meget gerne om oplevelser med TVet og resten af setup'et.
Hah - I får slet ikke lov at slippe for det!

Men kom endelig med flere forslag til testfilm!
Af Wildt
"War of the worlds" og "Batman begins" havde begge pænt imponerende lyd syntes jeg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De gamle episoder har bare ikke den samme surroundeffekt selvom Hr. Lucas pryder filmen med sit THX logo alligevel. Selv er jeg godt nok semi-fanatisk SW-fan (og kan selvfølgelig samtlige gamle replikker udenad til stor irritation for kæresten), men jeg har nu accepteret de nye episoder alligevel ;)

Hvad med en katastrofefilm (altså handlingen) som Day After Tomorrow, Ø-scenerne fra den nye King Kong eller måske endda budgetfilmsklassikeren Independance Day?

Edit: Ja, WOTW har ret god lyd. Selvom de fleste af mine venner fandt filmen lettere ligegyldig, så synes jeg at det var en fantastisk oplevelse i biografen. Måske den var bedre fordi jeg havde læst bogen og synes at de store tripods var fanget helt perfekt (og måske var det fordi kammeraterne af uransagelige årsager ikke fattede hvorfor rumvæsnerne døde...) ;;)
Af Spook
Hmm... King Kong og Batman Begins er da so far bedste kandidater på noget man skal ud og smide penge efter. Independence day er dog heller ikke udelukket som forestående indkøb!

Har ikke noget imod de nye episoder af SW som sådan, synes bare episode I og II var rimeligt ringe. III var dog helt ok!

Og The Day After Tomorrow var IMHO katastrofal på mere end én måde. En fed idé, udført med fede effekter, men søbet til i Amerikansk sukkerglasur. Og de ringeste ulve jeg nogensinde har set. Kunne ikke lade være med at grine i biografen. Skal det være en film med Dennis Quaid, så kunne Savior godt finde på at hoppe ned fra hylden.

Ved nærmere eftertanke tror jeg egentlig også at Sin City skal have en tur i karusellen, for der er eddermame grundlag for at se om sort nu også er så sort på den skærm som anmelderne siger! Så skal jeg bare lige have dvd-afspilleren gjort kodefri... Bestilte Sin City fra USA samme aften som jeg kom hjem fra biografen efter at have set den første gang.

Slaget ved Helms Kløft kommer nok også lige på lidt...

fik jeg sagt at jeg glæder mig? Det tidligere "anlæg" var forresten et JVC THA-30: http://www.pricerunner.com/sound-and-vi ... 082/prices#
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg overvejede at foreslå Matrix, men jeg kunne ikke rigtigt finde andre argumenter end at det er en fed film (den har trods alt været vist 10 gange i TV) :)

Jeg er helt enig med dig mht. plottet i Day After Tomorrow - jeg så den heldigvis ikke i biografen ;) Effekterne fejler dog ikke noget - jeg troede egentlig ikke at du ville gå ud og købe filmene, men blot låne dem.

Jeg tror ikke helt jeg fik fat i om du var spændt på at få anlægget hjem eller hvad?
Af Blaha
Hvis pengene bliver til det senere skal du tjekke svs subs ud.. :) http://www.lsound.no/
Det er noget der rykker i sofaen og huset :)

Men hvis du skal teste de forskellige elementer har du jo fundet film til surround samt flotte farver. Nu da jeg er lidt til de lave toner, skal du også tjekke Find Nemo, der hvor pigen slår på glasset.. ;)
Fast & Furious måske til test af farver og hastighed, kan ikke lige huske hvor meget de fiser forbi i deres biler (surround).
Til sidst vil jeg bare sige tillykke med alt det hardware, og håber det lever op til forventningerne...
Brugeravatar
Af yksa
Spook skrev:
yakken skrev:Tillykke med købet! Det ser fedt ud og jeg kan lige forestille mig hvor langsomt minutterne snegler sig afsted.

Like hell den film får lov at komme ind i mit hjem! men Episode IV - VI skal nok løbe igennem engang eller to! SPR var mest for at teste surround-delen (landgangen på D-dag) Test af farver og hastighed kunne godt blive en omgang Taxi 1 eller lidt Femte Element måske...

yakken skrev:Vi hører naturligvis meget gerne om oplevelser med TVet og resten af setup'et.
Hah - I får slet ikke lov at slippe for det!

Men kom endelig med flere forslag til testfilm!
ja jeg kan abefale Band of Brothers, fra selv samme instruktør til Saving private Ryan
Af Spook
Først og fremmest tak for tillykker'ne!

Havde lige fjernsynet ude af kassen, og sluttede Dvd'en til med scart. Uden nogen justeringer af nogen art var billedet overraskende skarpt, og MEGET detaljeret! Snuppede lige scene 13 i The Two Towers. (Der hvor Gandalf kommer tilbage) Lyden var også en positiv oplevelse, men det kan meget vel være fordi jeg er vant til absolut crap...

Og ja, jeg købte filmene, det var planen hele tiden, men kan da godt se at det måske ikke fremgik så tydeligt :)

Havde alligevel de film på "indkøbssedlen"!

...og Finding Nemo dukker nok op en dag! Så den på en hel væg af fladskærme i Expert, og de fik da fint demonstreret at under en 5. del af deres Tv burde vise film med klare farver og hurtige bevægelser! Langt de fleste af dem trak lange orange striber efter Nemo når han svømmede, så jeg ved den er hård ved panelerner!

Beklager hvis jeg har overset noget, men jeg skriver dette på en pda i sofaen...
Af Wildt
Er popkornene kørt i stilling så? :)
Af Spook
Så blev det hele sat til - dog kun en midlertidig opstilling. Pga. kommunikationsbrist (Læs: min manglende viden om højttaleropstilling) havde vi for lidt højttalerkabel, og for lidt bakker at trække dem i. Og så havde min makker fra Hifi-klubben regnet med at tv'et kunne noget så simpelt som at overholde en VESA-standard... men ak. Der skal et specielt ophæng til, så lige nu står det på det gamle tv-bord. Junior har dog ikke tygget i det endnu.

Men jeg kan slet ikke anbefale det fjernsyn nok. Tv på ganske almindeligt TDC kabel er faktisk ret godt! Har set WRC rally, og Moto GP på det, og der er NUL ghosting eller motion blur. TV-signalet sætter sine naturlige kvalitetsmæssige begrænsninger, men skærmen klarer det godt.

DVD-afspilning derimod...

HOLD DA KÆFT DET ER FLOT!!! (B
DVD-afspilleren upscaler til 720P via HDMI, og det er KNIVskarpt - kun HELT tæt på skærmen, i meget ensfarvede scener (f.eks. den blå baggrund i Dreamworks-opstarten) kan man se artifacts. Ellers er billedet så man kan skære sig på det! Saving Private Ryan, Madagascar og Taxi blev smidt i, og alle blev vist PERFEKT! Her kan det altså mærkes at det er JVC's (gamle) topmodel! Om det er deres DIST eller hvad fanden de 47 billedforbedringsteknikker hedder der gør det, eller det faktum at opdateringstiden er på 6ms, det ved jeg ikke. Og jeg er ligeglad. Selv min makker fra Hifi-klubben var direkte imponeret.

Og lyden... hold da kææææft! Den berømte landgang i Normandiet kunne _mærkes_ i gulvet, uden bassen blev dominerende og buldrende, bare skarp og præcis. Alle stemmer var flotte og klare, og man kunne høre kuglerne pifte forbi. Og så er det ikke engang kalibreret endnu, bare lige smækket op. Så det bliver endnu vildere. Jeg er VIRKELIG positivt overrasket over det sæt højttalere, og blev mindst lige så imponeret da vi hev filmen ud, og smækkede David Gray's White Ladder album (hey, det er konens!) i den. Krystalklar lyd, ikke en finger at sætte på det heller. Og smider man så Prodigy på, kan det satme også spille op til fest, skulle jeg hilse og sige!

For 3000 kroner tror jeg simpelthen ikke dette højttalersæt kan slåes, ganske enkelt!

Skriver igen, når det hele er sat rigtigt op, og kalibreret. Skal også have farverne på skærmen indstillet rigtigt...

I hører nærmere!
Af Spook
Så fik jeg trukket det sidste kabel, og skidtet hængt op. Dog mangler center-højttaleren som I kan se på billedet, og kabelbakken til højre front sidder ikke helt lodret. Ligesom hylden som anlægget står på er lidt småskæv. (Det ser værre ude på billedet end det egentlig er) Men anyways, sådan ser det ud indtil videre:

[img]http://i70.photobucket.com/albums/i94/k ... Medium.jpg[/img]

Ja, fjernsynet sidder højt, men nu er det uden for juniors rækkevidde. Jeg vil så gerne have at det bliver ved med at fungere! Der skal også skiftes kontakter i stuen, og i den forbindelse skal der laves en lidt mere elegant børnesikring end lige gaffatape...

Eneste ulempe ved at få det op og hænge: Man finder ud af at ens 5 meter HDMI kabel er ca. 40 cm. for kort. Og da næste trin hedder 10 meter, skal jeg i dag på jagt efter et 1 meter han-hun kabel, der kan forlænge det den sidste bid.