Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af holmallmighty
Hej kyndige flatpanels folk..!

Dette indlæg omhandler DLNA funktionen i Samsungs nyeste Tv-serier, nærmere bestemt i mit Samsung PS50C7705. I testen af Samsungs LED 8705 her på Flatpanels bliver Samsungs DLNA del rost for dens alsidighed, her bliver Samsung Apps delen i øvrigt også rost. I afsnittet om funktionalitet i testen af PS50C7705 henvises der til C8705 testen, da funktionaliteten efter sigende er ’den samme’.

Da jeg købte TV’et, blev jeg skuffet over Internet@TV delen, da jeg i C8705 testen fik den forståelse, at denne del var omfattende og jeg læste mig frem til, at der skulle være op til 40 tilgængelige Apps på disse TV. Da Rasmus Larsens C7705 test henviser til C8705 testen, gik jeg ud fra, at de samme Apps ville være tilgængelige på min plasma skærm. Det er de imidlertid ikke. Jeg har Facebook, Picasa, et History program, Youtube en Weather widget og et par stykker mere, men ikke i nærheden af det antal jeg forventede.

Jeg har senere læst mig frem til, at Internet@TV delen er begrænset på plasma TV, pga. fare for Retention ved brugen af flere af de mere interaktive Apps, der findes på LED modellerne. Kan nogle af jer be - eller afkræfte dette som værende sandt?

Jeg kan leve med den begrænsede Internet@TV funktionalitet, men mit egentlige problem er med DLNA funktionen. For at give jer læsere en ordentlig chance for at hjælpe, vil jeg først beskrive mit ’system’.
Jeg har som sagt et Samsung PS50C7705 Tv stående i stuen. TV’et er opkoblet til mit trådløse netværk med Samsungs egen USB ’dongle’ og det virker upåklageligt med Apps som Youtube osv. Jeg får i øvrigt mit signal fra Stofa, hvorfra antennekablet kører direkte ind i TV’et.
I et andet rum har jeg min PC stående. Denne PC er naturligvis ligeledes på netværket, dog med kabel direkte til min router. Min PC er efterhånden 2 eller 3 år gammel, men fungerer fint med Windows 7 32 bit.

Mit fjernsyn registrerer via DLNA alle tændte enheder på mit netværk i lejligheden. Her kunne jeg se ’Windows Media Player’ på hver enhed. Tænder jeg min bærbare PC, findes denne straks under ’Sources’ menuen og dermed også i Media Player funktionen. Det vil altså sige, at det ikke er forbindelsen jeg har problemer med. Jeg er kommet frem til, at fra hver computer, kan jeg se alt indholdet af ’Public User’ mappen i mit C drev, altså den del som per definition altid er delt i Windows. Ligger jeg filer herover i, er det lykkes mig at finde dem på mit TV. Dog har jeg problemer med langt de fleste filformater. I testen af C8705 står det, at den klarer Iso/Img og .mkv. Disse har jeg dog ikke fået til at virke. Eneste filformat jeg med succes har delt over DLNA, er .avi filer. På disse .avi filer, har jeg ikke haft succes med undertekster.

Jeg undersøgte ligeledes .ifo formatet, altså den type der kommer ud, hvis du pakker Iso filerne yderligere ud. Disse virker ej heller. For at undersøge sagen nærmere, lagde jeg filer af alle fire formater på min eksterne harddisk, og tilsluttede denne til TV’et. Her virker
filtyperne .ifo, .avi og .mkv mens Iso filerne stadig ikke virker. Jeg havde heller ikke succes med undertekster ved disse forsøg. Ved forsøg med undertekster, har de fleste film indeholdt undertekster, hvis ikke har jeg hentet disse, omdøbt dem til nøjagtig samme navn som selve filen. Her brugte jeg filer af typen .srt.

Herefter installerede jeg Samsung PC Share Manager. Jeg har lukket op for serveren og godkendt TV’et i programmet. Dette fandt jeg beskrevet i en anden tråd her på forummet. Dette har dog ikke givet noget afkast og problemet består stadig. Jeg prøvede ligeledes at dele en stor mappe med MP3 filer og nogle enkelte musikvideoer. MP3 filerne blev ikke fundet, mens de få .avi musikvideoer blev fundet.

Så mit problem er altså, når jeg deler, kommer kun .avi filerne frem. Alt andet kommer simpelthen ikke frem på mit TV, og jeg finder kun en tom mappe der, hvor filerne ellers burde være at finde. Hvis dette er et problem med formaterne, ville jeg have forventet at se filerne på TV’et men ved afspilning ville TV’et gøre protest og komme med en besked om filformatet. Dette er ikke tilfældet og jeg har ikke på noget tidspunkt prøvet dette.

Hvad kan være årsag til dette? Jeg bruger standard delte stier i Windows, mens jeg med PC Share Manager har delt andre mapper. Igen her fandt jeg kun .avi filer. Hvad har i af forslag eller kan i ligefrem identificere fejlen her?

Udover ville jeg gerne høre hvordan i udnytter DLNA funktionen på jeres TV. Jeg er et ungt menneske og vil gerne kunne holde en go fest, hvor mit udstyr bliver benyttet til at afspille musik. Planen er så, at mit musik skal ligge på min PC i det andet rum, mens man browser i mit musik på TV’et og tilvælger filer til en playlist.
Jeg har ligeledes en playstation hvor jeg
tidligere har haft erfaring med at sætte en Media Server op. Dette kan også være løsningen, om end jeg helst så det kører over DLNA til TV’et. Så hvordan får jeg bedst muligt afspillet min musik og mine film på mit TV?

På forhånd rigtig mange tak for jeres tid og forhåbentlig brugbar hjælp! :)
Af baun666
virker vobfiler på dette fjernsyn
Af netfors
Jeg har prøvet DLNA funktionen for at se om jeg kunne slippe for min popcorn hour, da dette jo ville betyde 1 boks, og 1 fjernbetjening mindre :p
Men desværre: Der er et stykke vej, inden DLNA funktionen kan afløse en medie afspiller!!
Jeg fik faktisk tv'et til at vise de fleste formater over DLNA, dog ikke iso/img !:( Har ikke prøvet med vob filer.
Men mkv virkede fint, også med .srt undertekster. Jeg prøvede også en mkv container med flere tekster, men så virkede teksterne ikke. Der må kun være en tekst i containeren, eller ved siden af som .srt :s
Til gengæld synes jeg man er meget begrænset i funktioner under DLNA afspilning? Jeg kunne f. eks ikke spole ordentligt i filmen, og der mangler også en mem funktion. Hvis man stopper en film, starter den forfra, og det er ret "træls" når man ikke kan spole !:(
Så indtil videre bruger jeg stadig min gode gamle Popcorn Hour ::l

Det skal måske lige nævnes, at jeg kører med kablet netværk ;)
Af mralkil
Jeg har også oplevet en begrænset DLNA funktionalitet i fjernsynet. Det rimelig fucking irriterende at Samsung ikke har indtænkt at man måske gerne vil sætte sin film på pause, midlertidig afbryde. Jeg håber at der snart kommer en update der retter på dette problem.

Hvis der er nogen som ved noget om hvordan man får fuld DLNA funktionalitet må de gerne dele deres erfaringer :)
Af Insignia
Jeg selv har både LED i 6 serien..og Plasma PS50C7705 hjemme.
Alt kjøres med trådløst dongel.
Har 3 WD NAS disker satt opp på mitt nettverk, da 1 med innebygged Media server.
Har også en BD spiller fra Samsung.

tvn finner alle PCn i netverket, også DW disken med Media server.
Tvn finner alle filer..spiller også de fleste formater...men ikke direkte rip fra DVD..
Dette med at man ikke kan pause eller spole er utrolig dårlig.
Med BD spilleren så finner den også etter manuelle søk alle mine WD disker(1 og 1 må søkes etter)...med den så kan jeg pause og spole i filmer.Men..den tar ikke så mange formater som Tvn..
Af Omfufu
har i prøvet bare at sætte en usb disk med film direkte til tvet?

Dette gjorde jeg i den uge jeg havde sådan et, og afspillede dem direkte fra tvets media afspiller.

Jeg havde i hvert fald ingen film den ikke ville afspille.
Af kjelds
netfors skrev: Til gengæld synes jeg man er meget begrænset i funktioner under DLNA afspilning? Jeg kunne f. eks ikke spole ordentligt i filmen, og der mangler også en mem funktion. Hvis man stopper en film, starter den forfra, og det er ret "træls" når man ikke kan spole !:(
Det er rigtigt at skærmen er ret begrænset i DLNA funktioner, jeg har dog ikke haft problemer med at pause eller starte fra hvor man sidst stoppede filmen. Det kræver bare at man ikke har set andre film på tv'et i mellemtiden. Når du starter filmen står der i bunden at du kan gå til det tidspunkt hvor filmen blev stoppet sidst ved at trykke på den blå bogstavsknap.

Jeg har ikke selv haft held med at få undertekster på mine film, men det skyldes nok at mkv containeren har indholdt mere end en undertekst. Lidt off topic, er der så en smart måde at hive subs ud af en mkv fil?
Af Mysen
Jeg bruger et program, der hedder MKVtools sammen med et tilføjelsesprogram der hedder Mkvextractgui2.

Den kan hive interne undertekster ud.