Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af phansen84
Hej med jer
Jeg ehar netop erhvervet mig et lækkert Panasonic V20 42".
Jeg synes imidlertid at skærmen "flimrer" ligesom et gammelt 50Hz CRT TV eller en gammel CRT PC-skærm...! Altså som om Hz kører alt for lavt!

Især hvis jeg kører på THX profilen er det ret tydeligt!

Er der nogle indstillinger jeg kan rette i for at skrue op for antallet af hertz eller noget helt andet?

Eller skal TV'et "bare" køres til i flere timer?

Mit gamle billige sony LCD TV havde slet ikke dette problem!
Problemer er der både ved DVB-C tv og DVD/Blu-ray film fra HDMI input!

Nogle som kan hjælpe her eller komme med egne erfaringer?
På forhånd Tak. :)

Mvh.
Peter Hansen
Af red_martians
plasmateknologien har mange ligheder med billedrør og flimre også. Hvis du bruger motion ryger den helt ned i 60hz, så slå evt IFC fra, så hopper den op på 96/100hz, og flimmeriet bliver svære at se. Men jo de flimre lidt, og nogen har lettere ved at se det end andre.
Af phansen84
Hmm. OK. Det undre mig at THX profilen flimrer mere en eks. profilen normal... Er der andre indstillinger jeg kan korrigere for at opnå så lidt flimren som muligt?
Af kskruger
Alle Panasonic plasma tv flimmer og det har de altid gjort. Heldigvis er det kun ganske få, hvor det bliver et problem. Og du er så desværre en af dem, hvor det er det. Så enten må du leve med, ellers er det ikke tv'et for dig! En af mine bekendte har et 50VT20 og det flimmer også, han kan ikke se det, mens jeg ser det tydeligt. Så'en er vi forskellige.
Af THM
de opdatere da altid ved 100hz og IFC er da et såkalt 600hz system, så det skulle da ikke sænke opdateringsfrekvensen, eller tager jeg fejl :o
mit G20 flimrer iøvrigt hverken mere eller mindre i normal kontra THX
Af red_martians
De 600hz er præcission. dvs. at farverne bliver bedre med 600hz, end f.eks. 400hz plasma. Det har meget ldit at gøre med frekvensen i sig selv.
Man kan vel skrive at 100hz, signal har ydereligere 6hz per billede til at præcisere farven så korrekt som muligt. ved 60hz har den faktisk 10, så teoretisk set må farvegengivelsen blive bedre, hvis den stadig arbejder med 600hz subfield. Så det du ligger mærke til er det enkelte billede, ikke farvepræcissionen. og generelt arbejder plasmaskærme med 60-100hz. + subfielddrive.
Af THM
ok tak for svar, altid rart at blive klogere :)
Af phansen84
OK - det vil så sige at hvis jeg ikke kører med IFC aktiveret burde skærmen køre med 100Hz?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yes.