Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacobhs
Hej

Er helt ny på siden, og det er en fremragende side. Masser af gode og relevante oplysninger...

Jeg står og vil ud og købe en fladskærm til min computer, og det er første gang jeg skal have mig en fladskærm. Har brugt meget tid på at læse om mange forskellige skærme (og på at læse på denne side), og bliver nærmest mere og mere forvirret om hvilken skærm jeg bør vælge.

Jeg Bruger min computer til at surfe på internettet, spiller rigtig meget poker over internettet. Bruger den også til at skrive en hel del da jeg er studerende, så skærmen må gerne være til at holde ud og sidde foran i lang tid.
Jeg spiller nærmest aldrig på min computer, i hvert fald ikke spil som er grafisk krævende. Spiller som sagt meget poker, men også fx manager-spil, men disse to slags spil er jo meget lidt krævende :-) De andre slags spil spilles på min ps2, så det klarer mit fjernsyn.
Jeg ser heller aldrig film på computeren, så dette behøver den heller ikke at være verdensmester til.

Skærm-størrelsen: tja, 17 eller 19 tommer... Det er ikke så vigtigt at den er 19 tommer, så 17 er fint nok

Jeg havde tænkt mig at bruge 2-4000kr....

Ved nok det er et stort spørgsmål, men hvilke skærme bør jeg kigge på?
Nogle konkrete forslag til hvilken skærm jeg måske bør vælge?

Er meget i tvivl så vil meget gerne have hjælp

Venlig hilsen Jacob
Af dknia
Med den profil du tegner af dig selv er jeg rimeligt sikker på at du vil have glæde af en skærm med pivot-funktion.

Dels giver det en 'rigtig' A4 side at skrive på (og læse fra), dels skal du scrolle en mindre på web tekstsider f.eks. fora som dette.

Ellers vil jeg da anbefale dig at overveje 19" størrelse. Det er IMHO en rarere størrelse at arbejde med - særligt ved mange timer foran skærmen. En kandidat er den udmærkede Link: 193P+ (tag den i sort).

Sørg under alle omstændigheder for at din skærm har både VGA og DVI indgang.

Og husk så altid på, at en skærm er en lidt mere holdbar investering end det meste andet IT udstyr. Samtidigt er det en af de få ting man ikke lige kan opgradere hvis man ændrer behovsprofil - det er "rip-n-replace".

Derfor er det også i den sammenhæng værd at overveje seriøst at købe lidt bedre kvalitet end man måske egentlig synes det aktuelle behov er til.

Et par ting til overvejelse, men jeg er sikker på at der er andre der vil supplere mine input... :)

/Niels
Brugeravatar
Af xt0m
Jeg er helt enig med Niels, du bør nok kigge efter en skærm med pivot. Mit forslag vil være en 19" Samsung 970P - den har både VGA/DVI, pivotfunktion, flotte farver og god kontrast, og kan med sine tre led sættes i mange stillinger, som jeg også synes er en hjælp når man bruger mange timer foran skærmen.

Og så pynter den også på skrivebordet med sit lidt udsædvanlige look ;)

/t0m

NB: Den fås i øvrigt i rød, blå og sort - udover den normale hvide.
Af jacobhs
Tak for svarene. Er dejligt at se at nogen gerne vil prøve at hjælpe :)

Har kigget lidt på de skærme som i har opfordret mig til at kigge nærmere på, og begge ser bestemt interessante ud.

Noget som jeg har undret mig over er, at når man vælger en 19" fremfor en 17", men at opløsningen ikke bliver højere, bliver det så ikke "grimmere" de ting som vises på skærmen? Altså, bliver det ikke sådan mere pixel-agtigt?

Er der ellers andre gode skærme jeg bør kigge på?
Af dknia
Jeg kan got forstå din bekymring, men det korte svar er nej. Selv på et 19" areal er antallet af pixels ved normal betragtningsafstand helt fint til at du ikke oplever et billede bygget af Duplo-klodser ;)

En anden ting du imidlertid skal være opmærksom på (det er du sikkert allerede): Du skal ALTID køre i native opløsning (1280*1024), da de lavere opløsninger næsten altid ligner noget man ser igennem et par upudsede briller i forkert styrke... :(

Næsten samme oplevelse får man i øvrigt hvis man slår Cleartype til i Windows. Det er en teknik der skulle 'glatte' kanterne ud på hjørnerne af tekst (bl.a. ved at lave nabopixels grå), men jeg har endnu ikke set det have god effekt.

/Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Noget som jeg har undret mig over er, at når man vælger en 19" frem for en 17", men at opløsningen ikke bliver højere, bliver det så ikke "grimmere" de ting som vises på skærmen? Altså, bliver det ikke sådan mere pixel-agtigt?
Jeg er kun faldet over få personer som reelt set er irriteret over det. Man kan godt bemærke det i nogle tilfælde, men billedet bliver ikke decideret grimmere.
Man skal mere afgøre det ud fra om man synes billedet og teksten er for lille ved 17 tommer skærme.
Jeg havde på et tidspunkt en 20 tommer hjemme og i starten virkede tekst også ret småt, hvilket fik mig til at overveje om 21 tommer passede bedre til mit behov. Efter lidt tid vænnede jeg mig dog til det og på den måde tror jeg også det er en vanesag.

De to bud, som er nævnt her i tråden, synes jeg er rigtig gode. Du kan selvfølgelig slippe af sted med mindre ud fra de ret beskedne krav du har, men hvis det er en skærm som du også vil have i mange år frem, så er det værd at betale lidt ekstra synes jeg. (du får jo også en fordelagtig garanti med til de to Samsung skærme)

Begge skærme findes også i 17 tommer og hedder henholdsvis 173p+ og 770P. De er stort set identiske, dog opgives der et højere kontrastforhold for dem. Sidstnævnte skærm får du nok bare ikke fat i før om en uge eller to.

Om du skal vælge 17 eller 19 vil jeg lade være optil dig selv. Det er næsten bedst hvis du har mulighed for at se to bud i en butik og afgøre, hvilke der passer bedst til dine krav. Hvis du udfører meget tekstarbejde, kan det jo godt være at teksten på 17 tommer skærmen bliver for lille og man derfor anstrenger sig for meget.
Af jacobhs
Jeg er bestemt også villig til at betale det ekstra, så jeg vil meget gerne ud og kigge på de to skærme i har foreslået mig.. Det må vel være den bedste måde at afgøre hvilken af de to jeg bedst kan lide... Har kigget lidt på nogle computer-butikkers hjemmesider, men har ikke lige fundet en butik hvor de havde begge skærme. Kender i en butik i Kbh eller Roskilde som har begge skærme, så jeg kan komme ind og afgøre hvilken jeg vil købe?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ifølge Edbpriser har Multimedia World angiveligt 193p+ stående i butikken. Den ligger inde på Frederiksberg blandt de mange andre.

Hvis man klikker ind på deres side, kan jeg dog se at de ikke har den på lager.

De fleste fysiske butikker, som forhandler Samsung, har dog mulighed for at bestille demoeksemplarer hjem af skærmene gennem Samsung Elect It, så du kan være heldig at finde dem rundt omkring.

Jeg er desværre ikke selv faldet over dem nogen steder og jeg har stadig ikke fået set 970P i virkeligheden :((
Af jacobhs
Efter at have læst en del om de to skærme, og kigget på en del billeder, er jeg kommet frem til at det er samsung 193p i sort jeg gerne vil købe.. Men efter hvad jeg kan se inde på edb-priser, så er der ingen butikker som har den på lager!!! Det undrer mig. Ingen???

Og hvorfor er der to forskellige inde på edb-priser der hedder det samme?
Er det her ikke helt den samme skærm? Det synes jeg det er, så hvorfor to forskellige links?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109348
og
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153070

Og kan det virkelig passe, at der kun er 4 ud af alle de butikker som er med på edbpriser der har denne skærm?

Nogen der ved hvor den er på lager?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uha nej - det er ikke den samme skærm. Den sorte er en 193P mens den grå er en 193P Plus. Det lille plus er altafgørende for om skærmen kan bruges til spil eller ej.

Vælger du non-plus modeller kan du skyde en hvid pind efter alt der kræver bevægelse på skærmen.
Af jacobhs
hehe, det var da godt jeg spurgte så, altså så jeg ikke fik den forkerte skærm :)

Men er der ingen der kender noget sted i DK hvor den er på lager i sort?

Ellers, hvordan er det med den 3-års garanti samsung giver hvis jeg bestiller skærmen fra Sverige eller Tyskland istedet for?
Er der nogen ulemper ved at bestille den fra sverige eller tyskland?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke du får 3 års pixelgaranti hvis du bestiller fra andre lande end DK. Det er kun i Danmark denne garanti gælder, så en udenlandsk skærm kan nok ikke gå til Infocare i DK...
Af jacobhs
Er 970'eren bedre end 193'eren? Altså siden den udgår til fordel for den anden

Synes nemlig at designet på 193'eren er pændere end 970'erens design

Multimediaworld har kun deres udstillingsmodel af 193'eren tilbage.. Er det dumt at købe den når den har været brugt som udstilling?