Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#116590
Som sagt overvejer jeg at købe et 47" LG SL8500. Jeg ved godt det ikke produceres mere, men til omkring 7.000,- synes jeg det virker fornuftigt. (Synes det er et fedt design!)

Hvad er fordele og ulemper ved dette tv? (har læst testen, men det kan jo være der er opdaget nye ting...?)

Og er der et alternativ? Jeg er mest til LCD eller LED.

Det er vigtigt for mig, at det fungerer godt sammen med mediecenter og det har et lækkert design - som 8500 efter min mening har. Jeg vil primært bruge det til digitalt tv (DCB-C). Derudover til mediecenter, wii og ps3. Prisniveauet skal gerne være omkring de 7K.
Af ChrisJJ
#116619
Jeg har lige bestilt et 47" SL8500 hos Wupti. Ved godt at det er en model fra sidste år, men designet er fedt.

Har haft 3 stk Sony EX500 som jeg har returneret pga. problemer med backlight bleeding. Nu er jeg spændt på hvordan LG'en klare sig......

Fik det faktisk i går, men GLS som stod for transporten havde skadet tv'et så det røg retur. Wupti sender et nyt i morgen.
Af MaAaN
#116623
Surt, at man skal sende det tilbage når det endeligt når frem. Jeg venter meget spændt på at høre hvad du synes om SL8500.

Jeg har godt nok også sværget meget til Sony tidligere, men synes bare ikke de helt leverer den kvalitet de gjorde engang...

Når du får det pakket ud og du får kigget på detaljerne, så smid meget gerne hvad du har af godt / skidt omkring det. :-)
Af TripleD
#116631
Der er jeg lige med på en lytter så ;)
Af MaAaN
#116637
TripleD -> hvad er din umiddelbare grund til at overveje SL8500 ? (Er nysgerrrig efter om det er nogle af de samme overvejelser som mine, eller helt andre :D)
Af TripleD
#116638
MaAaN skrev:TripleD -> hvad er din umiddelbare grund til at overveje SL8500 ? (Er nysgerrrig efter om det er nogle af de samme overvejelser som mine, eller helt andre :D)
Tja nu er jeg jo ikke nogen flatscreen professor, så håber ikke du tager hvad jeg siger som en anbefaling eller noget :p

1. Prisen...
Den er først og fremmest fornuftig syntes jeg, ihvertfald for mig vil jeg sige. Den er billig til de omkring 7000,- for en stor skærm vil jeg sige. Og da jeg ikke gider at bruge en formue på et 3dtv lige nu, før der kommer nyere generationer, vil jeg sagtens kunne "nøjes" og nyde et almindeligt fladskærms-tv tror jeg.

2. Designmæssigt er den vel også "fin nok" Jeg kigger sku ikke så meget på dét, er mere interesseret i billede og funktioner. Men der er også en anden herhjemme som skal ku li' det :-D

3. 200Hz
I sin tid købte jeg et Nokia tv som jeg tror var et af de første billedrørs tv med 100Hz, og har aldrig haft så godt et tv før, eller siden. Det var bare suverænt. Super godt billede, hurtig tekst-tv, god menu, fjernbetjening passede fint i hånden. ALT var bare godt ved det tv. Og de 100Hz gjorde altså et eller andet ved billedet tror jeg, for har ikke set andre hvor billedet stod så skarpt efter min vurdering. Ihvertfald ikke af andre billedrørs-tv fra dengang til nu.
Så derfor vil jeg sku ha et 200Hz nu, når man kan få det ;-) Om det så gør nogen betydning er jeg lidt usikker på, for syntes at jeg læser rundt omkring at så skal man slå det fra, og så skal man slå dat fra. Virker totalt åndssvagt i mit hoved at for at få flydende og gode skarpe billeder, så skal man lige huske at slå alle features i det dyre tv fra. Jeg fatter det bare ikke åbenbart.

4. Flatpanels anbefaling.
Så har SL8000 jo fået en top anbefaling her på siden, og mener at 8500'eren sku være noget nær det samme tv, så der kan man jo vel ikk gå helt galt i byen.

Det eneste jeg frygter ved det, er at det jo vist har den der glasfront, og at det vil blive irriterende for mig i længden, da vi har lys stue, og vinduer.

Men hvad ved jeg, bliver totalt :s af at undersøge alt det her med nyt tv...
Af MaAaN
#116645
Det er faktisk præcis de samme overvejelser jeg har været igennem. Jeg har endnu heller ikke set noget billede på en fladskærm der kan matche mit Sony 32" 100Hz CRT Widescreen fra 1999 hvad billede angår. Men synes vi nærmer os. Men det er jo en klods og nu skal den bare til at ud af stuen...

Nu er jeg så faldet lidt for dette pga de samme ting som du nævner + jeg synes den umiddelbart burde være et godt match til medie centret og spilleconsoller. Når jeg har mit mediecenter, så skal jeg ikke bruge DLNA, da det slet ikke fungerer godt nok endnu. Og efter min mening, så skal der arbejdes lidt mere med 3D teknologien inden den er værd at hoppe på... Toshiba er inde på noget med en skærm hvor briller ikke er nødvendigt for at se 3D...første skridt imo!
Af ChrisJJ
#116664
Mine overvejelser er lidt de samme. Havde et 37" LG før og var godt tilfreds med det, på nær størrelsen. Vi sidder ca 4,5 - 5 meter fra skærmen.

Har som før nævnt haft 3 x Sony EX500 hjemme, alle med backlight bleeding problemer = ikke flere chancer til Sony!

Så på et LD750N i Elgiganten og var ikke helt tilfreds med designet. Så faldt jeg over 8500'eren. SUPER design. Fantastisk pris.

Om der så er problemer med f.eks backlight bleeding o.a. må den næste 14 dage vise.

De penge jeg har "sparet" ved at købe dette tv frem for Sony'en går så til den nye Oppo 93 Blu-Ray som gerne skulle kunne købes i slutningen af året.

Jeg skal nok komme med min vurdering når tv'et lander, forhåbentlig i hel tilstand denne gang :)
Af 4xSaaby
#116674
Har et 42SL8000 (mener den eneste tekniske forskel mellem 8000/8500 er frontglasset; plexi-/rigtig- glas) og for begge modeller (incl. mit eget) er der rapporteret om susen/hvid støj i lyden ved lav lydstyrke. Se evt. her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ght=sl8500
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ght=sl8000

Selv på 1 i lydstyrke syntes jeg at lyden (altså ikke ovenstående susen men den "rigtige") er lidt høj, så er der også den med at næste alle stik vender bagud, knap så dyb sort, og refleksioner.

Fordele, ja det må så være design og billedet. Har jeg fortrudt: Nej - kunne selvfølgelig godt have været foruden susen, men ligger kun lidt mærke til det om aftenen når børnene sover og der derfor ses fjernesyn med lav lydstyrke.
Af MaAaN
#116685
Mange tak for info - det er super fedt med de detaljer.

Men det er ikke noget der umiddelbart afskrækker mig, da lidt susen formentlig kan afhjælpes med andre højttalere. Andre højttalere skal der sikkert til alligevel uanset tv, da de fleste fladskærme ikke har specielt prangende lyd...

Mht stikkene, så er det jo sådan med mange af skærmene stadigvæk - selv mange af de nye, så det må man sikkert leve med.

Knap så dyb sort vil sikkert ikke betyde så meget igen, men det trækker da lidt ned, men det havde jeg også vurderet udfra testen af tv'et.

Refleksioner fra skærmen var også nævnt i testen herinde, men jeg har meget svært ved at vurdere hvad det helt præcist vil betyde i min stue, så det må jeg nok give et forsøg...
Af TripleD
#116689
Med hensyn til det med reflektionerne, er det mon så ligesom med almindelige CRT billedrørs tv... For der har vi jo også reflektioner, men om det er værre på fladskærms tv, det ku egentligt være rart at vide om det var lige så slemt når man har glas front, eller bare plastik front...

Er der mon nogen der har en idé om det..?
Senest rettet af TripleD 5. okt 2010, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#116692
Reflektionerne i en CRT skærm varierer jo også fra model til model. En fladskærm er typisk noget større end dit gamle CRT, så alene dét vil give dig en større flade at få reflektioner i.

Ligeledes er der ret store forskelle på hvor slemme reflektioner er på fladskærme med frontglas, så det gør det igen svært at sige noget generelt. Vi tager billeder af skærmene i dagslys så man kan se reflektioner i alle vore (nyere) tests. Dem kan du måske kigge i.
Af MaAaN
#116698
god pointe der kommer mht. reflektioner. Jeg har nu kigget på testen af LE850N http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272870721 og her er der gode billeder af de omtalte reflektioner.

Men når skærmene trods alt stadig har fået en award hver (gælder både SL8500 og LE850N), så kan det vel alligevel ikke være noget der ødelægger ens dag. Og det er helt rigtigt at der også er reflektioner i CRT skærmen, men det har man jo nok bare vænnet sig til...

Og dem jeg har læst der har en SL8500, så virker de til at være mere positive over skærmen end dem med en Sony EX500...

Men gode kommentarer fra alle - kom gerne med flere :-)
Af TripleD
#116699
#Yakken,

Ja det har du jo selvfølgelig ret i, har du nogen erfaring med hvordan reflektionerne på SL8000 ellers er?