Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
står lige nu med et spørgsmål om hvad der er godt i prisklassen omkring de 9000kr. Jeg anbefalede g20 som udgangspunkt, men blev senere spurgt om sony 46ex700 vs samsung 46c6005. Ved ikke rigtig hvor de to modeller står i forhold til hinanden.

Er der nogle store faldgruber med nogen af disse to?

og hvor meget vil i mene man "mister" i forhold til et g20 i billedkvalitet.

venlig hilsen pfa
PFA skrev:og hvor meget vil i mene man "mister" i forhold til et g20 i billedkvalitet.
Hvis plasma, så er G20 nok et fint bud, og hvis LCD, så ville jeg pege på et 47" LG LD750N med IPS panal og 200Hz scanning backlight. Det kan fås til ca. 8100,- kr, og personligt tror jeg ikke at man ville 'miste' noget i billedkvalitet. Der ville være forskelle, ja, da begge teknologier har deres styrker og svagheder, men tro ikke at man entydigt kan sige hvilket at de to TV der er 'bedst'.
Af PFA
tænkte at man fik lidt mere for prisen ved at gå plasma vejen. jeg kan se at de to ovennævnte modeller lå til en højere pris end samme størrelse g20 og da g20 har jo fået nogle gode anmeldelser.
men vil kigge lidt på lg 750 så hvis det er i lcd kategorien vi ender :).

Ligger det tæt på 850n der er anmeldt her på siden?
Af Steen Bay
PFA skrev:Ligger det tæt på 850n der er anmeldt her på siden?
Ja, det vil jeg tro er et kvalificeret gæt, blot uden reflekterende frontglas som LE850N har, og uden LED local dimming med de fordele og ulemper der nu er ved det.
Af THM
man må ikke glemme det har et noget ringere sortniveau end le850N, hvilket jeg mener er ret væsentligt. bortset fra det er det et tv jeg vil forvente rimelig meget af, som value for money på lcd fronten.
Af PFA
Men for at få det på det rene, vil der klart være noget at hente ved et lg 750n over sony ex700 og samsung c6005 i billedkvalitet?
Af THM
der vil nok være lidt at hente især på bevegelse i billedet i forhold til sonyen og samsungen. af disse 3 ville jeg selv vælge enten LG'en eller sonyen. jeg ville dog gerne se LG'en i et svagt belyst rum først for at se hvordan sortniveauet er i praksis.
ved sony vil jeg lige gøre opmærksom på at EX700 stort set bare er en edge led udgave af EX500, som er billigere...
Af Steen Bay
THM skrev:man må ikke glemme det har et noget ringere sortniveau end le850N, hvilket jeg mener er ret væsentligt. bortset fra det er det et tv jeg vil forvente rimelig meget af, som value for money på lcd fronten.
Ja, sortniveauet på LD750N en noget ringere end på LE850N med LED local dimming aktiveret, men det fremgår også af testen at local dimming har en række uheldige bivirkninger, og jeg tvivler lidt på om det alt i alt er 'ulejligheden' værd. Uden local dimming har LE850N vist et sortniveau på 0.11 cd/m2, og hvis niveauet på LD750N er omtrent det samme, så ka' jeg dårligt tro at det er noget problem i praksis. Sortniveauet på min Dell 2209WA monitor (der også har IPS panel) er vistnok ifølger rasmus' test på ca. 0.2 cd/m2, og det synes jeg faktisk er temmelig sort, også i dæmpet (rum) belysning.
Af Steen Bay
PFA skrev:Men for at få det på det rene, vil der klart være noget at hente ved et lg 750n over sony ex700 og samsung c6005 i billedkvalitet?
Det vil jeg mene ja, da LD750N har 200Hz scanning backlight som burde forbedre gengivelsen af bevægelse, og også IPS panel med bedre betragtningsvinkler, men sortniveauet er så godt nok lidt ringere som THM anfører. LD750N må også forventes at have en mere ensartet bagrrundsbelysning end Edge-LED modeller som EX700 og C6005.
Af PFA
Lyder jo fornuftigt efter at havde læst testen og kommentarene, så er det da snævret ind når der skal kigges på dem i butikken.
Tak for hjælpen gutter