Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum!

ville blot af med lidt harme som jeg fik idag ude i Midtdata, viborg.
Min papfar og jeg var ude for at kigge nærmere på et LG 42" LCD som han godt kunne tænke sig. Jeg fandt fluks tv'et hos forhandler og som ikke var for langt væk fra vores bopæl....

Vi ankommer virkelig forventningsfulde til Midtdata. Ideen med at tage ud og kigge er jo for at se tv'et i aktion... nå men vi ankom til forretningen og vi steppede op på 1.sal..... Ingen sælgere så jeg plantede min papfar på en stol foren LG'et og begyndte at "kalibrer" tv'et fra flatpanels hp af.....
straks kom der en sælger og spurgte om han kunne hjælpe. Ja med en fjernbetjening da det ville være lettere at se hvilke indstillinger tv'et havde med egne øjne samt at få det justeret....
Sælgeren ville ikke have vi pillede ved indstillingerne hvorpå jeg mente at man køber sgu da ikke et tv uden at se det mest naturlige billed og ikke de indstillinger hvor alt står på 100% fra fabrik af... Sælgeren mente det kunne vi gøre når vi fik tv'et hjem. Vi spurgte hvad så hvis man ikke bryder sig om billedet når det er kalibreret?? Sælger svarede at så var det stadigvæk vores.. Nå men han solgte ikke tv til os såen en klaphat.... Min papfar ville ned i FONA i Mat. Markedet.... Jeg fik ham overtalt til at se på et PANASONIC TX-P42V20 dernede.
SÆlgeren i Fona mente ikke man kunne justere tv'et mere end det det var fra fabrikken af.... endnu en håbløs sælger med jord i hovedet....... Nå men jeg fik min papfar overtalt til at vi smuttede ned i hifi viborg, Jernbanegade og der var der SERVICE på... Han havde et 50"V20 stående som han kalibrerede efter Flatpanels HP (viste ham lige hvorhenne man fandt testen som Rasmus havde lavet). Han takkede og indstilte tv og så var der sgu bonus at den store kalibre.... Ingen tvivl om vi havde en kanon positiv oplevelse i HIFI-klubben men ikke i de daglige forretninger...

Så det var blot en af mange oplevelser man P.T for nu til dags....
Brugeravatar
Af hans123
Købte han så tv'et der hvor servicen var bedst ?
Af misha1969
næææ han nøjes med at tage hjem og snakke med den bedre halvdel men ingen tvivl at det bliver i Hifi klubben at tv'et bliver købt....

Indehaveren var den første der kunne forklarer og vise papfar hvad man skulle passe på samt forklarer forskellen på fabriksindstillinger og den påvirkning den har på uvidende købere
misha1969 skrev: Sælgeren ville ikke have vi pillede ved indstillingerne hvorpå jeg mente at man køber sgu da ikke et tv uden at se det mest naturlige billed og ikke de indstillinger hvor alt står på 100% fra fabrik af... Sælgeren mente det kunne vi gøre når vi fik tv'et hjem. Vi spurgte hvad så hvis man ikke bryder sig om billedet når det er kalibreret?? Sælger svarede at så var det stadigvæk vores..
Jeg kan nu godt se det lidt fra sælgerens side også. Hvis jeg havde en TV forretning, så ville jeg nok heller ikke lade alle og enhver rode rundt i menuerne på alle de TV som de ønskede at sammenligne. De fleste ville sikkert 'glemme' at justere TV'et tilbage til de oprindelige indstillinger, og derefter nok tage hjem og finde det udvalgte TV billigt på nettet.. men ja, det var da absolut en fin service der var i hifi-klubben.
Steen Bay skrev:
misha1969 skrev: Sælgeren ville ikke have vi pillede ved indstillingerne hvorpå jeg mente at man køber sgu da ikke et tv uden at se det mest naturlige billed og ikke de indstillinger hvor alt står på 100% fra fabrik af... Sælgeren mente det kunne vi gøre når vi fik tv'et hjem. Vi spurgte hvad så hvis man ikke bryder sig om billedet når det er kalibreret?? Sælger svarede at så var det stadigvæk vores..
Jeg kan nu godt se det lidt fra sælgerens side også. Hvis jeg havde en TV forretning, så ville jeg nok heller ikke lade alle og enhver rode rundt i menuerne på alle de TV som de ønskede at sammenligne. De fleste ville sikkert 'glemme' at justere TV'et tilbage til de oprindelige indstillinger, og derefter nok tage hjem og finde det udvalgte TV billigt på nettet.. men ja, det var da absolut en fin service der var i hifi-klubben.
Hej
Har du hørt begrebet "udstillingsmodel" , hvis der ikke må pilles ved en sådan, hvorfor så denne udstilling.
Hvis kunderne ikke må pille, så må det være sælgerens PLIGT, at gøre dette.
Forskellen på en fysisk butik og nettet, er jo lige netop muligheden for en demonstration.
Hvis sælger ikke har tid, når og hvis, kunderne kommer valsende ind, gør som HiFi Kl tilbyder., book en tid.
Vi forbrugere skal blot huske en ting, beløn dog den butik, der yder en fin service. Hvis handlen droppes her, dør denne service også.
Af ulvn
Jeg kan godt se det fra sælgers side. Han aner jo intet, udover at der kommer 2 personer ind som begynder at stille på indstillingerne. I klassen af butikker som elmutanten, fona osv synes jeg ikke det er normen.
Tror du ville have været bedre tjent med at få kontakt til sælger først, og derefter spørge til de forskellige profiler og til indstillinger. På den måde sikrer du at sælger er med på hvad der sker. Manden har da i den grad følt sig overhalet, og har sikkert tænkt hvad hulen I havde gang i. :-)
MigSelv skrev:Har du hørt begrebet "udstillingsmodel" , hvis der ikke må pilles ved en sådan, hvorfor så denne udstilling.
Forskellen på en fysisk butik og nettet, er jo lige netop muligheden for en demonstration.
Hvis sælger ikke har tid, når og hvis, kunderne kommer valsende ind, gør som HiFi Kl tilbyder., book en tid.
Vi forbrugere skal blot huske en ting, beløn dog den butik, der yder en fin service. Hvis handlen droppes her, dør denne service også.
En udstillingsmodel er der så kunden kan se varen 'live' og få et indtryk af den, men nøglerne sidder vel heller ikke i bilerne hos bilforhandleren så man bare ka' ta sig en prøvetur i de forskellige modeller, og det er nok også de færreste fotohandlere der lader folk prøve de forskellige kameraer og sammenligne billedkvaliteten i praksis. Det er derfor vi har testsider som f.eks. flatpanels.dk
Steen Bay skrev:
MigSelv skrev:Har du hørt begrebet "udstillingsmodel" , hvis der ikke må pilles ved en sådan, hvorfor så denne udstilling.
En udstillingsmodel er der så kunden kan se varen 'live' og få et indtryk af den, men nøglerne sidder vel heller ikke i bilerne hos bilforhandleren så man bare ka' ta sig en prøvetur i de forskellige modeller, og det er nok også de færreste fotohandlere der lader folk prøve de forskellige kameraer og sammenligne billedkvaliteten i praksis. Det er derfor vi har testsider som f.eks. flatpanels.dk
Hej
Enhver bil til salg hos forhandler, hvis den står på pladsen, kan du få en prøvetur i ( med mindre den er solgt ) ( ikke muligt på nettet ).
Og jo, har lige købt nyt kamera ( i butik ), med 2 timers råd og vejledning, og al den prøvefotografering jeg måtte ønske ( ikke muligt på nettet ).
Selv hos ostehandleren er der smagsprøver, til du finder den ost du kan lide ( er heller ikke muligt på nettet ).
Find den rigtige butik, og vær villig til at betale ( det mere end på nettet ), og du kan finde den gode service.
Fravælger du butikken, efter at have fået servicen, forsvinder denne mulighed med tiden ( både service og butik ).
Testsider, uanset produkt, er lige så tit vildledende som vejledende. Dette "tvang" mig til den fysiske fotoshop. Specielt med kamera, hvordan ligger det i hånden, hvor er knapper placeret osv. Og gudskelov for det, det kamera jeg mente var det rigtige ( efter testlæsning på nettet ), var nærmest umuligt at betjene.
Hvad testeren falder for, behøver jo ikke at være din smag. Ting der kan måles på, med fastlagte normer, kan bruges som kvalitetsnorm, det kan alt det andet ikke.
Selv efterlevering af 3d bluray film ( uden beregning ), som ikke er tilgængelige i butikker ( salg ), kan lade sig gøre i butikker med god service. Derfor gav jeg gerne det ekstra, ved køb af tv og afspiller i et Pana center.
MigSelv skrev:
Steen Bay skrev:
Hej
Enhver bil til salg hos forhandler, hvis den står på pladsen, kan du få en prøvetur i ( med mindre den er solgt ) ( ikke muligt på nettet ).
Og jo, har lige købt nyt kamera ( i butik ), med 2 timers råd og vejledning, og al den prøvefotografering jeg måtte ønske ( ikke muligt på nettet ).
Selv hos ostehandleren er der smagsprøver, til du finder den ost du kan lide ( er heller ikke muligt på nettet ).
Find den rigtige butik, og vær villig til at betale ( det mere end på nettet ), og du kan finde den gode service.
Fravælger du butikken, efter at have fået servicen, forsvinder denne mulighed med tiden ( både service og butik ).
Testsider, uanset produkt, er lige så tit vildledende som vejledende. Dette "tvang" mig til den fysiske fotoshop. Specielt med kamera, hvordan ligger det i hånden, hvor er knapper placeret osv. Og gudskelov for det, det kamera jeg mente var det rigtige ( efter testlæsning på nettet ), var nærmest umuligt at betjene.
Hvad testeren falder for, behøver jo ikke at være din smag. Ting der kan måles på, med fastlagte normer, kan bruges som kvalitetsnorm, det kan alt det andet ikke.
Selv efterlevering af 3d bluray film ( uden beregning ), som ikke er tilgængelige i butikker ( salg ), kan lade sig gøre i butikker med god service. Derfor gav jeg gerne det ekstra, ved køb af tv og afspiller i et Pana center.
OK, jeg har aldrig haft kørekort, så har ikke megen praktisk erfaring med bilforhandlere ;) ..og er helt enig i at en service som den du beskriver er en fin ting, som vi så også må være villige til at betale lidt ekstra for.
Af misha1969
det nu meget nemt....hvis der pilles i tv-indstillingerne vælges standard profilen blot igen (udstilling) og så er der ingen problemer.... Forsøgte at forklarer sælger dette men det troede han ikke på kunne lade sig gøre..... svært at snakke med en ung mand som tror alle andre end ham selv ved en smule
Af trykkertor
På Samsung sine modeller er de sådan at butiksmodus selv tilbagestiller alle indstillinger hvert 30. minut.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
misha1969 skrev:det nu meget nemt....hvis der pilles i tv-indstillingerne vælges standard profilen blot igen (udstilling) og så er der ingen problemer.... Forsøgte at forklarer sælger dette men det troede han ikke på kunne lade sig gøre..... svært at snakke med en ung mand som tror alle andre end ham selv ved en smule
Hvis du ændrer i en profil, så gemmes det uanset hvad den hedder. Standardprofilen har nogle ting som eks. farvetemperatur mv. som er anderledes end for movie-profilen, men uanset hvilken af dem du hiver i håndtag på, så gemmes det.

Dvs. hvis en kunde giver sig til at rode med håndtagene i standard-profilen (det er jo ikke alle som går ud fra vores anbefalinger ligesom du), så er der ikke megen fidus i at skifte tilbage til dén igen. Der skal en gendannelse af fabriksindstillingerne til før alle profilerne er nulstillede, hvilket ikke altid er lige hensigtsmæssigt hvis man har kodet digitale tunere ind også.
trykkertor skrev:På Samsung sine modeller er de sådan at butiksmodus selv tilbagestiller alle indstillinger hvert 30. minut.
Det skulle Panasonic også have på deres modeller.
Af misha1969
kan de fleste tv idag ikke nulstilles i opsætningen inde i menuen ??
Af RogueAgent
misha1969 skrev:kan de fleste tv idag ikke nulstilles i opsætningen inde i menuen ??
Jo, men afhængig af hvilken butik der er tale om, er det tvivlsomt om en sælger vil have tiden til manuelt at skulle nulstille alle sine skærme på en "TV væg" en gang i timen fordi kunder har skullet lege med indstillingerne.