Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af xt0m
Jeg er ved at få firkantede øjne af at se på sortimentet - nu må jeg altså lige vide, hvad de enkelte serier er til for O-O

Samsung LE-xxM/N/R/S/Txxx (B
Brugeravatar
Af azrael
Groft sagt er M-serien Samsungs high-end. N-serien skulle svare næsten til M-serien, men med nogle manglende features (f.eks. mangler N71-serien M71-seriens SmoothMotion). R-serien er midten af spektret, mens S- og T-serierne er Samsungs "low-end".
Brugeravatar
Af xt0m
Sweet! Mange tak (B
Brugeravatar
Af yksa
R serienh har jeg lige forelsket mig i da den kan gengive den sorte farve rigtig godt (B
Brugeravatar
Af azrael
Sorry, den missede jeg lige. F-serien er sådan set et modstykke til M-serien. Lige nu kan F71-serien byde på full HD panel, mens M91-serien til gengæld kan byde på LED backlight.

Det er lidt sjovt, at man faktisk har to "top serier" nu. Personligt fanger LED backlight dog min interesse mere end et full HD panel på 1920x1080 pixels. Jeg kan sagtens forestille mig, at F- og M-serien konvergerer inden for overskuelig fremtid.

Det er for øvrigt pudsigt at bemærke, at der er tendens hos Samsung til at anvende lavere bogstaver i alfabetet for high-end og højere bogstaver for low-end. I så fald mener Samsung vel af F-serien er bedre end M-serien, men det kan også være et tilfælde.
Af beanbag
Jeg lurer lidt på et Samsung LCD 40" og kigger på:

R71B 12.294 (HIFI priser)
R72B 13.299 (HIFI priser)
R73B 12.798 (HIFI priser) kan ikke finde produktblad på dansk?
R74B 14.398 (HIFI priser) kan ikke finde produktblad?
R75B 16.999 (pris oplyst af expert i Fields)

og M71B 15.999 (fælleskøb recordere.dk)

Men kan ikke rigtig hitte ud af hvad forskellen er på R modellerne - har skrevet produktbladene ud fra Samsungs hjemmeside og syntes egentlig at de er fuldstændig ens? Hvad er det jeg overser?

Hvis de er fuldstændig ens så hælder jeg da mest til R71B ;) men det er de nok ikke.
Jeg kan se at R73B har en digital tuner, men jeg mener at have læst mig til at det er ligegyldigt når man har kabeltv som vi har?

Hvis man er en helt almindelig leverpostejs-fjernsynsbruger der ser Ørnen og nyhederne og en Disney film med ungerne i weekenden, er det så de tkr. 4 værd at gå i high-end og vælge en M71B?

Alle input modtages med tak...

pft
Thomas
Af SJ
:p
Senest rettet af SJ 2. jan 2009, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Af hkochnielsen
Jeg er temmeligt meget i de samme overvejelser; har luret på samsung R71B siden maj måned og ville købe den her til efteråret (ser stort set aldrig TV i sommerperioden).

Jeg kan heller ikke finde den præcise forskel på modellerne; dog er jeg nu begyndt at kigge mere på M71B som et alternativ. Den er stille og roligt faldet til under 16.000 kr. (uden fælleskøb) gennem de senest 7-8 uger (fra ca. 20.000 kr.) - hvorved forskellen på en M71B og f.eks. R72B nu er < 3.000 kr.

Gode råd ? ellers er jeg på vej ned i en biks og vil se om jeg kan finde en M71 og en R71/R72 jeg kan sammenligne ...
Brugeravatar
Af azrael
Generelt er R7x-modellerne ens (såvidt jeg ved), selvom der kan være små forskelle såsom integreret DVB-T dekoder. Ellers skulle forskellene ligge i små designforskelle.

Jeg ville dog til enhver tid gribe til M-serien; gerne en LE-32M91B... :D
Af beanbag
Nå så var jeg nede i Expert og se på en 40" M71 - hmnn det var ok, men ved siden af hang der en Pioneer 42" PDP427XA - og den stod piv-skarpt!

Så nu er jeg i tvivl igen - den er lige noget dyrere - på HIFI priser står den til 16,8...

Det kunne godt blive den... hmnn

De havde dog ikke den Panasonic SJ nævner - står den mon bedre end Pioneeren?

Vi kigger videre...
Af Gr3y
beanbag skrev:Nå så var jeg nede i Expert og se på en 40" M71 - hmnn det var ok, men ved siden af hang der en Pioneer 42" PDP427XA - og den stod piv-skarpt!
Det burde man ikke konkludere alt for meget ud fra.

Ved at visse forhandlere ofte smider en Dvd film på de større modeller, og kobler de mindre modeller på antennesignal.

Ved dog ikke om det var tilfældet der.
Af beanbag
Gr3y skrev: Ved at visse forhandlere ofte smider en Dvd film på de større modeller, og kobler de mindre modeller på antennesignal.

Ved dog ikke om det var tilfældet der.
Nej det var jeg godt opmærksom på fra det jeg havde læst på bla. denne side. :)
Begge apparater kørte på antennesignal..
Af Gabba
Fona i Aalborg city har alle de store paneler koblet op til det samme HD demo signal (720p), så der kan man virkelig se forskellen i panelernes ydelse.

Min egen konklusion efter at have set Philips 37'' 9731 hænge lige ved siden af Pioneer 42'' 427 plasma (kan ikke huske hvilken version, men panelerne er de samme i alle alligevel), er, at når man kommer mere end 2 m væk fra skærmen, kan man ikke se forskel på opløsningen (Philips: 1920x1080 og Pioneer 1024x768). Derimod lægger man større vægt på farveægthed og kontrast, hvor plasma panelet vinder helt klart.

Plasma har ikke problemer med synsvinkler, da billedet afgives af en fosforbelægning.

Forskellen i strømforbrug per kvadratmeter billede er i dag minimal (<20%) ifht high-end LCD.