Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har senest været i snak med Per Hertz fra Eizo omkring nogle af de faktorer der gør grafiker skærme gode og knap så gode. Da jeg ikke skriver alt sammen i afsnit her på Flatpanels, så vil jeg da lige ligge dem her.

Jeg spurgte om, hvorfor flere producenter er gået over til at bruge PVA og MVA paneler til deciderede grafikerskærme samt om Eizo oplevede problemer med coatingen på udvalgte produkter, og Per svarer:
Nej, vi anser inte att de är lika bra för bildbehandling som de modeller på S-IPS som vi använder i ColorEdge, däremot är de bättre på vissa andra egenskaper som responstid, ljusstyrka, kontrastförhållande t.ex.

Problem med coating har vi inte haft, däremot har jag hört detta om andra paneler av olika typer från vissa tillverkare, detta beror också på vilka färgfilter man använder vilket vi har förändrat i vissa fall innan vi har börjat använda en viss paneltyp.
Jeg har også fået information på de nye S-PVA paneler, blandt andet hvad der gør, at de har bedre betragtningsvinkler. Det bliver opdateret med illustrationer i afsnittet om paneltyper når jeg får tid.

Derudover spurgte jeg mht. kalibrering og Eizos egen forkalibrering af deres skærme. Jeg fik følgende svar:
När det gäller kalibreringen så är aldrig en mjukvarukalibrering lika bra som en kalibrering i skärmen. Om man gör mjukvarukalibrering vi grafikkortet är det en förutsättning att man kan ändra R, G, B i skärmen. Det blir dock problem om man har en LCD-panel som har en grundtemperatur som ligger långt ifrån den vittemperatur man önskar vid kalibreringen.

Vissa paneler har c:a 7500K och om man då vill ha 5000K påverkar detta toningar en hel del med bandningar som följd.
Jeg ved ikke hvor relevant det er for alle personer her på forummet, men hvis man satser på grafisk brug, så er der hvert fald nogle gode retningslinjer blandt ordene og så illustrerer det jo også ret godt, hvorfor de rigtige grafikerproducenter kan skabe mere egnede grafikerskærme end discountproducenterne.