Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Hej.

Jeg har lige pakket min første plasmaskærm ud af æsken. Valget faldt på en 42" X20.

Og har et par spørgsmål ang. Plasma for en 100% nybegynder"

1. Jeg kan simpelt hen ikke få DVB-C tuneren til at virke ordentligt. Jeg har valgt Danmark som land, men hvordan "nulstiller jeg tvet" og vælger Sverige som land?, og hvordan gemmer den kanalerne..Skal jeg lave en favoritliste, eller..?

2.Er der nogle som lige kan smide et link, til en god indstilling som jeg umiddelbart kan bruge, evt. fra X10 eren?

3. Skal jeg skrue ned for lysstyrken og "Pang-farverne" de første 100 timer for at modvirke "Burn-In"...?

4. Jeg syntes "Biograf-mode" gør billedet meget mørkt, er det korrekt? O-O

5. Hvordan slår jeg 100 hz til og fra?

6. Er det ellers noget jeg skal være opmærksom på og gøre anderledes i forhold til min gamle LCDskærm..?

Tak for jeres svar. Ser frem til et lykkeligt bekendtskab med en driftsikker japaner :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har testet X20 og opgivet de indstillinger vi fandt som værende optimale. Den kan du kopiere.

Du skal ikke slå 100 Hz fra. 100 Hz på dette TV er ikke koblet sammen med frameinterpolation. Hvis du slår 100 Hz fra, så vil billedet blinke ligesom du kender det fra de ældre CRT TV.

For at undgå burn-in kan du følge vores anbefalinger i vores fokusartikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Af Mysen
Det er lidt svært at svare på alle, når jeg ikke selv ejer et x20, men lige lidt input:

1. Hvis du skal bruge DVB-C betyder det at du er abonnent hos Stofa, Yousee eller lign. Du skal ind på din udbyders hjemmeside og finde en regionskode. Herefter skal du finde det sted i menuen på dit TV, hvor du finder DVB-C tuner konfiguration og her skal du finde stedet, hvor du taster koden ind. Beklager det var ukonkret, men jeg må henvise til manualen, hvor du finder de nævnte steder.

2. ....

3. Nej. Men hvis du skruer op for lyset, skal du være opmærksom på at du ikke efterlader tv'et tændt aalt for længe på samme kanal eller på et still-billede fra mediecenter eller konsol.

4. Det er ganske sikkert korrekt, og det kan skyldes flere ting. For det første er det højst sandsynligt ikke lige så lyst som dit tidligere LCD. For det andet, er du sikkert vant til et "forkert" billede, fordi du ikke tidligere har bekymret dig om korrekt billede. Til gengæld står det dig jo frit at skrue op for lyset, selv om det naturligvis vil påvirke både dybden af sort og detalerne i lyse billeder.

5. ...

6. Den bruger mere strøm, så sluk den efter brug, og forhold dig rationelt til risikoen for burn-in. Ellers kan du bare nyde det nye billede :)

-rettet pga' Yakkens input
Af PeterD
Når der kommer en bluray i afspilleren, bliver man overrasket over hvor flot billedet står-WOW! :).

Der kan man virkelig se forskellen fra LCD og til Plasma !

Jeg syntes ikke det alm billede er knivskarpt (ej heller i Cinema), men jeg skal måske aktivere DVB-C tuneren for at få billedet skarpere, mindre "slør" i billedet..?

Er der nogle gode settings for lydinstillingen, eller der det " på gefühl"..?
Af Mysen
PeterD skrev:Når der kommer en bluray i afspilleren, bliver man overrasket over hvor flot billedet står-WOW! :).

Der kan man virkelig se forskellen fra LCD og til Plasma !

Jeg syntes ikke det alm billede er knivskarpt (ej heller i Cinema), men jeg skal måske aktivere DVB-C tuneren for at få billedet skarpere, mindre "slør" i billedet..?

Er der nogle gode settings for lydinstillingen, eller der det " på gefühl"..?
Njah. Jeg tror ikke, det er fordi du har et plasma at billedkvaliteten er bedre på dit nye tv, men nok nærmere at du har skiftet et gammel mindre godt LCD ud ;)

Hvis dine kanaler virker i dit tv uden boks et din tuner aktiveret. Men du kan evt. prøve at lege lidt med indstillingerne og se om der er nogetv der passer dig bedre. Generalt kan Rasmus ikke li' kunstige billeder, så hvis Tv'et indeholder en eller anden form for kunstig skarphed, kan du jo prøve at slå den til, selv om det er slået fra i hans kalibreringsindstillinger.