Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg er ivrig læser af både denne hjemmeside samt recordere.dk og især hdtvtest.co.uk, og jeg synes tit, at der er store forskelle på vurderingen af diverse fladskærme de forskellige hjemmesider imellem.

Specielt det målte sortniveau, synes jeg meget tit svinger fra hjemmeside til hjemmeside, men det erkender jeg, at der vel har noget med måleudstyret at gøre - i den forbindelse vil jeg måske lige komme med et venligt forslag til flatpanels, for det er vel ved at være på tide, at udstyret opgraderes, hvis det ikke kan målere lavere end en sortværdi på 0,02, når fladskærmene efterhånden kan nå længere ned end dette. :)

Anyway, det skal ikke kun handle om sortniveua; hvis jeg helt konkret skal komme med et eksempel på en skærm, som den ene side roser og den anden måske ikke er lige begejstret for, så er det vel helt klart hdtvtests nyligt anmeldte LG PK950, og dette fører mig til mit spørgsmål: Kan der virkelig være forskel i indmaden på TV'et i de forskellige lande, for hdtvtest lader til at være meget mere påvirket af input lag, retention og et eller andet billedforbedringskredsløg, som jeg ikke husker nævnt i testen på denne side? Går vi også tilbage til sortniveauet, så er det også mærkeligt, at hdtvtest kun måler 0.09...

Så what's up? Hvilken anmeldelse kan man gå ud fra og er PK950 anbefalelsesværdig eller ej?

Thanks

Christian
Ziggy Starman skrev: Specielt det målte sortniveau, synes jeg meget tit svinger fra hjemmeside til hjemmeside, men det erkender jeg, at der vel har noget med måleudstyret at gøre - i den forbindelse vil jeg måske lige komme med et venligt forslag til flatpanels, for det er vel ved at være på tide, at udstyret opgraderes, hvis det ikke kan målere lavere end en sortværdi på 0,02, når fladskærmene efterhånden kan nå længere ned end dette. :)
Joe, størst mulig præcision er selvfølgelig altid en god ting, men det kunne måske diskuteres om det har nogen større praktisk relevans om sortniveauet nu måtte være 0.012 eller 0.008. I praksis vil sortniveauet på specielt plasma TV være en hel del højere, med mindre man ser TV i et helt mørklagt rum. Med en 'normal' dæmpet aftenbelysning vil det reelle sortniveau måske snarere være i omegnen af 0.3 cd/m2.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er temmelig svært at måle sortniveuaet med det udstyr man normalt kalibrerer med, simpelthen fordi det ikke er følsomt nok til at måle så lidt lys. De enheder vi bruger er ikke i stand til at give noget fornuftigt resultat under 0,02 cd/m2 og det er der i øvrigt heller ikke andre der reelt er. Så skal man ud og have en separat lysmåler, som ikke er farvefølsom, men den kan så kun bruges til måling af kontrast.