Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Jeg står og skal købe nyt TV til stuen. jeg har fundet at de nænvte modeller Panasonic TX-P50G20 og Samsung LE46C755R2W begge opfylder mine krav. Jeg ved godt jeg sammenligner en plasma og LCD skærm, men jeg synes at fornemme på div. reviews at billedkvaliteten er god på dem begge - Så ingen plasma/LCD flame war. :-) Jeg ved også at der er nogle 3D effekter I disse fjernsyn, men det er langt fra et salgsargument for mig.

Mit spørgsmål er så hvilken I råder mig til at vælge?

PVR:
Et af mine størte krav er at et givent TV skulle understøtte PVR. Er det let tilgængelig på disse modeller? Fungere det ordentligt, er der specifikke krav til den harddisk/USB stick man sætter til? En Fona mand nænvte at den maks kunne være 320 GB på Samsung modellen. Jeg har en harddisk på 320 GB, men den er drevet med strøm fra samme USB port. Er USB portene på begge modeller high powered så man ikke behøver ekstern strøm?

DLNA:
Jeg har en Synology DS207 NAS stående som jeg forventer at kunne afspille film/musik/billeder fra gennem DLNA. Desværre synes jeg ikke at kunne finde gennemførte tests på netop dette område. Begge nævnte TV modeller kan afspille via DLNA, men er det lige godt for dem begge? Nogen der har erfaringer?

Håber på god feedback.
Af SLL
PVR:

Hvis du smider en 2.5" disk på TV'et USB port, så er jeg helt sikker på, at din harddisk ikke skal have ekstra strøm. Det er kun hvis du bruger en 3.5" harddisk, at du skal bruge en strømforsygning.

Så USB stikket burde kunne føde en 2.5" harddisk, og derned kun tænde og slukke for disken når den bruges. Jeg har selv et Samsung C755, men har ikke prøvet funktionen endnu.

DLNA skulle efter hvad jeg har læst mig frem til, fungere helt fint. Det jeg dog heller ikke prøvet endnu.

Jeg har kun leget med media playeren via en USB stick, som fungere helt fint. Den kan i hvert fald spille mange forskellige formater inkl. MKV pakket DVD'er.

Minus'er ved C755:
-
Synsvinkler er lidt bedre end på 2009 modellen af samme TV. Men stadig ikke super godt. Men ved normalt brug, siddende indenfor en 30-40 graders vinkel, er der ikke de helt store problemer med at farverne bliver matte. Men derefter kan det godt ses, at farverne mattes. Dog bibeholdes brightness ret godt. Det er kun farverne som ændre sig.
-
Motion Plus 200hz, har nogle periodiske hakkende problemer i forskellige situationer. Ofte ved scene skiftei billeder, så hakker billedet under et sekund indtil 200hz delen tager over. Og nogen gange kan der forekomme "motion" forstyrrelser i ansigter. Enkelte gange kan billedet hakke ubegrundet meget i flere sekunder, men det er sjældent.
-
Ved HDMI 1 inputtet slukkes skærmbilledet enkelte gange periodisk, sort skærm i under et sekund, og så vender det tilbage igen normalt. Jeg er dig lidt i tvivl, om det er HDMI outputtet fra min gamle Sony RDR-HX1010 som er problemet, eller det er TV'et som slukker for billedet.
-
En lille dum ting. Når man skifter indgang på TV'et, f.eks. fra TV til HDMI1, så skal man klikke forbi 2 x scart indgange, samt en PC indgang før man når til HDMI1. I alt 5 klik på fjernbetjeningen, for at komme til HDMI1 :(
Lidt dumt, hvis du spørger mig.
-------------------------------------

De ovenstående fejl og problemer har jeg alle beskrevet overfor Samsung DK, som godt nok som sædvanlig stod uforstående over dem. Men de lovede, at gå videre med dem til Samsung HQ. Ligeledes har jeg fået dem bekræftet via andre C755 brugere på amerikanske forums, så de findes. Så er det bare, om Samsung gider at gøre noget ved dem i firmware updates :((

Ud over det ovenstående, så har TV'et et super godt billede og en masse features jeg ikke har fået prøvet endnu. Ej heller 3D.

SLL
Af leon2008
Super med feedback fra en bruger der har en af enhederne.

Jeg synes at have læst flere steder at DLNA funktionen i Panasonics G20 er ubrugelig.

Jeg må nok indrømme jeg er mere til Samsungs i øjeblikket end panasonics. Billedekvaliteten på begge er så nogenlunde ens så jeg kigger på funktionerne. Her er Samsungs langt foran (har selv en Samsung Galaxy S så DLNA funktionen er optimal med denne). Modsat så er der Skype på Panasonic modellen (hvis det nogenside vil blive brugt, men jeg tror jeg kan få sponsoeret et kamera dertil fra arbejde. det kunne jo være sjot at lege rundt med)...

Fil-kompabiliteten på Samsung er også langt større.

Nogen der har en Panasonic der byder ind med noget...

Forresten er det sådan at skærmen går helt i sort når man skifter kanal på 755'eren? Det synes jeg nemlig er lidt øv når den gør det.
Af SLL
Hej igen,

Jeg snakkede med Samsung support i dag vedr. nogen af de problemer jeg havde. Jeg blev bedt om, at nulstille skærmen, altså alle hardware parameter. Efter jeg havde gjort dette, så det ud som om, at mine Motion+ problemer var væk :-) Dog har jeg kun kikket lidt TV her i after, så jeg er ikke 100% sikker endnu. Men det hakken jeg havde var stort set helt væk.

Ligeledes så jeg heller ikke det sekund, hvor skærmen blev sort på HDMI 1. Det var sjældent det skete i forvejen, men her i aften har jeg ikke set det.

Så måske hardwaren/parameter bare skulle nulstilles engang. Jeg håber på det er bedre i hvert fald. Og så snakkede Samsung igen om en kommende DK firmware til C755, dejligt.

Når du skifter kanal, er skærmen sort i et spilt sekund. Jeg tror ikke du kan undgå det helt. Det er kun på analog det går lidt hurtigere, med det er stort set samme tid på TV'et.

Jeg kan godt lidt Samsungs menuer, som virker meget hurtige. Lige ledes deres media player, som virker super godt.

SLL
Af Steen Bay
SLL skrev:Hej igen,

Jeg snakkede med Samsung support i dag vedr. nogen af de problemer jeg havde. Jeg blev bedt om, at nulstille skærmen, altså alle hardware parameter. Efter jeg havde gjort dette, så det ud som om, at mine Motion+ problemer var væk :-) Dog har jeg kun kikket lidt TV her i after, så jeg er ikke 100% sikker endnu. Men det hakken jeg havde var stort set helt væk.
Interessant, men hvad sker der hvis du vælger en anden indstilling i motion plus menuen end fabriksindstillingen?
Af SLL
Jeg har ikke ændret på motion+, som default står til "standard". Men du siger noget, måske lidt ændringer på motion+ indstillingerne kan ændre egenskaben til det værre. Jeg overvejer, at skifte indstillingen til "rolig" (hedder den vidst nok), for lige at fjerne den værste sæbeopera effekt :-)

Så nu nogle dage efter hardware/setting reset, er jeg stadig positivt indstillet. Jeg har ikke haft nogen problemer med motion+, ej heller set nogle kortvarige sorte skærme ved HDMI1.

Og så er jeg mega glad for, at C755 modellen ikke brummer lidt fra bagsiden (baglyset). Det gjorde den B755 model jeg prøvede sidste. Så meget, at jeg kunne høre det svagt foran TV'et.

Så hvis omtalte problemer er fikset, så er LE40C755 er super godt tilbud til 8000 kr.

SLL
Af Steen Bay
SLL skrev:Jeg har ikke ændret på motion+, som default står til "standard". Men du siger noget, måske lidt ændringer på motion+ indstillingerne kan ændre egenskaben til det værre. Jeg overvejer, at skifte indstillingen til "rolig" (hedder den vidst nok), for lige at fjerne den værste sæbeopera effekt :-)
Det skulle også være muligt i motion+ menuen selv at indstille graden af 'judder' og 'blur' (reduction), og hvis du sætter 'judder' (interpolation) til '0', så burde det fjerne den 'sæbeopera effekt' som du omtaler, men spørgsmålet er jo så om billedet så igen vil begynde at 'hakke' i det..
Af leon2008
Så kunne jeg ikke vente længere.. med en 1000 kr prisseddel på Pasonics 50" G20'er var det der endelig gjorde udslaget. det er nu bestilt inkl. vægbeslag (V 8325 ).

Da vi ikke få digitalt TV får udgangen af året tænker jeg på at der nok ikke er adgang til en EPG før det er implementeret. Er det ikkke korret - eller er systemet så smart at det kan napper EPG info fra internettet (Den har forbindelse til internettet via LAN kabel).

Andre der måske har en alternativ måde at få EPG signalet ind når man nu må vente lidt på at få noget digi TV.... (Vi har GVD net i skalborg, aalborg - Hvis det er digital TV fra dem er det via Canal Digital).. måske det bare flyder rundt i systemet på kanal 504?