Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er nok ikke den eneste, der synes, at det er ret uoverskueligt når man skal købe fladskærm. Derfor søger jeg lidt hjælp. :)

Pt. har jeg faktisk en Toshiba 32C3500, som er købt for to et halvt år siden. Jeg vil dog gerne have noget større nu, og noget der har diverse tunere indbygget (på det punkt er Toshibaen i hvert fald håbløst forældet!)

Søger derfor en fladskærm mellem 40-50"
Budgettet er MAX 5500 - virkelig max! Ser helst en pris på omkring 5000 eller mindre, men kan strække mig lidt yderligere, hvis der er en væsentlig grund hertil.
Den skal gerne kunne afspille blueray i flot kvalitet.

Desuden aner jeg ikke ret meget om fladskærme generelt, betyder ting som full HD meget?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD vs. HD Ready er ikke vigtigt. Hvis jeg var dig, så ville jeg så på enten Pana X20 eller S20 (HD vs. fuld HD). De skulle kunne fås lige omkring dit budget (en del under for X20's vedkommende).
Af Pretender
Tak for svaret! Begge er Plasma kan jeg se. Umiddelbart kender jeg ingen, der har plasma-tv. Hvad vil det betyde i forhold til et LCD - jeg tænker bl.a. på strømforbrug - og i øvrigt alt andet, der kunne være relevant i sammenhængen?
Af THM
Pretender skrev:Tak for svaret! Begge er Plasma kan jeg se. Umiddelbart kender jeg ingen, der har plasma-tv. Hvad vil det betyde i forhold til et LCD - jeg tænker bl.a. på strømforbrug - og i øvrigt alt andet, der kunne være relevant i sammenhængen?
I de størrelser og med den maks pris du har sat finder du ikke et LCD tv der kan konkurere med de nævnte modeller...
Af Pretender
Jeg er umiddelbart bare ikke så glad for det forøgede strømforbrug på plasmaskærmene :(
Er studerende, og betaler ikke fast pris for strøm/mrd. Men ellers ville jeg klart få mest value for money ved at købe S20 eller X20?
Af THM
nu ved jeg ikke hvor mange timer om dagen tv'et står tændt, men ved normalt brug vil merforbruget for plasma svarer til ca. 200kr om året, og det hvis man holder det op mod et LCD med LED belysning :)
Af Pretender
Aha. Det er helt overkommeligt. Tak for svaret!
Derudover stødte jeg i artiklen på små andre eventuelle problemer:

- Plasmaskærme skulle eftersigende larme en smule? Brumme/hyle?

- Kan det passe, at plasmaskærme ikke er ideelle til brug med computeren? Eller er det kun når du har stationære billeder fra computeren kørende i længere tid? Den fattede jeg nemlig ikke helt

- Sidst, men ikke mindst - Burn-in-problemet. I artiklen nævnes, at man i starten skal behandle ens plasmaskærm "ordentligt" for at forhindre dette. Eller sagt på en anden måde - lade være med at "mishandle" den. Hvordan gør man præcis det?

Forresten - har I et bud på en LCD skærm til mit budget, hvis en plasma nu ikke var noget?

Takker og bukker :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pretender skrev:- Kan det passe, at plasmaskærme ikke er ideelle til brug med computeren? Eller er det kun når du har stationære billeder fra computeren kørende i længere tid? Den fattede jeg nemlig ikke helt
Undgå stillestående objekter, såsom en menulinje, startknappen i Windows, ikoner mv. Alt i alt: Undgå at lave skrivebordsarbejde på skærmen.
Pretender skrev:- Sidst, men ikke mindst - Burn-in-problemet. I artiklen nævnes, at man i starten skal behandle ens plasmaskærm "ordentligt" for at forhindre dette. Eller sagt på en anden måde - lade være med at "mishandle" den. Hvordan gør man præcis det?
Det er beskrevet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Af epo555
jeg ville købe et Sony 40EX500 til 5300 kr., har selv set mig lun på den - får i øvrigt anbefaling her på siden
Af Pretender
Da jeg til tider faktisk netop er tilbøjelig til at bruge min fladskærm til skrivebordsarbejde, tror jeg faktisk, at jeg hælder mest til en LCD skærm lige pt.

Epo555: Tjekkede lige nogle anbefalinger ud, ser ud til at være en rigtig lækker skærm. Må jeg bestemt overveje, selvom den ligger i den dyre ende af mit budget :)
Af Pretender
Bump. Er Sony tv'et bedste bud til prisen på en LCD skærm lige i øjeblikket?
Af Steen Bay
Pretender skrev:Bump. Er Sony tv'et bedste bud til prisen på en LCD skærm lige i øjeblikket?
Et 40" Samsung C535 som Elgiganten sælger på nettet til 3999,- ville nok også være et ganske godt køb til prisen.
Af Pretender
Aha, det virker meget billigt. Og Sony'et er ikke de 1300kr ekstra værd? For Det ligger stadig lige indenfor mit budget...