Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa er har lige et spørgsmål...
Nu er jeg super glad for mit tv... 'MEN!!!
Oppe i butikken spurgte jeg til de 600 hz sub, hvorpå sælgeren siger at de må kalde det 600 hz fordi på skærmen er det delt op i 6 felter, hvor der så bliver skandet med 100 hz i hvert felt...
Men når jeg bruger min PS3 har jeg lagt mærke til at der står 1920x1080 60 hz...
Så er mit spørgsmål så, om sælgeren har løjet og det er 10 felter på skærmen á 60 hz, eller om han i virkeligheden har ret???
Håber nogen kan svare på dette
på forhånd tak!
Af Martin Sjøstrand
Er det ikke bare fordi, at konsolspil ikke køre i 100 hz, men kun 50 eller 60 som maks?
Af Xenoh
Ja det kan godt være, men aner det ikke.. men du evt noget om de 6 felter der giver 100 hz pr. felt eller???
Af Steen Bay
Xenoh skrev:Ja det kan godt være, men aner det ikke.. men du evt noget om de 6 felter der giver 100 hz pr. felt eller???
De 600Hz har intet at gøre med det man normalt kalder 100/200Hz (motion-systemer) på LCD TV, men hentyder blot til måden som farver skabes på plasma TV. Du kan læse lidt om det i tråden "IFC og 100Hz på plasma..." i kategorien "Panelteknologi".
Af Rod1983
Eller lidt mere teknisk fra "bantam" 8):

De 600Hz (sub-field drive) er et udtrk for hvor nøjagtig farvegengivelsen er på et plasma-TV(*), hvorimod de 100Hz fortæller, at TV'et viser 100 billeder pr. sekund (framerate)(**).

(*) Hver enkelt sub-pixel tændes og slukkes et antal gang i sekundet så hurtigt, at øjet/hjernen midler lyset og dermed opfatter det som en nuance. Dermed er et lavt sub-field drive udtryk for, at TV'et ikke kan ramme farverne så præcist (~færre farver og med større afrundingsfejl) end hvis sub-field drive er højere. Der er uden tvivl en øvre grænse for hvor man kan få fordel af en sub-field drive-frekvens.

(**)Udfordringen er, at sub-field drive-frekvensen populært sagt skal deles mellem antal billeder pr. sekund - og jo højere framerate, jo mindre tid er der til at modulere farverne ved at tænde og slukke for de enkelte sub-pixels.
Xenoh skrev:Hejsa er har lige et spørgsmål...
Nu er jeg super glad for mit tv... 'MEN!!!
Oppe i butikken spurgte jeg til de 600 hz sub, hvorpå sælgeren siger at de må kalde det 600 hz fordi på skærmen er det delt op i 6 felter, hvor der så bliver skandet med 100 hz i hvert felt...
Ha ha hvor grineren :D
Endnu et godt eksempel på kunde vildledning!
Men jeg kan se Steen og Rod allerede har været forbi med nogle kompetente svar.
Af Xenoh
tak for svarene gutter, det var rart at blive lidt klogere, er dog tilfreds med købet, er bare ude på lars tyndskids marker, hvad angår alt det her tv pjat!!