Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dueholm
Hej med jer.

Jeg har købt et LG PK950N, og jeg glæder mig til det kommer ind ad døren. Nu er jeg imidlertid stødt på betegnelsen HD Ready 1080p, i forbindelse med mit nye tv. Hvad betyder det? Jeg har altid fået at vide, at jeg skal gå langt udenom HD Ready-fjernsyn, da de jo reelt ikke er HD-fjernsyn, og at de kun kan blive det, med det rette tilbehør.
Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i et tv, der kun er KLART til 1080p, men som ikke reelt er et FULL HD-tv. Derfor spørger jeg jer, da jeg skal have afbestilt monstret, hvis det ikke er et FULL HD-fjernsyn.

En stor tak til jer alle.

Dueholm
Af xcardman
det er 1920x1080 alså et full HD tv
Af Steen Bay
Som xcardman siger, så er det et full-HD TV. Har godt set at LG på deres hjemmeside også omtaler f.eks. LE850N som 'HD Ready', og det er vel heller ikke direkte forkert, men dog lidt forvirrende når nu betegnelsen normalt bruges om TV som ikke har den fulde 1920x1080 opløsning.
Dueholm skrev:Hej med jer.

Jeg har købt et LG PK950N, og jeg glæder mig til det kommer ind ad døren. Nu er jeg imidlertid stødt på betegnelsen HD Ready 1080p, i forbindelse med mit nye tv. Hvad betyder det? Jeg har altid fået at vide, at jeg skal gå langt udenom HD Ready-fjernsyn, da de jo reelt ikke er HD-fjernsyn, og at de kun kan blive det, med det rette tilbehør.
Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i et tv, der kun er KLART til 1080p, men som ikke reelt er et FULL HD-tv. Derfor spørger jeg jer, da jeg skal have afbestilt monstret, hvis det ikke er et FULL HD-fjernsyn.

En stor tak til jer alle.

Dueholm
Hm... Som spørgsmålet er stillet, kan jeg godt blive i tvivl om hvad det er spørgeren er i tvivl om... :s Det lyder som om spørgeren gerne vil være sikker på om han kan modtage HDTV, uden at skulle have en ekstern boks. HD Ready, HD Ready 1080P og "Full HD" siger intet om dette. Det siger kun noget om hvilken opløsning skærmen har, og hvilke signaler den kan modtage på HDMI indgangen. Det er ikke sikkert at der sidder en MPEG-4 tuner i tv'et, bare fordi den er angivet som "HD Ready 1080P" eller "Full HD".
Af Ghump
Når jeg søger på nettet får jeg af vide at "HD Ready 1080p" er den officielle betegnelse.

FULL HD og lignende er hjemmestrikkede logoer, og er typisk en marketing-afdelings forsøg på at skjule, at man ikke opfylder ALLE kravene for det officielle logo. F.eks. er et af kravene afspilning i 1080p24 formatet, hvilket det ikke er alle 1920x1080 skærme der klarer.