Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er det pengene værd at købe et 100 Hz tv frem for et 50 Hz, når vi taler om et 40" tv?

Jeg overvejer at købe et 40" Samsung tv.
Men hvis det skal være med 100 Hz Motion Plus, som det hedder, ryger prisen meget langt op (+ 2.000 kr. i fht. et 40" fra Samsung med 50 Hz).
Derfor vil jeg høre:

Kan man ikke sagtens købe et 40" tv med 50 Hz?
Vil jeg ærgre mig bagefter, hvis jeg "nøjes" med et 50 Hz?

Svært for andre at svare på, det ved jeg godt, men måske er der alligevel nogen af jer, der kan give mig et godt råd. Det håber jeg!

Hilsen
Henrik
Af Steen Bay
100Hz betyder normalt at TV'et beregner såkaldt 'interpolerede' billeder som indsættes mellem de 'rigtige' billeder, og det kan ganske vist forøge skarpheden ved bevægelse, men mange mener også at det får billedet til at se kunstigt ud og foretrækker at slå det fra. Dog, på Samsung TV er det muligt i 100Hz menuen at sætte 'judder reduction' (interpolation) til '0' og så alligevel (på en eller anden måde) opnå en forbedret gengivelse af bevægelse, men desværre så har billedet på Samsung's LCD-TV (som C655/C755) en tendens til at 'hakke' i det når 100/200Hz er aktiveret.. Så lidt svært at svare entydigt på om det er pengene værd eller ej.. ;)

PS - HDTVtest.co.uk har testet 50Hz modellen C580 (og også C650/C750), og mener vist det er et fint TV.