Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Ja, det er det samme som 'clouding'. Den billigere model L37G20 vil nok have mindre af dette da den bruger traditionel CCFL baggrundsbelysning istedet for Edge-LED som på L37V20.
Af xcardman
clouding har intet med CCFL baggrundsbelysning eller Edge-LED
Men desværre findes det på rigtig mange modeller

som et eksempel
se testen af sony HX800 med led, der findes det
mens deres model ex500 har det også, med CCFL baggrundsbelysning
Af Steen Bay
xcardman skrev:clouding har intet med CCFL baggrundsbelysning eller Edge-LED
Men desværre findes det på rigtig mange modeller

som et eksempel
se testen af sony HX800 med led, der findes det
mens deres model ex500 har det også, med CCFL baggrundsbelysning
Jo, alle LCD-TV har vel en vis grad af uensartedhed i baggrundsbelysningen, men tror nu det er den almindelige opfattelse at TV med Edge-LED i særlig grad har problemer med dette.
Af lennon
-clouding er en af de kompromiser man må gøre op med sig selv .

Intet TV er perfekt, og teknologierne LCD/plasma har forskellige svagheder.
LCD svaghederne er synlige, - hvor imod plasma svaghederne er hørbare . . - op til dig ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er efterhånden ved at være grundigt eftervist, at clouding er væsentlig mere fremtrædende på Edge LED end på CCFL baserede paneler. Førhen var det dog ikke clouding men blot backlight bleeding, som var et problem, så selvom vi nu står med clouding i stedet, så har der altid være problemer når det kom til belysning i LCD-paneler.
Brugeravatar
Af MigSelv
lennon skrev:-clouding er en af de kompromiser man må gøre op med sig selv .

LCD svaghederne er synlige, - hvor imod plasma svaghederne er hørbare . . - op til dig ?
Tjah, hvad skal jeg sige, ikke mangel på hysteri herfra, men mit VT20 siger intet. De 4 blæsere kan knap nok høres, når tv mutes.
Af Gmos
Okay tak for hurtig svar :)

Troede bare ikke det var Edge LED når der stod LED Backlighting, men så blev jeg det klogere!

Så man skal alt så have et lcd med lokal dimming hvis man skal slippe helt for det ? - som f.eks. det ny anmeldte LG 850n ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Local dimming er ikke en garanti. Det skal også bruges rigtigt.
Af red_martians
IPS-skærmene plejer faktisk at være bedre end VA-skærmene på clouding. Men når man har en lyskilde bagved at sådanne problemer med skæv belysningen nok meget svære at undgå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kunne også relatere til hvem der laver panelet. Samsung står typisk for VA-panelerne, hvor Sharp og LG er store på IPS-siden (ASV for Sharps vedkommende).
Af Steen Bay
lennon skrev:-clouding er en af de kompromiser man må gøre op med sig selv .

Hvis det skúlle være, så kunne jeg nu nok nævne et par synlige svagheder på plasma også.. ;)
Af lennon
Steen Bay skrev:
Hvis det skúlle være, så kunne jeg nu nok nævne et par synlige svagheder på plasma også.. ;)
Ingen tvivl. Plasma teknologien gengiver heller ikke billedet 100% korrekt. Men de bedste plasma er bare - ind til videre tættere på målet -end de bedste LCD . Og de issues som er med plasma, har typisk været hørbar buzz eller stømforsyningsstøj.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Genskin og retention/burn-in er vel typisk de faktorer man fravælger plasma på? Og måske effektforbruget.