Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenon
jeg er efterhånden næsten sikker på at jeg køber en pc monitor af den store slags her inden længe - men 30" er faktisk lidt for småt for mig da jeg gerne vil bruge den som tv - fra afstand også - så jeg prøver at finde ud af om der er nogle fabrikanter der har planer om at producere monitors større end 30".... Nogen der ved noget?

ps. det skal ikke være crappy monitors med f.eks 1364x768 på 40" - det holder ikke
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En 30" skærm har en opløsning der kan få ethvert HD signal til at ryste i bukserne, så måske det er et dårligt valg. Kvaliteten af en 30" monitor som TV er heller ikke garanti for god kvalitet - snarere tvært imod. Du skal have en habil tuner for at få de to ting til at spille optimalt sammen og selv da er panel og elektronik i tuneren ikke tilpasset hinanden.

+30" PC skærme bliver nok ikke hvermands eje lige foreløbigt - se bare på hvor mange producenter der rent faktisk udbyder skærmene.
Af xenon
"En 30" skærm har en opløsning der kan få ethvert HD signal til at ryste i bukserne, så måske det er et dårligt valg" <- jeg forstår ikke hvad din pointe er - kan du ikke nuancere det lidt for mig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg mener blot at du på et almindeligt TV har ca. 1366x768 punkter hvor et 30" TV har over 1500 liniers opløsning, dvs. 50% højere end det vildeste HD format og over 100% højere opløsning end et alm. 32" TV. Med et dårligt signal fra en tuner, vil det komme til at se noget spøjst ud.
Af xenon
tror du virkeligt det? - det kan jeg ikke få til at give mening... hvis man viser et 1366x768 signal på et 2560x1600 display så tror jeg ikke signalet vil lide meget af det - med mindre panelet er utroligt dårligt til at håndtere andre resolutions end dets native...

kan du uddybe det endnu mere (igen)?
Af Angel
Du skal nok kigge efter et LCD Tv, der har 1:1 pixelmapping over DVI/HDMI. Det vil sige, at det viser alle pixler via et grafikkort med DVI/HDMI. Det er ikke ret mange, der gør, men Samsung har et 40" LCD i opløsning 1920x1080 her Samsung LE40F71B der gør det.
Af xenon
yakken har i en tidligere tråd frarådet mig at bruge en LCD-TV skærm til dagligt pcbrug - dog uden reél begrundelse - og efter han gjorde det blev jeg lidt mere tændt på en 30" så jeg ved ikke hetl hvad det ender med....

der er efterhåden en del skærme der har 1:1 pixelmapping - jeg ved udemærket hvad det er :D - tak for rådet anyway
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LCD-TV er lavet med henblik på at vise TV - opløsingen er for det første for lav til PC-brug, du får sjældent 1:1 pixelmapping og så er hver enkelt pixel så stor ift. hvad man ville forvente af en PC skærm at du skal meget langt væk fra skærmen før den reelt set kan bruges til noget. Lysstyrken på et TV er oftest oppe og ringe på 500 cd/m2 hvilket er ret meget til PC brug og farvegengivelsen er ringe set ud fra en PC-brugers synspunkt.

En 30" PC-skærm kan muligvis bruges, men du skal lægge en del overvejelser i dit valg af TV-tuner. De to ting passer jo ikke sammen som de oftest gør når du køber et LCD TV.
Af xenon
ok... nu tror jeg jeg har fanget hvad det er du mener...tak for svarene :d