Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AppleMan
hvodan kan man se om man har et hdmi 1,3 eller 1,4

har lige fået mit 3D tv fra samsung 63" og bruger Denon AVR-1906
skal jeg skifte min denon ud for at køre 3D jeg køre min dvd gemlen
den ;)

vår finder jeg den beste pris på et HDMI Cable 3m 1,4
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
3 m HDMI 1.4 (hurtig levering og lave fragtomkostninger):
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 63_da.html

Din receiver understøtter ikke 3D-signaler og HDMI 1.4, så den skal desværre skiftes ud hvis du vil køre tingene igennem den. Alternativt skal du købe en HDMI-splitter, så lyden køres til anlægget og billedet køres til fjernsynet. Så behøver du heller ikke købe 1.4-kabler, da 1.3-kabler er identiske med undtagelse af de to ekstra ledere (som din receiver jo ikke kan bruge til noget alligevel).
Af Gavin
yakken skrev:Alternativt skal du købe en HDMI-splitter, så lyden køres til anlægget og billedet køres til fjernsynet. Så behøver du heller ikke købe 1.4-kabler, da 1.3-kabler er identiske med undtagelse af de to ekstra ledere (som din receiver jo ikke kan bruge til noget alligevel).
Det er ret interessant for mit vedkommende, jeg er jo egentlig igang med at sælge min nuværende receiver til fordel for en ny med HDMI 1.4, men hvis løsningen kan være en splitter, så er det måske lige så godt.

Ved du om der er nogle ulemper ved at bruge en splitter istedet for? Og kan du fortælle hvilken slags splitter der evt. kan bruges? Jeg får nemlig flere frem under min søgning, en splitter forstærker og en helt alm. splitter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ligger ikke inde med et link til en splitter, som understøtter 3D, men de må findes derude. En aktiv splitter 1-til-2 koster op mod 1000 kr., men det er vel stadig noget billigere end at skifte forstærkeren ud - med mindre du kan få en ordenlig pris for den.

Lidt hurtig søgning gav et udenlandsk link til en splitter, som understøtter 3D, men mon ikke det kan findes herhjemme også:
http://www.hdtvsupply.com/at-hd-v12.html#ixzz0rDairOK1
http://www.amazon.com/ViewHD-Power-Spli ... 434&sr=8-3

Tilføjelse: 3D-afspilleren har vel ikke tilfældigvis 2 HDMI-udgange, ligesom nogle har?

Tilføjselse 2: Jeg er faktisk ikke klar over, om det er muligt at køre 3D én vej og HD-lyd i den anden gren af sådan en splitter...
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Hvis bluray afspillers fabrikat er underordnet, så har Panasonic løst problemet. DMP-BDT300 har 2 hdmi stik, et til tv med 3d signal, et andet med audiosignal til receiver, der kun understøtter v.1.3.
Af Gavin
Mange tak for svaret Yakken! :)
Af Kratz
Jeg ville nok også anbefale at kigge efter en Blu Ray afspiller med 2 HDMI udgange (hvis 3D afspilleren ikke allerede er købt, eller PS3 påtænkes). Panasonic og Samsung er de eneste to muligheder jeg kender til.

Med hensyn til splitter har dette også været oppe at vende på WhatHifi. Her var tilbagemeldingen, at det ikke ville løse problemet (lyd og billede kan ikke adsilles i sådan en).
Af Jammer
Hejsa er sgu noget i tvivl om man får bedre lyd/billede ud af et 1.4 kabel i forhold til et 1.3 kabel, nogen som ved dette ?

Har lige nu tilsluttet tv,youseebox og ps3 (med 1.3) gennem en Yamaha surround forstærker som kan "sende" i 1.4

Det virker fint, men kan lyd og billede blive endnu bedre, hvis jeg skifter kabler.

På forhånd tak

Jammer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som det er nævnt lidt længere oppe i teksten, så er der HDMI 1.4 kun en opgradering af HDMI 1.3 i den forstand, at der er audio return (dvs. lyd kan sendes den modsatte vej i kablet) og netforbindelse. Dvs. 2 ekstra ledere. Der er ingen forskel i de data du ellers sender og du vil intet vinde ved at skifte kabler.
Af Gavin
Jeg er lige kommet lidt i tvivl om hvor mange HDMI 1.4 kabler jeg har brug for.

Har et PS50C7705 tv, en PS3, og snart en Onkyo 608.

For at få brug af returlyden, så skal jeg ihvertfald have 1.4 kabel mellem Onkyoen og tv,den er jeg med på. Men er det nødvendigt mellem PS3 og Onkyoen? Eller kan jeg bare bruge mit nuværende 1.3 uden at miste noget?

Tak! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan nøjes med 1.3 til receiver og PS3. Der er ikke nogen 1.4-features, som PS3 understøtter alligevel.
Af Gavin
Mente nok at det var nok med et enkelt kabel. Takker! :)
Af AppleMan
Ok, tak for svaret