Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har nu gennem et par dage luret på denne meget fine website - som jeg tilfældigvis fald over, da jeg googlede lcd-skærme til grafisk brug.
Trods det at jeg er igang med at uddanne mig til grafiker, må jeg nok erkende, at jeg er noget bagud hvad angår skærmteknologi (jeg ved faktisk ikke en skid!) Men så er det jo godt, at sådanne websites og forumer findes.

Beklager hvis mit spørgsmål er en genganger, jeg har forsøgt, at kigge mig for. Men man ved jo aldrig...

Sagen er at jeg, som så mange andre, er i tvivl om hvilken skærm der er den helt rigtige for mig. Jeg er som sagt i gang med at tage en grafikeruddannelse, og det er derfor ikke til 8-16'brug, men nærmere til jobs i fritiden jeg skal bruge en skærm. Det betyder at mit budget ikke må overskride kr. 5000,-, men også at jeg er interesseret i en skærm som er bygget til grafisk arbejde.
(jeg har med interesset kigget med i forumets tråde omkring Samsung 215TW og diverse Dell-skærme, og kunne sagtens falde for en af disse, men...)

Jeg sidder på en gammel maskine, med et ligeså gammelt grafikkort (NVIDIA GeForce 2 MX/MX 400), og overvejer derfor at skifte hele maskinen ud. Så er det, at jeg er blevet lidt forelsket i ideen om at købe en bærbar computer, og dertil en ekstern skærm (en af de ovenstående måske). Dermed har jeg mulighed for at tage hul på noget arbejde i toget på vej til arbejde/praktikplads, og samtidig have en ordenlig arbejdsstation derhjemme (med god skærm, mus og tastatur).

1. spørgsmål er så, er jeg helt ude i skoven, når jeg vil lave grafisk arbejde på en bærbar? Kan man overhovedet få ordenlige grafikkort i sådanne? Og er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, hvis jeg vælger at købe en bærbar til grafik?

(tak fordi du læste så langt - jeg skal nok se at blive færdig!)

2. spørgsmål er: Hvis IKKE jeg (må) køber en bærbar, hvilken maskine (læs grafikkort) er så anbefalelsesværdig, og er der kommet nogen klarhed over om folk i forumet syntes bedst om - 215TW eller 2007FP (eller er der en helt trejde skærm, som er mindst lige så aktuel)?

Glæder mig til at høre jeres svar (og til måske at skulle have mine skolepenge tilbage...)

Venligst Thomas
Af Mikael Hansen
Jeg har lige stået i samme situation og valgte at købe en 20" Dell 2007WPF med S-IPS panel i.
Den reelle grund til mit valg af DELL over Samsung og Widescreen over 4:3 var udelukkende at den var på tilbud i sidste uge til 3500,-
Ellers har jeg personligt mere tiltro til Samsungs produkter og ville nok investere i en 215W, 214 eller i en 244. Jeg mener de levere produketer med bedre farver(ægte). Men husk de er ikke grafikerskærme.

Mht Bærbar/stationær, så har jeg valgt at købe en stationær og en billig bærbar ud fra den simple grund at hvis jeg skal købe en bærbar med core 2 duo, 2 GB RAM, godt grafikkort og stor HD, så kommer den op på ca 15-20.000 kr og vejer desuden 3,5-4,5 kg. og så snakker man jo ikke længere om en bærbar men om en mobil stationær. Hven gider slæbe 4 kg med i tasken hver dag.
En tilsvarende stationær kan købes for 10-12.000 og så har du 8.000 til at købe en ok bærbar.

Det skal siges at jeg er lidt hardware fanatiker og der vil nok være nogle der argumenterer imod køb at så stor en computer, men jeg mener at når man arbejder som grafiker så har man brug for meget plads på HD (kan løses med en extern hjemme) og hvis du kører med ADOBE CS2 suiten, så skal du bruge mindst 2 GB RAM, specielt hvis du vil skifte til Windows Vista.
Hvis du ikke spiller computerspil kan du nøjes med et lidt mindre grafikkort.
Min 2007WPF kører lige nu med et Radeon 9500PRO grafikkort i 1680x1050 pixels (native mode), men jeg kan IKKE køre den opløsning i et eneste spil uden det hakker VILDT. Den ville ikke kunne trække 1600x1200 med mit grafikkort.
Det jeg vil frem til, er at hvis du ikke spiller så kan du nøjes med et grafikkort til ca 15-2000,- (her vil Yakken modargumentere) ;) (Lyt til ham han er klog)
Men jeg køber snart min nye stationære... hehe!

Her kommer et par forslag til bærbare jeg overvejede til grafik og til spil:

Zepto Znote: 2425W, 6615WD, 6214W
Dell: XPS M1210, XPS M1710

Men specifikt ville jeg minimum gå efter:
Processor: Core Duo eller bedst Core 2 duo
Ram: 2 GB
HD: 100 GB
Grafikkort: ATI eller Nvidia med 256 MB dedikeret ram til din externe fladskærm F.eks et 7600, men mindre kan nok gøre det...hvis du ikke spiller.
Bundkort er vigtigt da det er livsnerven for alt andet.

Læs mere på disse fora hvor jeg har diskuteret om skærm eller bærbar:

http://www.edbpriser.dk/community/forum ... p?id=89311
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =9571#9571
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =9441#9441

Husk at på en stationær kan du skifte enketldele nemmere og billigere når du skal opgradere. På en bærbar koster det kassen og er svært.

Held og lykke! :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man kan sagtens lave grafisk arbejde på en bærbar. Der er reelt ikke nogen forskel på grafikkortenes egenskaber i 2D, så længe du får fat i en bærbar med DVI udgang. Det er dog også her det begynder at knibe lidt, idet der ikke er ufatteligt mange der har dette stik. Men jeg vil dog hårdnakket påstå at det er et MUST hvis du vil tilslutte en ekstern skærm.
Af dit indlæg ser det ikke ud til at du vil spille på din computer, så du behøver ikke et specielt kraftigt kort, så længe du husker det med DVI. Alternativt kan du jo vælge en model hvortil man kan få en dockingstation, som har DVI udgang - det vil også lette tilslutningen af perifært udstyr som f.eks. skærm, keyboard og mus. Både Acer og IBM har docks, men jeg har ikke tjekket dem for nyligt og der er med sikkerhed også andre producenter der laver noget i samme stil til deres bærbare.

Til grafisk arbejde vil de fleste nok vælge S-IPS frem for S-PVA, dvs. f.eks. Dell 2007FWP frem for Samsung 215TW/214T men jeg er selv en stor tilhænger af (S-P)VA paneler og benytter dem i alle de skærme jeg har med stor tilfredshed. Især sortgengivelsen er rigtig god på disse paneler, hvor S-IPS typisk er lidt mere grålige at se på. Der er fordele og ulemper ved begge typer, og PVA teknologen lider under lavere betragtningsvinkler (dog meget bedre end TN panelerne). Hvad vægter du højest - dyb sort eller høje betragtningsvinkler?

Nu er Dells widescreen med S-IPS jo ikke på tilbud længere (den kommer nok igen om et par måneder) så nu er det den 2007FP jeg har anmeldt her på siden der er i fokus og den har samme type panel som Samsung 215TW - dvs. de vil være ret ens i performance.