Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:Debat og spørgsmål omkring artiklen Skabelseshistorien af Otto Jørgensen, som er publiceret i fuld længde på FlatpanelsDK her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1280323000
Fin artikel, og minder lidt om hvad jeg selv sagde med lidt færre ord i et indlæg forleden. Og lidt en skam at man ikke på tilsvarende måde ka' kalibrere mennesker, således at vi alle ville opfatte virkeligheden præcis som den er, men det var jo åbenbart ikke 'instruktørens' intention! ;)

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 181#108181
Af siccio
Fin artikel må jeg sige.
Bare en ting der undre mig meget.
Hvordan kan det være at tv producenter stortset uden undtagelse rammer så langt ved siden af med standardindstillingerne?
Ved godt enkelte har thx indstillinger indbygget, men selvom de er tættere på, mangler der stadig en del.
Dette fremgår jo tydeligt med samtlige tv der er testet her på siden.
Syntes det er grotesk at det gælder om at have så skarp lys som muligt "fona indstilling kalder nogle det vidst" indbygget også gælder det, find selv ud af det mentaliteten ellers, når folk får deres tv hjem.
Vil vove at påstå at over 80-85 % af samtlige tv står elendigt, dette er ihvertfald mit gæt. (Otto ved sikkert bedre hvor mange det er ca.)
Det er bare underligt at Sony,Philips,Panasonic,B&O,Sharp LG og samsung samt flere er ligeglade, ergo sælger det åbenbart ikke at stå korrekt.
Folk er sku nok glade som det er, skidt pyt græsset er neon grønt i fodbold hurra.
Mine svigerforældre har næsten lige købt Samsung 32" LCD i kolonihaven, da konen og jeg lånte huset i sidste uge tændte jeg det, og kunne straks se det så helt vildt ud og opdagede det stadig stod på butiks indstilling.
Dette er nok det jeg tror sker i de fleste hjem landet over.
Af Denner
Hej Rasmus.

Jeg er så instruktøren af Det Perfekte Kup, her efter DPK :)

Lige en smule "navle pilleri", jeg skal faktisk krediteres som; Dennis Holck Petersen, da det er min kreditering på DPK.

Well, når det så er overstået, så vil jeg helere end gerne fremsende billede materiale fra DPK, af gradet vs. ugradet materiale, hvis det kunne have interesse ?

Det kunne måske være sjovt i at se det helt rå materiale, som faktisk har en næsten flad gamma kurve, op mod det færdigt mastrede materiale som det ser ud før det bliver skudt ud på 35mm ?

Hvis jeg på anden måde kan være behjælpelig med noget i forhold til artiklen, eller fremtidige, så er du mere end velkommen til at kontakte mig 8)

Så lige lidt reklame, her til sidst, filmen er faktisk ude på DVD og kan vist for tiden købes til en rund 20'er, i Tiger :p

MVH
Dennis Holck Petersen
Af BrianH
siccio skrev:Fin artikel må jeg sige.
Bare en ting der undre mig meget.
Hvordan kan det være at tv producenter stortset uden undtagelse rammer så langt ved siden af med standardindstillingerne?
Ved godt enkelte har thx indstillinger indbygget, men selvom de er tættere på, mangler der stadig en del.
Dette fremgår jo tydeligt med samtlige tv der er testet her på siden.
Syntes det er grotesk at det gælder om at have så skarp lys som muligt "fona indstilling kalder nogle det vidst" indbygget også gælder det, find selv ud af det mentaliteten ellers, når folk får deres tv hjem.
Vil vove at påstå at over 80-85 % af samtlige tv står elendigt, dette er ihvertfald mit gæt. (Otto ved sikkert bedre hvor mange det er ca.)
Det er bare underligt at Sony,Philips,Panasonic,B&O,Sharp LG og samsung samt flere er ligeglade, ergo sælger det åbenbart ikke at stå korrekt.
Folk er sku nok glade som det er, skidt pyt græsset er neon grønt i fodbold hurra.
Mine svigerforældre har næsten lige købt Samsung 32" LCD i kolonihaven, da konen og jeg lånte huset i sidste uge tændte jeg det, og kunne straks se det så helt vildt ud og opdagede det stadig stod på butiks indstilling.
Dette er nok det jeg tror sker i de fleste hjem landet over.

Det var voldsomt så meget du tror du ved om tv i andres hjem
Af Cutter
BrianH skrev:Det var voldsomt så meget du tror du ved om tv i andres hjem
Hva' tror du da selv??

Jeg har da de samme tanker som siccio, omkring dette,,
Af trykkertor
Mig osse.
Nu skal vi ikke tro at nørder som os her inde går så meget op i billedkvalitet.
Det er faktisk en del der foretrækker butiks-indstillng der hjemme.
De synes det giver supre farver og et pang billede.

Selv gidder jeg ikke kommentere venner og familie sit tv.D
Det vigtiste for dem er:
1. "Vi har fladskærm"
(Og det er ligemeget hvor dårlig eller ej. Bare ordet "fladskærm" er nok for dem)

2. Se hvor tynd den er.
(De er ligeglad med hvor dårlig lyd den har. Den er tynd).

For ikke at snakke om hvor mange jeg har set hænge den op på væggen med ledninger der hænger frit ned som spaghetti. Mega grimt synes jeg, men de er tilfreds bare den hænger på væggen.

Og de har ikke rørt billedindstillinger.

Jeg tror de "aller flæste" ikke hverken rører indstillinger eller får hjælp til at justere billede.
De bladrer igennem de modus der er på fjernsynet, film, dynamisk, gaming, etc, og beholder det de bedst kan lide.
(Meget tit dynamisk eller noget med kraftige farver og lys).

De flæste synes jo THX bliver for mat, dust og kædeligt.

Samtidig er jeg overbevist om at det også er omvendt.
Når de har været på besøg hos mig med tv og projektor i mange tusindekronersklassen, så synes de jeg har et kedeligt og tørt billede. (I forhold til at de selv synes Dynamisk er det bedste opset).

Så det er bare at bide i sig at sådan er værden indelt.

Nogle producenter er smart nok til at have en meny når man starter fjernsynet første gang.
Den spørger om tv skal stå i en forretning eller hjemme.
Og heldigvis vælger de flæste "hjemme", og dermed får et mere korrekt billede end om de fik et apparat med fra hylden indstillet for butik.

Jeg husker stadig for nogle måneder siden da jeg var i min lokale HiFi-klub. Der er en ung ekspeditør der ikke har særlig styr på fjernsyn.
Han stod og kommenterede hvor meget godt sortniveauet var på LCD-en der stod midt under flom og spotbelysning.
"Se, det der er sort. Ikke?. Det bliver ikke sortere end det".
(Jeg rystet bare lidt på hovedet og tænkte mit. Man kan bare ikke bedømme sortniveu under flombelysning. Vænt til man får tv med hjem og dæmper belysningen om aftenen. Da risikerer man at det der var sort så bliver til mørkeblå/grå).
Af M. Berg
Denner skrev: Well, når det så er overstået, så vil jeg helere end gerne fremsende billede materiale fra DPK, af gradet vs. ugradet materiale, hvis det kunne have interesse ?

Det kunne måske være sjovt i at se det helt rå materiale, som faktisk har en næsten flad gamma kurve, op mod det færdigt mastrede materiale som det ser ud før det bliver skudt ud på 35mm ?
Selvom jeg ikke er Rasmus, så vil jeg da gerne sige "ja tak" til nogle billeder af før/efter grading :) . Evt. kan du bare smide dem her i diskussionstråden?
Det virker som et godt argument/supplement i debatten når man kan se hvad det er der sker med biledet. Også selvom man nok ikke ser det korrekte billede her ved den bærbare, så kan man jo se der sker noget :)

/Berg
Af siccio
Kan lige selv svare BrianH.
Nej jeg ved ikke en pind om folks hjem og deres tv udstyr.
Sidder selv med CRT Sony endnu, men skifter her efter min sommerferie, når vejret alligevel bliver mere tv iforhold til grill.
Kan kun sige at ud af venner,kolleger,familie er det sådan at det forholder sig at i mindst 8 ud af 10 tilfælde står med "kraftigt lysende indstillinger" uanset vi snakker plasma eller lcd.
Så i mit tilfælde opdager jeg det til ihvertfald 80% som bare købe et tv tænder det, får lagt kanaler ind og så bare bruger det som købt.
Vel og mærke nogle af tilfældene, folk der går op i det ikke bare hedder prosonic, eller united, men faktisk har hørt fra venner eller selv fået viden omkring bl.a Panasonic,Samsung,Sony som stadig tilhøre den bedre del af producenterne.
Ud over det ved jeg ikke en skid Brian.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tager gerne imod billederne på mailen. Den står nederst i min profil. Sæt gerne Rasmus på modtagerlisten, så kommer de på inden weekenden. Vi får rettet krediteringen samtidigt.
Af Denner
@ Yakken og M. Berg.

Cool, jeg har lavet aftale med Rasmus ang billeder og lidt ekstra godt fra filmen, så det er på plads.

Er "desværre" på ferie så det bliver først når jeg er hjemme igen og får adgang til materialet, i løbet af de næste 14 dage 8)

MVH
Dennis