Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schmidter
Ja hejsa til alle derude!... :-)

Jeg havde sat mig på at købe et Panasonic G20 50 tommer til 10k. Men efter at have læst en masse på avforums.com, hvor mange sætter G20 op imod PK550, er der mange som mener PK550 er ligeså god, bedre på andre punkter, men omtrent ligeså god, og mange mener bedre. Og designet må jeg indrømme er meget bedre. Og jeg læste at den europæiske udgave af tvet har THX mode, hvilket den amerikanske ikke har. Men hvordan er THX mode på PK550 i forhold til på G20?... Det kan vel også kun være godt/inponerende, når det er THX certificeret indstillinger?...

Udover det er prisen noget som fanger mig ved PK550 og PK750, da de koster 7-8k, som er 2-3k mindre end G20. Og hvis de er ligeså gode, og har pænere design ville jeg jo klart vælge et af dem.

En af tingene jeg dog har læst er at PK750 har nogle firmware problemer, som forhåbentlig bliver løst når ny firmware bliver udgivet, hvis det bliver... Derfor skulle PK550 på nuværende tidspunkt være bedre end PK750, som ellers har bedre feautres, men som ikke "virker" rigtigt, men har bedre potientiale end PK550, og koster kun få hundrede kroner ekstra.

Så inputs til hvad jeg skal vælge ville være dejligt, kigger forresten på 50 tommer udgaverne af skærmene.

Ha' en god dag! :-)
Af Leviathan
Nu har jeg ikke set LG PK550 live, som med Panasonic G20, men ifølge Rasmus er Panasonic bedre på rå billedkvalitet end LG PK950, så det samme må gælde med 550'eren.
Af Rod1983
Enig med Leviathan. Angående PK550'eren så har jeg ved to lejligheder set 60" og jeg må sige at billedkvaliteten (og prisen!) er ganske udmærket. Selvom det altid er svært at bedømme noget butiksudstilling så er det jeg har set bestemt ikke ringe. Det mest positive jeg har observeret er (mangler at blive bekræftet) at der kun er 1 lag glas der dækker og ikke to. Dette betyder dels at man undgår dobbelt reflektioner fra skarpe vinkler samt at reflektioner (generelt) mindskes. Dog mangler den et egentligt filter til at den kommer på højde med G20'eren :).

@MortenJ_LG: Er dette korrekt observeret mht. PK550'eren?
Af Schmidter
jeg gad bare meget gerne se nogle charts af hvor korrekt farvegengivelse pk550 THX mode er. altså det har nogle fordele og nogle ulemper ift G20.

fordele:
udseende
ingen rising black
pris - får måske mere for pengene, 7.3k g20 = 10k dvs besparelse på 2.7k, over 25 procent af hvad g20 koster.

ulemper
ved ikke hvor god thx er
billedkvalitet nok ikke på højde med G20
skulle blive varm!?
mere genskin i lyse rum

har i ikke hørt om at panasonic plasma skærme skulle blive lysere, op til 3 gange lysere indenfor en bestemet periode af brug af tvet. Det skulle blive ca 3 gange højere, dvs dårligere sort end hvad pk550 har. Og nogle har også snakket om problem med floating blacks....
Af THM
THX-mode er væsentligt bedre på G20, men man kan jo lave yderligere indstillinger på LG'en.
G20 har floating blacks, men ikke noget der rigtig genere mig i praksis.
Med hensyn til sortniveauet, så har jeg hørt lidt om det, men ved ikke hvor meget hold der er i det, har kun haft mit i få måneder, så der er ikke sket noget endnu, men er da opmærksom på det.
jeg ville nok overveje at spare pengene, men vil dog stadig mene G20 er en bedre skærm.

PS. vær opmærksom på at der har været en del pixelfejl på pk-serien, så sørg for at være dækket ind der...