Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen

Jeg står og skal købe et 42" fjernsyn. Jeg har tænkt mig at det skal være 100 Hz, eftersom de stresstest man ser i butikkerne har skræmt mig.. Nåh, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke af producenterne der har godt styr på sin 100 Hz teknologi. Jeg ved at Sony har styr på sin 100 Hz, med deres "Motion Flow", men jeg har også set nogle fjernsyn som bare for billedet til at se uvirkelig ud. Det ser simpelthen ud som om at det er lavet på computer.

Jeg har kig på et Philips 42PFL5405. Er der nogen der ved om Philips har en "virkelighedstro" 100 Hz teknologi som Sony?

Jeg kunne generelt godt tænke mig at vide hvilke producenter der har 100 Hz teknologier som for billedet til at se uvirkeligt ud. For så ved jeg hvilke skærme jeg skal holde mig langt væk fra :)
Af SeMig
Kan det virkelig passe at der ikke er nogen med et 100 Hz fjernsyn, som kan byde ind?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er nok lidt afhængigt af, hvilke kriterier man har. VIl man f.eks. meget gerne have helt flydende billeder, så kan udfaldei blive noget andet.

Efter min mening er følgende 100/200 Hz systemer gode/dårlige. jeg taler her om 2009/2010 systemerne, og forholder mig ikke til dem fra 2008 og før.

Vurderet ud fra kriterierne; naturligt billede der ikke virker kunstigt, så få artefakter og støj som muligt, og så lav input lag som muligt.

Samsung er for kraftigt og giver et for kunstigt billede. Dog kan man skrue ned for intensiteten i menuen, hvilket hjælper en del. Ofte foretrækker jeg dog at slå det fra.

Philips er for alt for kraftigt og giver også et unaturligt billede, samt en del artefakter. Billedet bliver langt mere flydende og glat, men på bekostning af andre ting. Jeg foretrækker også at slå dette fra.

Sonys er god. Billedet bliver ikke så unaturligt, og effekten er mild og bidrager også til et mere flydende og glat billede, uden alt for mange artefakter. Jeg foretrækker ofte at lade dette være aktiveret.

Sharps er god. Meget tilsvarende til Sonys, og langt fra lige så aggressiv som Samsung og Philips. Jeg foretrækker ofte at lade dette være aktiveret.

LGs kan give et lidt unaturligt billede, men dog ikke udbredt. Der er en tendens til lidt artefakter, men oftest foretrækker jeg at lade det være aktiveret.

B&Os er godt, og det bedste efter min mening. De bruger dog også nogle lidt andre algortimer, der også tager højde for hvordan kilden, og kvaliteten af denne er.

Panasonics er tilsvarende til LGs. Det kan bidrage, men gør det ikke altid.

Generelt for 100/200 Hz systemer er dog, at man skal undgå dem på dårlige signaler og dårlige kilder. Har man således stadig analogt Tv, er det ofte en dårlig idé at have dem aktiveret.