Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bijedic
NU når vi diskuterer "HD er ikke bare HD"
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1274258458

Er 1080p bare 1080p? Jeg tænker på, det data mængede der bliver spyttet ud af blu-ray (mb) (bitrate) eller hva nu det hedder, er det fuld ud det samme som hvis man streamede fra apple tv eller fra playstation movie store?

Bliver kvaliteten komprimeret når man streamer?
Af thcleaner
bitraten på en bluray ligger ca. på en 25-40 mbit det vil sige at enes internet forbindelse mellem dig og den server du streamer fra skulle ligge på det samme for at få samme kvalitet
Af xcardman
forskellen mellem blu-ray og
nettet via stream eller download
er stor og netop bitraten er helt afgørende

der er meget stor forskel selvom det hedder 1080P
på en 32 tommer skærm set det ikke så tydeligt
men på mit 90 tommer ses det meget tydeligt

netop alt er komprimeret når det bliver streamt
samt en anden er ting manglende HD lyd

før kvalitet bliver lige så god som blu-ray.
glem download af film fra udbyderne
Senest rettet af xcardman 23 maj 2010, 22:04, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
thcleaner skrev:bitraten på en bluray ligger ca. på en 25-40 mbit det vil sige at enes internet forbindelse mellem dig og den server du streamer fra skulle ligge på det samme for at få samme kvalitet
men ingen tilbyder HD lyd og 25-40 mbit
selvom du har en 100mbit forbindelse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så den korte version: Ja, 1080p er 1080p, men det er jo bare en opløsning i progressivt sendeformat. Du kan dog være 100% sikker på, at ingen leverer BluRay-kvalitet over-the-air, så ja signalet er komprimeret en hel del.
Af Bijedic
Teoretisk set burde en 50 mbit fiberlinje klarer turen over atlanten. Ang. lyd går jeg ikke meget op i siden jeg bor i lejlighed :)

Nu har jeg ca. 15 blu-ray film som er pokkers godt ud, så jeg ville hører om det var værd at investere i apple tv og sparer turen til blockbuster eller elgiganten :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Var idéen ikke at du ville købe de ting man kunne få i Apples udlejningsbutik? Eller vil du bare rippe dine egne film over på et medie og afspille dem derfra? Du kan ikke leje noget i nogen online-butik, som vil være i BluRay-kvalitet, men du kan nok godt rippe noget, der vil være i samme kvalitet. Det vil så bare fylde det samme som en BluRay-film...
Af noxity
På f.eks nutv.dk sender de HD med ca. 6 mbit, med mulighed for at skrue den op til 10mbit.

De siger at 6-8 mbit vil kunne matche Blu-ray.
Af Bijedic
Ideen var at få anskaffet apple tv og adgang til apples "movie store". Men hvis kvaliteten ikke matchede blu-ray, sys jeg ik det værd at investerer i det.
Af Gaco
noxity skrev:På f.eks nutv.dk sender de HD med ca. 6 mbit, med mulighed for at skrue den op til 10mbit.

De siger at 6-8 mbit vil kunne matche Blu-ray.
Haha.. yeah.. right :D

Men til visse typer film vil kvalitet selvfølgelig betyde mindre. Jeg forudser dog ikke at Blu-ray mister sit eksistensgrundlag forløbig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BluRay kører ved 15 Mbit/s når der virkeligt intet sker på skærmen. 6-8 Mbit/s vil ikke være identisk med BluRay, selv på en god dag. Du kan sende 720p i fornuftig kvalitet med 10-15 Mbit/s, men ikke 1080p.
Af noxity
Jeg er på ingen måde enig med nutv om de 6-8 mbit. Man kan hurtigt regne med at det umuligt kan matche når bluray med en bitrate der er 5 gange højere.

Men når det er sagt, kan deres codec ikke have noget at sige? Har de ikke mulighed for at bruge et mere effektivt codec nu når det afvikles på en computer som har mere regnekraft og mulighed for at installere alle de codecs du vil (og dermed opdatere).

Nu er jeg ikke klar over hvad de bruger, men det er alt andet lige det eneste sted de kan sænke bitraten uden af det går ud over kvaliteten. Det er alt andet lige lettere at få ny teknologi ind når det bliver afviklet på en computer, fremfor en disk hvor jeg går udfra de skal bruge et bestemt format.
Af lennon
noxity skrev:Jeg er på ingen måde enig med nutv om de 6-8 mbit. Man kan hurtigt regne med at det umuligt kan matche når bluray med en bitrate der er 5 gange højere.

Men når det er sagt, kan deres codec ikke have noget at sige? Har de ikke mulighed for at bruge et mere effektivt codec nu når det afvikles på en computer som har mere regnekraft og mulighed for at installere alle de codecs du vil (og dermed opdatere).

Nu er jeg ikke klar over hvad de bruger, men det er alt andet lige det eneste sted de kan sænke bitraten uden af det går ud over kvaliteten. Det er alt andet lige lettere at få ny teknologi ind når det bliver afviklet på en computer, fremfor en disk hvor jeg går udfra de skal bruge et bestemt format.
Enig . Men bitraten er som udgangspunkt meget kongen, - og formatet så nyt, - at algoritmer til denne udligning i min verden er ulogisk . .
Af Shooter DK
når jeg streamer film fra min xbox360 i 1080p synes jeg nu det ser meget godt ud og jeg har 10mbit ;;)