Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bimbobo
..men jeg er ikke imponeret med de indstillinger viste i testen.. http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1267447545

Jeg har haft en X10 indtil idag og med profil normal og ikke nogle wow effekter var jeg mere tilfreds..
"jeg er ikke ekspert" og " det perfekte billede" er måske ikke noget for mig.

THX profile og de værdier i testen resulterer i blege, kontrastløse og uden dybde billeder..
Konen og sønnen vil have X10 tilbage, men det får di ikke :D

Jeg posted også et tråd i Recordere.dk...

Så forslag fra dette forum er også meget velkomne.

Mvh
Af bimbobo
.. er der nogen som kan anbefale G 20 indstillinger, så kan de bruges i dagslys og aften?

Det ser ud som om X10 var mere "simple".. og eco-format virkede anderledes.

THX og Biograf ser lidt vasket ud og der mangler "liv" selvom jeg har ændret en smule

Prof1
kontrast 40
lys 0
farve 30
skarphed 1
Eco format fra

De er ikke imponerende..
Nogen med gode tips?
Mvh
Af bantam
Prøv at sætte TV'et i PROFESSIONEL1-mode og vælg evt. GAMMA=2.4. Stil på kontrasten så den passer til lyset i omgivelserne. Principielt set skal du også indstille LYS vha, af f.eks. DVE eller THX Optimizer (f.eks. på Star Wars eller Indiana Jones DVD).

Prøv til slut at slå ECO-mode til og se om denne indstilling fungerer på i mørke og lyse omgivelser.

Bemærk, at ECO-indstillingen sikkert er relativt længe om at skifte billedeparamtrene. Sådan bør det alt andet lige fungere, så billedet ikke ændrer sig unødigt ofte.
Af bimbobo
Tak for svaret..
TV er 24 timer gammel :-)
Jeg kan ikke bare skrue op for alt... lige som jeg ikke gjorde med X10

Men.. jeg har faktisk prøvet det du siger.. og billederne er lidt "blege" uden "gejst/liv"... kun i HD er acceptabel.
Jeg ønsker ikke "boost" indstillinger men lidt "kontrast" og dybden"..
Jeg prøver igen med ECO.. du mener jeg skal vente lidt inden det "laver" noget om?
Mvh
Af bantam
Det, som jeg beskriver, er absolut ikke "boost" indstillinger. De svarer til THX - med en mere korrekt gamma. Du er nødt til at indstille LYS for at få shadow details frem. Default-indstillingen for LYS fungerer fint under "lyskontrollerede forhold", altså en stue med alm. belysning om aftenen. Når man skruer op for GAMMA, skruer man faktisk ned for strømforbrug og slid af panelet.

KONTRAST afgør hvor meget lys, der udsendes.

Du skal primært sørge for at belaste panelet "jævnt" de første antal hundrede timer - dvs. sørg for at fylde skærmen ud med billede - så vidt muligt. Dette for at sikre en ensartet ælding af alle pixels i panelet.
Af bimbobo
tak igen..
min kommentar for "boost" var ikke direkte mod dine indstillinger :)
Det var bare det resultat jeg ønsker (uden boost)

Tak
jeg prøver week-end over for at se, havd der sker.
Mvh
Af bimbobo
..nu har jeg prøvet med success:

Profil Normal
Kontrast 36
Lys 0
Farve 30
Skarphed 1
Levende Farve fra
ECO-Format til
resten slået fra
Gamma default 2.2

Alt står knivskarp "Lego Star Wars" Cartoon Network (sønnen)

Samme indstillinger, når det bliver mørkt var en fiasko.. igår.

I X10 brugte samme profil med andre værdier nat og dag.. ingen problemer

Jeg prøver også de andre indstillinger i aften.. men jeg er ikke optimistisk.
Det kunne væe rart at have en "fagman" som nabo :D

Mvh
Brugeravatar
Af Filip_kbh
... eller måske du bare skulle bruge penge på en professionel kalibrering ...
Af bimbobo
... "det perfekte billede" er måske ikke mit mål.
Jeg forsøger bare at genfinde the niveau jeg havde med X10, som ikke skulle være umulig med en bedre panel.
Jeg har det problem at den anden Plasma X10 var nemt at indstille og der var ikke forskel på kvaliteten i lyssituationer i stuen.

Havde jeg ikke haft en anden Pana før, var måske nemmere at acceptere det.. men her taler vi om "stor forskel"

Så jeg har 13 dage til at lege med indstillingerne, med mindre er der et eller andet galt med tv, hvilket jeg ikke tror på.. :)
Mvh
Af ErikUkendt
bimbobo skrev:..nu har jeg prøvet med success:

Profil Normal
Kontrast 36
Lys 0
Farve 30
Skarphed 1
Levende Farve fra
ECO-Format til
resten slået fra
Gamma default 2.2

Mvh
Med ECO mode slået til, gør det nogen gange billedet for mørkt, når det er lidt dagslys ( mindre end lys himmel/ solskin ude fra) i lokalet.
Af bimbobo
jeg har taget Rasmus test på G 20..
THX
Kontrast 36
Lys 0
Farve 30
Skarphed 0
fra
fra
fra
IFC til/fra
R-gain +3
G-gain -2
B-gain 0
R-cutoff +2
G-cutoff -1
b-cutoff 0

Resultatet er meget skuffende.. der er ikke noget kontrast eller liv, dybden.. selvom jeg ved, at testen er med fuld kalibrering, alligevel kan/må forskel ikke være så stor.

X10 var super flot... så skulle G20 være bedre.

Det er milevis fra det billedekontrast, skarphed, crystalklar fornemmelse på de billeder på test siden.

Jeg er ikke en glad mand lige nu.

Enten er der noget galt med mit TV, firmware 2006 (hvilket er factory default) eller andet.
Signalstyrke og kvalitet på kanalerne er 10 med Yousee Plus (CI Modul+ kort).. samme som jeg brugte på X10 uden skygge af problemet.

Hvis det er TV kvalitet, så ryger det retur inden de 14 dage er gået...

Jeg er dog sikker på, at der må være noget "galt"..

Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
bimbobo skrev:Resultatet er meget skuffende.. der er ikke noget kontrast eller liv, dybden.. selvom jeg ved, at testen er med fuld kalibrering, alligevel kan/må forskel ikke være så stor.
Er du sikker på, at det ikke er fordi du forventer noget forkert? Et kalibreret billede vil oftest se lidt halvdødt ud i starten indtil man vænner sig til det - især ift. de indstillinger skærmen kommer med fra fabrikken.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
bimbobo skrev:..nu har jeg prøvet med success:

Profil Normal
Kontrast 36
Lys 0
Farve 30
Skarphed 1
Levende Farve fra
ECO-Format til
resten slået fra
Gamma default 2.2

Mvh
Hvad er det helt specifikt der sker, når det bliver mørkt? Har du prøvet at slå Eco mode fra med disse indstillinger?
Af bimbobo
...hej
undskyld det sene indlæg. Problemet var antennekabel, som var knækket
på en måde, jeg ikke kunne opdage.
Det var i stykker inde i stikdåsen for Yousee.. og selvom jeg kunne se alle kanaler var kvaliteten elendig, som jeg beskrev.

Nu er det erstattet med et gammelt kabel som jeg selv har lavet og forbedringen er stor.
I morgen går jeg ud at købe et nyt kabel (og et nyt CA Modul til Yousee kort... )

Jeg har THX indstillinger som Rasmus brugte i testen og er fint!

Måske vil jeg senere prøve lidt mere kontrast.. men allered nu er situationen helt anderledes.

Tak for alle svar...
Mvh