Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er lige kommet tilbage fra en længere udlandsrejse og skal til at indrette mit nye hjem. Og så kommer det vigtigste valg: TV'et ;)

Jeg har af en ven fået tilbudt et brugt (dog ikke mere end et par hunderede timer) Pioneer PDP-LX5090H. Tvet er købt nyt i 2009 og er i perfekt stand. For 9750kr.

Det andet jeg havde set på var et nyt Panasonic 50vt20. Og sådan et koster jo 17000 - 20000 kr.

Jeg har gjort en del "research" både online og i butikkerne (G20 modellen) men da jeg aldrig har haft et tv større en 32 tommer og aldrig plasma har jeg ikke rigtigt noget personlig erfaring.

Er der nogle af jer eksperter herinde der har noget feedback på hvad det bedste valg ville være?

Mange tak :)
Af Falk22
Jeg kan lige nævne at TVet vil blive brugt mest til film og noget playstation.
Af therunemeister
Pioneer...uden tvivl...og hvis du ikke vil have det til den pris, så køber jeg det gerne. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Helt klart lx5090. Det er en vanvittig god pris du har fået der. Tvetydige er endnu ikke overgået i billedkvalitet af andet end ... Pioneer selv.
Af Dahlsen
10k for en udgået model ?? Fantastisk billed uden tvivl, men mangler da alt det "nye" som de nye skærme har.
Kan KUN anbefale VT20'eren. Har haft siden det kom på markedet og bliver gladere for det for hver dag der går. Billedkvaliteten er desuden på Kuro niveau efter MIN mening :)
For ikke at glemme 3D...
Af therunemeister
Dahlsen skrev:10k for en udgået model ?? Fantastisk billed uden tvivl, men mangler da alt det "nye" som de nye skærme har.
Ja, det må man selv vurdere. Er de ekstra funktioner den dobbelte pris værd?
Billedmæssigt synes jeg at 5090'eren er en del mere tiltalende. Fantisk sort niveau (man bliver sku overrasket når mørket falder på...puha), flotte mættede farver, og et godt filter. VT20 kommer tæt på, men har dog stadigvæk 'flimmer' problemet ligesom alle andre Panasonic plasma tv. Det kan til et vidst niveau ordnes ved at tænde for IFC pro kredsløbet, men det går naturligvis ud over billedekvaliteten. VT20 har også en del banding.

Hvis de kostede det samme ville jeg nok sige VT20 (virkeligt fantastisk tv som jeg selv overvejer meget kraftigt), men til 10.000 er 5090'eren simpelthen et drømme tv.

Én ting på billede området der taler kraftigt for VT20 er at det er nemmere at indstille, og også har en ret præcis THX-mode. Det gør livet en del nemmere hvis man gerne vil have godt billede 'out-of-the-box' og ikke bruge tid eller penge på kalibrering.
Senest rettet af therunemeister 18 maj 2010, 14:44, rettet i alt 1 gang.
Af trykkertor
Jeg støter Dahlsen.
Ved vores lokale Punkt1 hænger et LX5090 i 50" til 13.000,- nyt.
(Som i ny garanti, og meget lidt brugt).
Men jeg er ikke i tvivl.
VT20 vil jeg meget hellere have. Nyere fjernsyn, 3D, og fremtiden for mine fødder.
Og jeg tror ærlig talt ikke 5090 er så meget meget bedre på billede end VT20.
Jeg har set begge apparater, og brugt en del tid foran dem med fjernbetjening og valg af billedmodus og justeringer.
Og der var nu ikke noget der virkelig var så meget bedre på Pioneer. Måske er det noget med sortniveuet som mange hyler op omkring. Men jeg er overbevist om at man skal have begge skærme ved siden av hinadnen for at kunne spotte forskellen.

Køb VT20 til 16.995,- hos Fladskærmsshoppen.dk
Af xcardman
7000 for et dårligere billede 2D
vt20
den eneste fordel er 3D, men en afspiller koster 4000 kr og ingen materiale i 3D
indbygget dvb-c har den som fordel

køb en 5090 og vent et par år til der kommer en bedre skærm

at man ikke kan se forskel, det sagde man jo også om v10 sidste år
Men ja en vt20 er da kommet tættere på
Af Falk22
Tak for de mange besvarelser.

Og ja, der er nogle nye lækre features på VT20 så vidt jeg kunne se. Så er det mere om det måske ikke er bedre at sende de 7000 kr i banken og så købe et 3D fjernsyn om 3-5 år, da de helt sikkert på det tidspunkt har noget overgået alle fjernsyn der findes i dag, plus der sikkert er mere 3D materiale at få.

Selvfølgelig bliver de 7000 kroner lidt mindre efter der er blevet købt en boks til den.

En ting der talte for en VT20 var selvfølgelig 3D og nogle af de andre extra features. Det kan jo godt være jeg virker gammeldags men jeg tænker jo selvfølgelig også at det ville være lækkert med et 3Dtv der kunne være fremtidssikret dvs. 5-10 år. (husker stadig mit første tv som jeg havde i næsten 10 år og stadig havde et fint billede i forhold til nye tv) Men det kan da godt være den tid er forbi og man skal skifte hvert 4. år får følge med og så kan det jo være ligegyldigt med et 3D tv da en udskiftning alligevel vil ske inden 3D bliver helt udbredt.

En anden ting var jo selfølgelig også at jeg ikke har noget tv nu og det ser ud som om der går lidt tid med at de får nye vt20 til butikkerne (de er vist alle udsolgt i øjeblikket)
Af xcardman
ser sådan på det at tv i dag bare er for dårlige i forhold til et crt tv
den eneste som jeg stadig synes giver den samme kvalitet og bare i 50 tommer er netop pioneer
HD er så en anden sag og det kan du gælde dig til
venter i hvertfald nogle år, for skal da have en bedre skærm, end den jeg har nu.
3D er der jo ikke noget ordenligt materiale til og kommer sikkert først løbende de næste 1-3 år.
de skal jo lige laves først.
ikke meget ved en film der er lavet om fra 2D til 3D
Af tarok
xcardman skrev:ser sådan på det at tv i dag bare er for dårlige i forhold til et crt tv
den eneste som jeg stadig synes giver den samme kvalitet og bare i 50 tommer er netop pioneer
HD er så en anden sag og det kan du gælde dig til
venter i hvertfald nogle år, for skal da have en bedre skærm, end den jeg har nu.
3D er der jo ikke noget ordenligt materiale til og kommer sikkert først løbende de næste 1-3 år.
de skal jo lige laves først.
ikke meget ved en film der er lavet om fra 2D til 3D
Glæder mig over at du har skiftet standpunkt. :) Husker tydeligt, da jeg var genstand for lidt godmodig "mobning" p.g.a mit forsvar af CRT i forhold til de fleste fladskærmstv på markedet.
Af xcardman
Ja men tro mig er blevet kaldt meget i gennem tiden
bare fordi man vil forsvar god billedekvalitet
Af lennon
Et brugt TV er alt andet lige - brugt ! Der er jo flere features end lige DVB-C tuner og 3D på PanaVT20 . Feks er der jo USB optagefunktion og glimrende USB JPEG billedviser samt højtalere :s . Men fair pris for Pio´en

Ford-T var sikkert også bedre end mange af de biler som produceres idag, - ikke midst på brosten .
Af xcardman
Men den ligner jo også en ford T i 3D :D