Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mjohansen
I følge manualen til G20 så burde den sende et dolby digital 5.1 signal ud af den optiske lydudgang, men er der en som ejer et G20 som kan bekræfte at dette er tilfældet, og at det ikke som med de gamle modeller som bare sender et stereo signal ud.

Michael
Af psiegumfeldt
Ja jeg har et G20 og jeg kan bekræfte at det. Når jeg vælger DR HD så skifter min forstærker om til at vise at den modtager 5.1 lyd.
Af mjohansen
psiegumfeldt skrev:Ja jeg har et G20 og jeg kan bekræfte at det. Når jeg vælger DR HD så skifter min forstærker om til at vise at den modtager 5.1 lyd.
Mange tak, men jeg fik vist ikke lige formuleret mig rigtigt. Jeg mente egentlig om lyden fra devices tilsluttet med HDMI (f.eks. Yousee-boksen) kommer ud af den optiske lydudgang i 5.1 format, eller det bliver lavet om til stereo.

Michael
Af psiegumfeldt
mjohansen skrev: Mange tak, men jeg fik vist ikke lige formuleret mig rigtigt. Jeg mente egentlig om lyden fra devices tilsluttet med HDMI (f.eks. Yousee-boksen) kommer ud af den optiske lydudgang i 5.1 format, eller det bliver lavet om til stereo.

Michael
Ok, nej det forstod jeg ikke lige i første omgang, men jeg har da min HD recorder sat til med HDMI så det kan jeg da lige prøve af.

Jeg vender lige tilbage når jeg har prøvet det af.
Af Kratz
mjohansen skrev:Mange tak, men jeg fik vist ikke lige formuleret mig rigtigt. Jeg mente egentlig om lyden fra devices tilsluttet med HDMI (f.eks. Yousee-boksen) kommer ud af den optiske lydudgang i 5.1 format, eller det bliver lavet om til stereo.

Michael
Nu er jeg i hvert fald blevet temmeligt meget i tvivl om hvad du mener.
Hvis du alligevel skal gennem en boks ala YouSee boksen, så sender du vel (forhåbentlig) ikke lyden via TV'et? Det ville i hvert fald ikke give nogen mening.
Enten send hele signalet med HDMI gennem din receiver, eller send lyden med optisk kabel fra din boks til receiveren.
I sådan en situation er det fuldstændigt underordnet om G20 kan sende et 5.1 signal ud over optisk.
Af psiegumfeldt
Kratz skrev: Nu er jeg i hvert fald blevet temmeligt meget i tvivl om hvad du mener.
Hvis du alligevel skal gennem en boks ala YouSee boksen, så sender du vel (forhåbentlig) ikke lyden via TV'et? Det ville i hvert fald ikke give nogen mening.
Enten send hele signalet med HDMI gennem din receiver, eller send lyden med optisk kabel fra din boks til receiveren.
I sådan en situation er det fuldstændigt underordnet om G20 kan sende et 5.1 signal ud over optisk.
Hvis nu din kilde kun har hdmi ud og din forstærker ikke har hdmi, men kun optisk så kan du jo ikke gøre andet. Jeg har ikke en YouSee boks så jeg ved ikke om det er tilfældet, men jeg tror også mjohansen bare forsøgte give et eksempel.
Af psiegumfeldt
psiegumfeldt skrev:
mjohansen skrev: Mange tak, men jeg fik vist ikke lige formuleret mig rigtigt. Jeg mente egentlig om lyden fra devices tilsluttet med HDMI (f.eks. Yousee-boksen) kommer ud af den optiske lydudgang i 5.1 format, eller det bliver lavet om til stereo.

Michael
Ok, nej det forstod jeg ikke lige i første omgang, men jeg har da min HD recorder sat til med HDMI så det kan jeg da lige prøve af.

Så fik jeg det prøvet af og jeg blev lidt overrasket men det bliver desværre lavet om til stereo. Det er da lidt sørgeligt at det ikke bare bliver patchet igennem.

Nå men så ved jeg da at det ikke kan lade sig gøre. Jeg skal have købt mig et medie center og nu ved jeg at det både skal have hdmi og enten optisk eller coaxial digital lyd ud.
Af mjohansen
psiegumfeldt skrev:
psiegumfeldt skrev:

Michael

Så fik jeg det prøvet af og jeg blev lidt overrasket men det bliver desværre lavet om til stereo. Det er da lidt sørgeligt at det ikke bare bliver patchet igennem.

Nå men så ved jeg da at det ikke kan lade sig gøre. Jeg skal have købt mig et medie center og nu ved jeg at det både skal have hdmi og enten optisk eller coaxial digital lyd ud.
Tusinde tak for hjælpen, ærgeligt at det ikke har ændret sig på de nye tv.

Spørgsmålet skyldes at jeg Panasonic Bluray/Reciever med kun en lydindgang. Hvis jeg skal have både en Yousee-boks og f.eks. et Apple TV sat til tv'et, så har jeg ikke nok indgange på recieveren, så ville problemet være løst hvis tv'et bare kunne smide lyden fra HDMI indgangen ubehandlet videre til den optiske lydudgang.

Michael
Af Kratz
Nu ved jeg ikke hvad det er for en Panasonic Bluray/receiver du har, men har den en HDMI indgang?
I givet fald kan du sende signalet fra YouSee boksen den vej gennem receiveren og videre til TV'et og bruge lydindgangen til din anden enhed.
Af mjohansen
Kratz skrev:Nu ved jeg ikke hvad det er for en Panasonic Bluray/receiver du har, men har den en HDMI indgang?
I givet fald kan du sende signalet fra YouSee boksen den vej gennem receiveren og videre til TV'et og bruge lydindgangen til din anden enhed.
Det er en SC-BT100 og der er ingen HDMI indgang, kun en HDMI udgang, samt en optisk lyd-indgang som er beregnet til at sende lyden fra tv'et til recieveren.
Af Kratz
Ærgeligt. Det begrænser selvfølgelig mulighederne en hel del.