Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tibber
Hej Allesammen,

Jeg er på udkig efter et nyt fjernsyn til min papa og mama. De vil gerne have omkring 42" og selvfølgelig et så godt billede som muligt. Min far ser meget fodbold og håndbold. De snakker om 100 Hz og Full HD - er det vigtigt?

Da jeg købte mit panasonic px80 var det det bedste dengang - eller det var i hvert fald det folk købte til prisen. Er det stadig pana man går efter? :)

På forhånd tak :)

Mvh
Tibber
Af Thor-thor
Budget, signalkilder, siddeafstand, ønsker/krav om funktioner, design mm.

Mine forældre har et PX80 og skulle de ud og købe nyt i dag blev det sikkert en Pana X20, G20 kunne også være en mulighed hvis budgettet er højere.
Hvis design er prioriteret kunne LG, Samsung mfl. overvejes.

Men mht. billedkvalitet kontra pris er Panasonic nok det bedste pt.
Af Tibber
Hej Thor, tak for svar :)

- Budgettet er ca 7000, men ligger ikke fast.
- Signal har de TDC Home Trio ved ikke om det er det?
- Siddeafstanden er 4 meter.
- Designet er ikke de væsentligste (bare standard ;) )
- Mht. funktioner er min far ret fast besluttet på at det skal være 100 Hz fordi han har hørt det skulle være godt (kan i bekræfte det).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi elsker jo at skyde folk ned når de kommer rendende med forestillinger om "100 Hz", "fuld HD", "discolys" og kontrastforhold på 1000000000:1. Derfor har vi tidligere lavet en hel artikel, der gør netop dét:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#1

Det er en lidt længere artikel, og oveni hatten, så er flere af emnerne uddybet i ekstra artikler, men overordnet set, så kan du få svar på mange af de ting du selv stiller dig spørgende overfor. Heriblandt "100 Hz" og "Fuld HD".

Mht. home-trio, så er det ikke et signal du kan dekode vha. de indbyggede tunere, som et normalt TV har, så du kan godt undlade at have ting som "MPEG4", "DVB-C og DVB-T" på ønskelisten. Dine forældre har en boks, som sørger for dekodningen, og den kan ikke erstattes med noget andet, da signalet ikke er kabel-TV, men digitalt TV via telefonstikket.
Af Tibber
Tak til yakken :)

Kan se at 100 Hz altså ikke nødvendigvis er en fordel - de havde vist kigget på en sony bravia 40" med 100 hz til 7000. Hvilken model foreslår du så ville give det bedste billede? :) Stadig med fokus på håndbold og fodbold der helst ikke må flimre siger han :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har jo en hel liste med TV vi officielt anbefaler her på siden. Den bør du give et blik:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Visse mennesker kan godt fornemme at et plasma-TV flimrer, selvom det kører ved 100 Hz (ikke at forveksle med det "100 Hz" som du nævner - jf. vores købsguide ang. plasma og 100 Hz). Det bør nok undersøges før denne teknologi afskrives. Det oplagte bud er nemlig Panasonic G20, som leverer et godt billede til meget små penge. Ingen TV uden ulemper, og nævnte model er rapporteret til at flimre lidt (synligt for nogen) og så er der også rapporter om at TV'et summer på visse modeller (ca. 50% ser det ud til). Til sport og hurtige bevægelser vil plasma være den teknologi, som har størt potentiale for at opfylde kravene til gnidningsfri afvikling.
Af Tibber
Tak for hurtigt svar!

Til sport vil Panasonic G20 efter din mening sejre over Sony 40EX50? :) Vil bare gerne være sikker ;)
Af snowflake
Undskyld jeg blander mig, men....

Yakken, du skriver G20 er rapporteret til at flimre lidt, men hvis man ikke har haft problemer med PX80 eller X10, så er der vel heller ingen problemer med G20, eller sagt på anden måde, G20 er vel ikke værre end tidligere modeller ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke om G20 er værre end de "mindre" modeller. Jeg har ikke set samme rapporter om flimren på disse modeller, men omvendt så har jeg heller ikke kigget specifikt efter dem. Fænomenet er dog ikke nyt, og det er primært Pana der er blevet hevet frem som eksempel på TV der flimrer.
Af TripleD
Sorry for at møve sig ind, men...

Er det ikke noget med at specielt ved fodbold og lignende kan der forkomme grimt burn-in på G20/ plasma tv'er generelt?
Af BrianH
TripleD skrev:Sorry for at møve sig ind, men...

Er det ikke noget med at specielt ved fodbold og lignende kan der forkomme grimt burn-in på G20/ plasma tv'er generelt?

Jo! Når du ser en kamp med Brøndby, vil deres score på 0 gennem 90 minutter brænde sig fast til skærmen... Det er det samme HVER gang :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hehe...

mere seriøst: Hvorfor skulle fodbold give burn-in? Hvem spreder disse mystiske historier? Vi har en artikel om burn-in - kig på den for mere indsigt i hvad burn-in rent faktisk er og hvordan det opstår.