Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nkaj
Hej allesammen :)

Nu har jeg altså besluttet mig for at jeg vil have et rigtig godt tv (det nuværende tv er et Samsung LE-37M87BD). Det skal bruges til DVB-C tv, men der hvor det virkelig skal brilliere er når jeg ser Blu-Ray og DVD film. Jeg kunne godt tænke mig et tv, hvor der er et rigtig flydende billede (200Hz, motion, eller hvad det hedder) hvor denne funktion fungerer, da jeg har hørtt om nogle tv, hvor denne funktion ikke virkede optimalt.

Så mine krav er:
-Minimum 46"
-LED/LCD
-Noget af det bedste billede på markedet
-Prislejet er jeg ikke sikker på endnu, men jeg er ikke interesseret i et tv, som koster 14.000,- og det så kun er 5% bedre end det tv, som koster 11.000, så jeg er interesseret i et high-end tv, hvor man får "value for money"

Mvh
Nkaj :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tag et kig på vores anbefalinger (banneret øverst). LG SL8500 eller Sharp 820e var et par bud fra den liste.
Af Dillerbabs
Noget af det bedste billede på markedet fås vel stort set kun i et plasma-tv? Og med den størrelse du kræver ville jeg gå efter en plasma istedet...
Af Nkaj
Et plasma... Jeg har nemlig helst ville undgå disse, da jeg fornemmer at de er skrøbelige, ud fra hvad jeg hører. De må ikke ligge ned, og man må ikke spille får meget på dem eller pause en film for længe, da der kan forkomme burn-in. Så jeg har bevidst valgt at holde mig fra plasma
Af mundt
Hvorfor vil du lægge dit tv ned? :p
Af Dillerbabs
Det er bare en skrøne at de ikke må ligge ned.. Vil endda påstå at de er mere hårdføre end LED-tv, da disse er utrolig tynde. Mit eget TV er plasma og det er beklædt med aluminium (eller noget i den stil) bagpå.
Hvis du læser en anmeldelse på et plasma-tv her på siden så tjekker Rasmus også for retention. Han skriver bl.a. i anmeldelsen på LG PK950:
LG har gennem nogle år haft lidt problemer med retention på deres plasma-Tv. Retention er midlertidig burn-in, hvor dele af billedet - f.eks. et kanallogo - brænder sig fast på Tv'et i kort tid, men forsvinder igen lidt tid efter.
Og det er med et TV der ikke er "kørt til". Tror ærlig talt ikke det kan blive et problem. Jeg har hvertfald aldrig selv oplevet det...
Af Nkaj
Jeg har bare hørt, at hvis man ligger et plasma tv ned f.eks når det skal ligge i bagagerummet i bilen, så er der nogle puder eller sådan noget iden i tv'et, som kan kollapse... men jeg må se på det. Jeg tror nu jeg bliver ved et LCD tv, måske LED. Jeg vil smutte ned i Fona og kigge på udvalget (jeg tror ikke engang de har plasma tv som display modeller)
Af Dillerbabs
Det havde jeg også hørt men fik det afkræftet først herinde og derefter på mit eget TV. Held og lykke med jagten. Husk at hvad du finder i Fona, findes nok billigere på nettet :) Min kammerat fik tilbudt en LG 42SL9500 til 14000 kr. i fona og den kan købes online for cirka 7200 kr. !
Som Yakken også siger, så er LED ikke noget der giver bedre billedkvalitet, men et lavere strømforbrug..
Af N4Ld3
Fona har Panasonic plasma i udstillingen. Men husk på det billede som du ser i butikken ikke kan sammenlignes med billedet når du kommer hjem pga. lysforholdet.
Af Nkaj
Okay. Det vil jeg tage i betragtning... Men lige for at høre. Højere oppe i tråden er der en, som anbefaler et plasma, da jeg er oppe i 46", men er der nogle problemer med at have et LCD/LED i 46-50"?
Af Nkaj
Lige en ting til.
Yakken du skriver, at du anbefaler LG SL8500 eller Sharp 820e.
Men LG SL8500 har 200Hz og Sharp har "kun" 100Hz. Kan man så se forskel på hvor flydende billedet er på de to, LG er jo dobbelt så hurtig på papiret
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Undlad at forelske dig for meget i specifikationer. Hz angiver ikke en hastighed - det er en frekvens. Eller rettere: Det er den frekvens som de kunstige billeder udregnes med (frame interpolation).

Dér hvor du vil se forskellen er når SL8500 kører med scanning backlight aktiveret. Dét giver et boost. Desværre så regner alle disse TV forkert fra tid til anden når 100/200 Hz er aktiveret, så ofte så har man det ikke slået til altid - og så er det jo ligemeget om den er det ene eller det andet. Du kan nemlig ikke slå scanning backlight til på SL8500 uden at aktivere frame interpolation.

Personligt foretrækker jeg billedet uden disse kredsløb aktiveret, da det giver en del fnidder omkring ting i bevægelse, såsom en fodbold. Ingen producent kan levere et kredsløb, der ikke giver sådanne fejl.

Mht. plasma og at lægge det ned, så er det selve glaspladen som kan knække under vibrationerne idet du jo nærmest skaber en stor glas-membran i dit bagagerum, som står og svinger når bilen bumper derudaf. Det kan bestemt godt gå i stykker af det hvis du er uheldig nok.

Burn-in og retention er noget du bør tage forholdsvist seriøst, især i den første tid. Du kan brænde et billede fast i ethvert plasma-TV. Også et Panasonic eller et Pioneer - det vil jeg love dig (jeg har set det på stort set alle modeller efterhånden - også Kuro)! Undgå at have det samme billede (eller dele af det samme billede) stående i flere timer hver dag. Jeg ville også undlade, at have det stående i så lidt som 2 timer på samme dag i starten.
Af Nkaj
yakken skrev:Desværre så regner alle disse TV forkert fra tid til anden når 100/200 Hz er aktiveret, så ofte så har man det ikke slået til altid - og så er det jo ligemeget om den er det ene eller det andet. Du kan nemlig ikke slå scanning backlight til på SL8500 uden at aktivere frame interpolation.
Okay. Nu er den her video godt nok optaget med et videokamera, og jeg ved ikke hvilken type fjernsyn det er, men hvis man spoler hen og ser fra 5:30, så synes jeg bare at billedet ser ud til at være utroligt flydende uden at have noget fnidder, som du snakker om
http://www.youtube.com/watch?v=131P6sGVGLg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du linker til en Youtube video... De artefakter jeg taler om minder om JPEG-kompressionsfnidder og det kan du jo ikke se på en Youtube-video, som i forvejen er komprimeret. Derudover så aner du jo slet ikke om dette TV benytter frame interpolation?

Det er muligt, at jeg blot ikke forstår hvor du vil henad, men linket til fremvisningen af Avatar giver i hvert fald ikke nogen svar på noget af det du spørger om.