Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med Jer

Jeg var en af dem der drønede ud og købte et panasonic 42' G20 da jeg havde læst den meget positive omtale her på sitet.

Jeg har nu leveret fjernsynet tilbage da jeg ikke kunne leve med det, i mine øre, meget kraftige plasma-buzz (højfrekvent støj-lyd fra kredsløbet).

Jeg vil i den forbindelse opfordre til at anmeldelser på flatpanels.dk i fremtiden undersøgte støjforhold på nye tv's lidt nøjere.

Hvad med en simpel støjmåling, feks. db-måling over 0,1,2, 3, 4 og 5 meters afstand? Eller endnu bedre, db + frekvens-diagram?

Nå anyway, bare en opfordring til et ellers helt ok site!

kh
thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Støjniveauet undersøges skam også under test. Der er desværre variation fra eksemplar til eksempar, så vi kan dårligt teste andet end dét vi har stående. Det er naturligvis beklageligt, at visse modeller har problemer, men at skyde sorteper videre til os synes jeg ikke er fair.

En kalibreret støjmåling kræver dedikeret udstyr, med et fornuftigt støjgulv. Med mindre dette sponsoreres udefra så er det nok ikke noget vi umiddelbart får adgang til. Dette udstyr koster fra ca. 1000 kr. for en måler i middelmådig kvalitet. Måling af støj vil være mest effektiv hvis vi samtidigt kan splitte det op i frekvensbånd, og det kræver datalogging af en art. Så snakker vi pludselig adskillige tusinde kroner i stedet.

Vi har selv vendt det internt eks. ved brug af den simple app man kan tilkøbe til en iPhone, men hvor seriøst dette vil virke er jeg lidt tvivlende overfor.
Af mcskelle
Jeg prøver skam ikke at skyde sorteper over til Jer.

Jeg ville blot komme med et forslag der kunne forbedre jeres udemærkede anmeldelser.

Jeg kan sagtens se at det er et problem med indkøb af udstyr. Ærgeligt det er så dyrt, og at i ikke har pengene til at prioitere det :-(

Variationen fra eksemplar til eksemplar er lidt mere...tjooo...

Der en del skriverier om det, bla. herinde - så jeg tror G20 har et problem med sit støjniveau. At det generelt ligger højere end andre modeller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal medtage i dine overvejelser, at man er en hel del mere tilbøjelig til at råbe op om problemer, end man er til at dele sine oplevelser med udstyr der virker efter hensigten. Faktum er, at vi før har haft skærme testet, som absolut ikke havde skavanker, hvorefter butikseksemplarene har haft mere alvorlige problemer, som først dukkede op senere.

Selvom der blev sat et støjniveau på lyden fra G20, så er det ikke sikkert at det ville hjælpe ret meget i starten. Lydniveauer er lidt svære at forholde sig til, især fordi støj kan være lokaliseret i meget forskellige frekvensbånd, men også fordi du som alm. bruger ikke har nogen brugbar reference. At sige, at noget støjer med 52 dB SPL ved 600 Hz og 56 dB SPL ved 800 Hz vil nok være volapyk for mange, med mindre vi har 40 andre lignende TV-målinger, hvoraf man måske selv ved hvordan TV nr. 15 lyder. Netop frekvensopdelingen er her essentiel, da en vægtet dB(A) vil drukne en lyd med et smalt frekvensspektrum (dvs. en alm. billig dB(A)-måler dur ikke).

Jeg synes din idé er fin, og vi har som sagt også allerede diskuteret det, men vi er bare ikke rigtig kommet så meget videre. Der mangler en skala, der kan kvantificere vores måling som god eller dårlig, for selve målingen vil, som sagt, være noget arbitrær for de fleste.
Af Novatic
Jeg er enig med yakken i, at man ikke bare kan sende sorteper videre, men flatpanels burde give en slags advarsel eller lign., for klagerne over støj fra G20 er altså markant.

Har desuden lavet en afstemning, for at få et overblik for hvor udbredt det er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi opdaterer nu altså også vore anmeldelser med input fra læserne løbende, men pt. har vi ikke et overblik over hvor slemt det reelt står til med G20.

Du kan jo linke til afstemningen, så skal jeg følge med i hvordan det udarter sig.
Af Novatic
yakken skrev:Vi opdaterer nu altså også vore anmeldelser med input fra læserne løbende, men pt. har vi ikke et overblik over hvor slemt det reelt står til med G20.

Du kan jo linke til afstemningen, så skal jeg følge med i hvordan det udarter sig.
Link til afstemning; http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=15867