Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KarstenKK
Hej. Jeg er på udkig efter en ny skærm, til at afløse min HP w2207. Den skal bruges meget til spil, men også en del til Word.

Jeg vil gerne have skarpe billeder og pæne farver. Derfor vil jeg gerne undgå TN paneler, hvis muligt. Jeg kan godt acceptere lidt slør i billedet, hvis jeg i stedet får et bedre billede.

Jeg vil gerne have så høj en opløsning som muligt, som passer godt til størrelsen på skærmen. Så 1080p i alt over 25" er for lidt.

Dog skal skærmen ikke være for dyr, måske max. 2500. (Skærme er vel blevet ret billige efterhånden?)
Af KarstenKK
Tja, opløsningen på den nævnte skærm er bare lidt for lav. Den egentlige grund til, at jeg gerne vil have mig en ny skærm er manglen på pixels ved min nuværende. Jeg har i øjeblikket 1680x1050 på min 22", og kunne bare godt tænke mig noget bedre, f.eks. 1980x1200.
Brugeravatar
Af koenigs
Overvej et 26 eller 32" TV til formålet, de fås med 1080p og du kan være heldig med finde dem i dit prisleje.

En decideret monitor med ips panel i +25" til 2500kr skal du nok drømme videre om, det kan du ligeså godt glemme alt om.
Af KarstenKK
Kan være jeg har formuleret mig lidt dårligt i det indledende indlæg, men det der skal stå er bare, at jeg ikke vil have en skærm der er enorm, med en lav opløsning, som f.eks. en 25" der har en lav opløsning på 1080p. Det ser virkelig skidt ud, især med tekst. Selv med en 22" og 1680x1050 bliver alt for stort; opløsningen er for lav. Så det optimale ville være i 22-24" segmentet, med en god opløsning på 1920x1200.

TN paneler kan måske også bruges. Jeg har hidtil været ganske glad for min HP W2207 (med TN), som farvemæssigt også har været lidt bedre end mange tilsvarende Samsung skærme jeg har set.
Af KarstenKK
Jeg har kigget på Samsung F2380, som der er en anmeldelse af, her på siden. Den ser ud til at være lige hvad jeg mangler, men jeg ved ikke om den dårlige latency vil blive fuldstændig ødelæggende i spil..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer nok an på hvor kræsen man er. Mine egne skærme er også baseret på PVA-teknologi, som traditionelt set er det langsomste, men jeg spiller da stadig på dem uden problemer. Min tærskel for hvad der er acceptabelt er dog også rykket de seneste år samtidigt med, at mit spilforbrug er faldet til et minimum.

Ift. de hurtigste skærme på markedet, så er der dog både mere inputlag og mere slør på disse modeller.